دشمن می‌خواهد سپاه را یک نیروی
صرفا نظامی معرفی کند

نویسنده

» بار دیگر پاسداران و سیاست

یکی از فرماندهان بلندپایه سپاه پاسداران، دیروز طی سخنانی باردیگر تاکید کرد که سپاه پاسداران تنها یک نیروی “نظامی” نیست.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، غلام‌عسگر کریمیان، فرمانده سپاه عاشورا که با خبرنگاران گفتگو می‌کرد، اعلام کرد: “بر خلاف تصور بعضی‌ها و بر خلاف تصمیمات دشمن که می خواهد سپاه را یک نیروی صرفا نظامی معرفی کند، این نهاد صرفا نظامی نیست و خود را در داخل پادگان ها محصور نکرده است و در تمامی حوزه های مربوط به جنگ نرم و سایر عرصه های مهم حضور فعال دارد.” او گفت: “حفظ و حراست از دستاوردهای انقلاب اسلامی، مهم‌ترین وظیفه سپاه پاسداران است و از زمان تشکیل، این نهاد مردمی در تمامی صحنه های مهم و حساس، علاوه بر وظایف ذاتی خود، اقدامات قابل توجه بسیار زیادی نیز انجام داده است.”

فرمانده سپاه عاشورا اضافه کرد: “در انتخابات امسال نیز، ما از هیچ حزب سیاسی خاصی حمایت نمی کنیم. وظیفه ما در انتخابات امسال همانند سال‌های گذشته، تامین امنیت، افزایش آگاه سازی مردم و بصیرت افزایی و همچنین افزایش درصد مشارکت مردم است و تلاش می کنیم تا وحدت بین تمامی اقشار جامعه را افزایش دهیم.”

 او در عین حال تاکید کرد: “فعالیت گروه‌هایی همچون انصار حزب الله به سپاه ربطی ندارد؛ چرا که این گروه از هیچ لحاظی وابسته به سپاه پاسداران نیست.”

سخنان فرمانده سپاه مبنی بر اینکه فعالیت این بخش از نیروهای مسلح در ایران، صرفا نظامی نیست، همان چیزی است که در سال‌های گذشته توسط مسئولان سپاه پاسداران بارها تکرار شده است. با اینهمه اهمیت سخنان او آنگاه بیشتر خواهد شد که به شدت گرفتن فعالیت‌های انتخاباتی در هفته‌های اخیر توجه شود. در اسفند ماه امسال قرار است که انتخابات مجلس شورا و مجلس خبرگان رهبری برگزار شود. با توجه به تلاش اصلاح‌طلبان و هوارداران دولت روحانی برای پیروزی در آن‌ انتخابات، نگرانی‌های زیادی در میان راستگرایان تندرو که متحدان اصلی سپاه پاسداران محسوب می‌شوند، بوجود آمده است. اظهارات فرمانده سپاه عاشورا نشان می‌دهد که امسال نیز، سپاه پاسداران به عنوان یک نیروی نظامی، حاضر به بی‌طرفی در عرصه سیاسی و همچنین روند انتخابات نخواهد بود. این مساله با وجود اعتراض‌هایی که در سال‌های گذشته برانگیخت، اکنون در میان بخشی از نیروهای سیاسی ایران، مساله‌ای پذیرفته شده تلقی می‌شود.

اواسط فروردین‌ماه، صادق خرازی از بنیانگذاران حزب ندای ایرانیان که خود را وابسته به اصلاح‌طلبان می‌داند، در گفتگو با خبرگزاری مهر، از فعالیت‌های غیر نظامی سپاه پاسداران دفاع کرده بود. او گفته بود: “بعضی می‌گویند که چرا این‌ها در سیاست دخالت می‌کنند. چرا این را زمانی که همه مملکت درحال از دست رفتن بود و این‌ها ایستاده بودند که این اتفاق نیفتد، چرا در آن زمان این را نمی‌گفتند؟ اگر این‌ها نبودند، امروز داعش در خیابان‌های تهران رژه می‌رفت. این‌ها نمادهای مقاومت‌​اند، این‌ها ستون‌های فقرات امنیت ملی کشور هستند. این حرف‌های روشنفکری صد من یک غاز را باید به دور ریخت. من معتقدم در قانون اساسی ذکر شده سپاه پاسدار انقلاب است در تدوین اساسنامه سپاه که شهید مطهری شهید بهشتی و همین حضرت ایت‌الله خامنه‌ایی نقش داشتند و مهمترین رکن اساسی سپاه هوشمندی و تحلیل سیاسی اوست. البته من معتقدم سپاه نبایست وارد خط و جریان سیاسی شوند، ولی تحلیل سیاسی و هوشمندی و اگاهی در امور سیاسی جزو رکن تشکل آن است.”

