پولادی بازنگشت،
مسئولین شمشیر را از رو بستند

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» از درخشش در جام جهانی تا اخراج

همین چند ماه پیش بود که مهرداد پولادی با درخشش در جام جهانی، به ویژه در بازی مقابل لیونل مسی آرژانتینی، از سوی فدراسیون فوتبال جهان ستاره تیم ملی فوتبال ایران و یکی از نخبگان حاضر در برزیل ۲۰۱۴ لقب گرفت. او امروز، پس بازنگشتن به ایران، تهدید به اخراج از تیم ملی و دستگیری از طریق اینترپل شده است.

پس از مسابقات جام جهانی، دیری نپایید که مساله بازیکنان فوتبال با کارت جعلی پایان خدمت و یا معافی، حرف نخست ورزش ایران شد. موضوع به این دلیل زبانزد شد که چند ملی پوش و بالا‌تر از همه نام مهرداد پولادی در میان اسامی بود.

پولادی اما به قطر رفت و با یک تیم باشگاهی در حاشیه خلیج فارس قرارداد بست. پس از آن با فشار سرداران و از جمله سردار کمالی (جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی) او از حضور در اردوهای تیم ملی در راه جام فوتبال ملتهای آسیا در استرالیا محروم شد.

اما پافشاری کارلوس کی روش، سرمربی پرتغالی تیم ملی در آخرین لحظه مسافر استرالیا شد. در این مقطع سردار کمالی و مهدی تاج، رییس سازمان لیگ، تاکید کردند که پولادی باید به ایران بیاید و سپس رهسپار استرالیا شود. اما پولادی از دوحه به دبی رفت و از این بندر به همراه سایر ملی پوشان رهسپار سیدنی شد.

ایران در مرحله یک چهارم پایانی جام ملتهای آسیا، برتری یک بر صفر بر تیم ملی عراق را با اخراج پولادی از دست داد و سرانجام پس از ۱۲۰ دقیقه تساوی سه بر سه، با ضربه های پنالتی شکست خورد و حذف شد. پس از آن ستاره جام جهانی محکوم شماره یک شکست دور از انتظار نام گرفت و حمله به او با تهدید سردار کمالی آغاز شد. شمشیرها هم برای دستگیری “ستاره” هنگام بازگشت از رو بسته شد. تیم ملی دوشنبه این هفته به تهران بازگشت،ولی پولادی نیامد و بین راه از فرودگاه دبی به قطر رفت تا به تیم باشگاهی ‌اش بپیوندد.

سردار کمالی که نتوانسته بود مانع سفر پولادی (و سروش رفیعی) شود در خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران گفت: “برخی افراد ناآگاه حضور پولادی و رفیعی در تیم‌ملی را نشانه بخشیدن آنها می ‌دانند. این دو بازیکن کارت معافیت شان باطل شده و باید به خدمت سربازی بروند. پولادی ادعا می‌ کند که قراردادی با تیم قطری دارد و باید به نوعی تکلیف خود را با آنها مشخص کند. پیش از اعزام تیم ملی به جام ملتها گفته است که از مردم و مسئولین عذرخواهی می‌ کنم و اعلام کرده است که مشکلی برای انجام خدمت سربازی ندارم و تنها مشکلم برای قراردادم است.”

 خبرگزاری کار (ایلنا) دیروز (سه شنبه) با عنوان “پرونده‌ ابعاد تازه ‌ای به خود گرفت؛ پولادی از مشمول غایب تا سرباز فراری ! ” ادعا کرد که: “افکار عمومی انتظار دارند تا قانون نسبت به تمامی افراد یکسان بنگرد”.

ایلنا افزوده: اوایل هفته جاری خبری مبنی بر عدم بازگشت یکی از بازیکنان دارای کارت پایان خدمت‌جعلی به کشور منتشر شد. اوایل امسال بود که گزارشی مبنی بر تخلف تعدادی از فوتبالیست‌ها در ارائه مدارک جعلی کارت معافیت از خدمت سربازی دریافت کرده‌اند، آمد؛ بعد از رسانه‌ای شدن این مسأله از سوی علی دایی بود که تقریبا باعث شد کار از دست مسئولان امر نیز خارج شود. سردار کمالی با اعلام تعداد پرشمار این بازیکنان اعلام کرد که مهرداد پولادی یکی از آنان است و حق بازی باشگاهی و ملی ندارد. اما پولادی به قطر رفت و فشار اهالی فوتبال، در روز حرکت به سیدنی او را به میان ملی پوشان بازگرداند.

