افزایش اجاره خانه
۱۵ یا ۴۰ درصد؟

نویسنده
فیروزه متین

» اختلاف ۲۵ درصدی آمار بانک مرکزی و رسانه‌ها

به فاصله چند روز پس از اعلام افزایش ۴۰ درصدی اجاره مسکن در سال جدید توسط رسانه‌ها، بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرد که این نرخ هم اکنون در مقایسه با زمان مشابه در سال قبل ۱۵ درصد افزایش داشته است.

ماجرای افزایش قیمت اجاره مسکن در هفته‌های گذشته از جمله موضوعات داغ رسانه‌های داخلی بوده و گزارش بانک مرکزی، نخستین واکنش رسمی دولت به این موضوع است.

خبرگزاری‌های داخلی، چندی پیش از افزایش ۴۰ درصدی قیمت اجاره مسکن در مناطق مختلف شهری خبر داده و اعلام کردند: “این روز‌ها با زمزمه‌های افزایش نرخ تسهیلات و همچنین کاهش سود بانکی دلالان از این فرصت استفاده کرده و بازار پر تلاطمی را برای مسکن رقم زدند به طوری که هنوز۳ ماه تا رسیدن به فصل نقل وانتقال باقی مانده میزان اجاره بها ۲۰ درصدی رشد کرده است. فروردین ماه بسیاری از کار‌شناسان و مسولان خبر از ثبات بازار مسکن و کاهش قیمت‌ها داده بودند و اردیبهشت ماه را ماه طلایی بازار مسکن عنوان کرده بودند این درحالی است که هنوز یک ماه نگذشته از سال قیمت‌های فروش و اجاره مسکن به صورت صعودی رشد یافته است”.

از جمله این رسانه‌ها، باشگاه خبرنگاران جوان، نزدیک به جناح تندرو و هوادار احمدی‌نژاد بود که به نقل از مشاوران املاک نوشت: “هنوز سه ماه به فصل نقل وانتقال باقی مانده قیمت اجاره بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است. به طور قطع قیمت‌های اجاره تا تابستان رشد ۴۰ درصدی خواهد یافت. با افزایش میزان تسهیلات خرید مسکن قیمت های خرید به طور قطع افزایش می یابد و این بازار کمی رونق می یابد”.(لینک)

اعلام افزایش ۴۰ درصدی بازار اجاره مسکن که منبع آن ذکر نشده بود و می‌توانست از جمله تبلیغات علیه دولت روحانی باشد با واکنش حسام عقبایی، رئیس اتحادیه معاملات املاک کشور مواجه شد و وی ضمن تکذیب این خبر اعلام کرد: “افزایش اجاره بها تابع افزایش ملک است و در شرایطی که قیمت ملک افزایش نشان نمی‌دهد، هرگونه افزایش اجاره بها نیز غیر منطقی است. در اردیبهشت ۳۷۳۱ قرارداد اجاره بها در تهران و ۴۸۸۱ قرارداد اجاره بها در استان تهران و ۱۳ هزار و ۹۶۹ قرارداد اجاره بها در کشور ثبت شده است که هیچگونه افزایشی نشان نمی‌دهد. بیشتر مستاجران و موجران، توافق و قرارداد‌ها را تمدید کردند. در فروردین ماه نیز در کشور ۲۷ هزار و ۸۴۸ قرارداد اجاره ب‌ها؛ در استان تهران ۸۸۹۸ مورد و در شهرستان تهران نیز ۵۲۳۱ اجاره نامه ثبت شده است. عده ای سوداگر ، تبلیغ دروغ می کنند.بازار ملک در شش ماهه اول سال دارای ثبات است و هیچگونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت”.(لینک)

او در حالی هر گونه افزایش قیمت اجاره مسکن را تکذیب کرده که بانک مرکزی، روز گذشته از افزایش ۱۵ درصدی آن خبر داده است.

در گزارش بانک مرکزی آمده است: “شاخص بهای مسکن اجاره ای در مناطق شهری ایران در سال ۱۳۹۳ نسبت به متوسط سال قبل از آن ۱۵.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد”.

این بانک می افزاید: “شاخص بهای مسکن اجاری در شهرهای بزرگ در سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۳ به عدد ۱۶۵.۲ رسید که نسبت به سه ماهه قبل برابر ۲.۷ درصد و نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل ۱۴.۳ درصد افزایش نشان می دهد. متوسط شاخص مذکور در شهرهای بزرگ در سال ۱۳۹۳ نسبت به سال قبل معادل ۱۵.۶ درصد افزایش داشته است. شهرهای بزرگ شامل اراک، اردبیل، ارومیه، اصفهان، اهواز، بندرعباس، تبریز، تهران، خرم آباد، رشت، زاهدان، زنجان، ساری، سنندج، شیراز، قزوین، قم، کرج، کرمان، کرمانشاه، گرگان، مشهد، همدان و یزد می باشد”.(لینک)

این آمار در حالی منتشر می شود که روزنامه دنیای اقتصاد در پایان فروردین ماه به نقل از “دفتر اقتصاد مسکن” ادعا کرد که روند قیمت اجاره ، سیر “کاهشی” پیدا کرده است.

این روزنامه ادعا کرده بود: “در فاصله س ال‌های ۸۴ تا ۹۲، میانگین اجاره‌ب‌ها در تهران ۸/ ۶ برابر شد، اما پارسال این مسیر با افت شتاب اجاره‌ب‌ها، تغییر کرد. تحلیل‌ها درباره علت رکورد کاهشی هزینه‌های اجاره‌نشینی حاکی است: روند کاهنده دو نرخ «تورم» و «رشد قیمت مسکن» به‌عنوان متغیرهایی که به شدت بر رفتار بازار اجاره تاثیر می‌گذارد، باعث مهار نوسانات «اجاره‌ب‌ها» شده که این وضعیت امسال نیز می‌تواند ادامه یابد. هم‌اکنون میانگین اجاره هر متر آپارتمان در تهران ۲۰ هزار و ۸۰۰ تومان است”.(لینک)

 به تازگی ارقام میلیاردی نیز وارد بازار اجاره خانه در ایران شده است و آنطور که سایت “الف” نوشته، هم اکنون برخی خانه های اعیانی در ایران تا ۱ و نیم میلیارد تومان، رهن می شوند.

الف می نویسد: “رهن کامل یک واحد مسکونی نوساز، با زیربنای ۳۱۵ مترمربع در خیابان زعفرانیه (خیابان بهزادی) یک میلیارد تومان از سوی مالک تعیین شده است. این در حالی است که به گفته مشاوران املاک منطقه، نرخ منصفانه این واحد ۱۹۵میلیون ودیعه و ۱۱ میلیون و ۸۶۶ هزار تومان اجاره ماهانه است. البته مالک در فایل اظهار کرده که شرایط پرداخت اجاره بها قابل تبدیل است.از طرف دیگر موجری اجاره بهای واحد ۵۰۰ متری نوساز خود را یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به‌صورت رهن کامل اعلام کرده است در صورتی‌که ۲۴۹ میلیون تومان ودیعه به همراه ۱۷میلیون و ۸۸۰ هزار تومان اجاره ماهانه، نرخ اجاره واقعی واحد مذکور است. همچنین در خیابان کامرانیه شمالی یک واحد مسکونی ۲۵۰ متری با یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رهن کامل به بازار پیشنهاد شده است”.(لینک)