او درباره مخالفت آیت‌الله خمینی با فعالیت سیاسی سپاه هم گفته بود: “امام با فعالیت نیروهای نظامی به عنوان یک حزب مخالف بودند. رهبری هم مخالف است. ولی اینکه بخواهید از بسیج و سپاه تشخص سیاسی‌اش را بگیرید دیگر چیزی باقی نمی‌ماند.”

اظهارات بی‌سابقه صادق خرازی در دفاع از تحرکات سیاسی سپاه پاسداران به این معنی بود که حتی بخشی از جریان موسوم به اصلاح‌طلب نیز این واقعیت در صحنه سیاست جمهوری اسلامی را پذیرفته است.

با اینهمه نگرانی از دخالت سپاه پاسداران در انتخابات‌ها چیزی نیست که با این توجیهات کاهش پیدا کند. اواخر بهمن‌ماه سال گذشته، مجمع تشخیص مصلحت نظام که در حال بررسی سیاست‌های کلی نظام برای انتخابات بود، “ممنوعیت ورود افراد نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و سازمان بسیج در دسته‌بندی‌های سیاسی و جناحی در انتخابات و جانبداری از داوطلبان خاص” را تصویب کرد. این خبر بلافاصله مورد توجه رسانه‌های هوادار دولت قرار گرفت و همین توجه موجب واکنش سپاه پاسداران گردید.

سرتیپ پاسدار سیدمسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح، بعد از انتشار خبر مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعلام کرد که “مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره انتخابات مسأله تازه‌ای نیست.” او گفته بود: “نیروهای مسلح در چارچوب تدابیر امام و رهبری فراتر از گروه‌بندی‌‌های سیاسی، به دنبال اجرای رسالت و مأموریت بزرگ حراست و پاسداری از انقلاب اسلامی و ارزش‌های آن بوده و بدیهی است، در این راه حسب فرامین، قوانین و مقررات جاری با هر مانعی مقابله خواهند کرد. در همه انتخابات گذشته کشور که به لحاظ صحت و درستی روند انتخابات، نظام سربلند بیرون آمده است، نیروهای مسلح یا در نقش حافظان آرای مردم و یا در کنار سایر شرکت‌کننده‌ها، در انتخابات حضور داشته و آراء خود را به صندوق‌ها ریخته‌اند.”

 او البته اضافه کرده بود: “هرگاه انقلاب و نظام و کشور در هر زمان و در هر مکان با مشکل مواجه شود، نیروهای مسلح در برطرف کردن آن در صحنه حاضر خواهند بود.”

با همین دیدگاه است که در سال‌های گذشته سپاه پاسداران و مسئولان آن آشکارا از مهندسی انتخابات سخن گفته‌اند. در دی‌ماه سال 1391، حجت‌الاسلام علی سعیدی، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران گفته بود: “سپاه تنها چارچوب‌ها و معیارها را تبیین می‌کند و این به معنای دخالت در انتخابات نیست بلکه وظیفه ذاتی ما مهندسی معقول و منطقی انتخابات است.” او تاکید داشت: “برخی می‌گویند چرا مردم به سپاه و روحانیت اعتماد دارند؟ تاثیرگذاری معنوی بر مردم که بد نیست و در همه دنیا اینگونه است. برخی مهندسی انتخابات را قبول ندارند و ادعا می‌کنند که سپاه در انتخابات دخالت دارد. اینکه عناصر و شخصیت‌های ذی‌نفوذی در میان مردم هستند که تاثیرگذارند، خللی به انتخابات وارد نمی‌کند.”