پیش از حرکت تیم ملی، جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح تأکید کرده بود: “این دلیل نمی ‌شود که به خاطر تیم ملی از تخلف بزرگی که مهرداد پولادی انجام داده است چشم ‌پوشی شود و از آنجایی که وی حتی مراجعه هم نمی ‌کند تا پیگیری کند به همین دلیل به هیچ وجه اجازه بازی داده نشده و تقاضای مسئولان فدراسیون و مربی تیم ملی هم پذیرفته نخواهد شد.”

اما دستور مقامات بالاتر این دستور را لغو کرد.

سردار موسی کمالی در این مورد گفت: “با توجه به تقاضای وزیر ورزش و سرلشکر فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ضمن تأکید مجدد بر برخورد قاطع و قانونی با کسانی که با جعل و دسیسه کارت معافیت جعل کرده‌اند، استثنائا با همراهی چهار نفر از بازیکنان مورد نیاز تیم ملی یعنی سروش رفیعی، شجاع خلیل‌زاده، حسین ماهینی و مهرداد پولادی برای حضور در جام ملت‌های آسیا تا پایان دی ماه سال جاری موافقت به عمل آمد.”

در بازگشت تیمی که ناکامی اش به گردن پولادی سنگینی می کرد، نمایندگان مجلس اسلامی هم با سردار کمالی همصدا شدند و محمد جواد نظری مهر، نماینده بندرگز، بندر ترکمن و کردکوی و سخنگوی فراکسیون ورزش با بیان این که نیروی انتظامی باید نسبت به بازگشت بازیکنان متخلف درخصوص صدور کارت پایان خدمت جعلی حساس باشد،به خبرگزاری کار ایران گفت: “نیروی انتظامی باید جلوی بی عدالتی را بگیرد و در خصوص افراد عادی و مشهوری که مرتکب عمل خلاف قانون می شوند، یکسان برخورد کند. نیروی انتظامی باید جریمه های خاصی برای افرادی که به صورت زد و بند و جعلی کارت پایان خدمت گرفته اند در نظر بگیرد.”

 این نماینده برای اولین بار به این هم اشاره کرد که “عواملی که در نیروی انتظامی باعث صدور کارت های پایان خدمت شدند نیز باید مجازات شوند و سازمان نیروی انتظامی باید پاسخگوی حضور افراد خاطی در این سازمان باشد که همچنان هستند و بعضا مشغول صدور کارت های پایان خدمت جعلی اند.”

 

باز کردن پای اینترپل

غلامرضا اسداللهی، نماینده تربت جام و تایباد هم با اشاره به مهرداد پولادی و باشگاه قطری طرف قرارداد او گفته: “اگر فردی در زمینه استفاده از سندی که با جعل تهیه شده پرونده داشته باشد، به راحتی از طریق اینترپل مورد تعقیب قرار می گیرد. حتی مقررات فیفا نیز در این زمینه به حاکمیت کمک می کند چرا که کسی که مقررات داخلی کشور خود را رعایت نکرده و شک و شبهه قانونی در مدارک او وجود داشته باشد، تأییدیه فیفا برای بازی در تیم باشگاهی کشور دیگر را از دست خواهد داد.”

 دیگر نمایندگان مجلس اسلامی هم به شدت پولادی را مورد حمله قرارداده و حتی صحبت از جریمه و محاکمه مسوولان فدراسیون فوتبال را پیش کشیده اند.

خبرگزاری ایلنا در پایان گزارشش نوشته است: مشخص نیست با اتفاقات اخیر چه سرنوشتی در انتظار این ملی‌پوش با سابقه خواهد بود. آیا ادعای عده‌ای از نمایندگان که نام پلیس اینترپل را هم به میان آورده‌اند عملی خواهد شد یا پولادی دیگر رنگ پیراهن تیم ملی را نخواهد دید؟ شاید این معادله‌ای چند مجهولی تا مدت‌ها حل نشدنی باقی بماند…