حذف یارانه نقدی ثروت‌مندان
اخبار ضد و نقیض

نویسنده
حسین محمدی

» دو عضو کابینه تکذیب کردند

نحوه پرداخت یارانه‌های نقدی هم‌چنان ناروشن است: در حالی که چند روز پیش یک مقام دولتی خبر از حذف یارانه گروه‌های پردرآمد داده بود، این مساله دیروز توسط وزیر اقتصاد و سخن‌گوی دولت تکذیب شد.

چند روز پیش احد رستمی، سرپرست اداره‌کل دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت کار، گفته بود که یارانه “برخی افراد که میزان دارایی و درآمدشان مشخص بود، از ابتدای سال ۹۴ حذف شده‌اند”. رستمی همچنین اضافه کرده بود که “برخی اقشار بی‌نیاز شامل پزشکان، وکلا، صاحبان خودروهای لوکس، صاحبان صرافی و اعضای هیات مدیره بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی و ایرانیان مقیم خارج” دیگر یارانه دریافت نمی‌کنند.
با این حال این خبر از سوی مقام‌های بلندپایه دولتی تکذیب شد. ابتدا علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد گفت که فرایند حذف افراد پردرآمد از فهرست یارانه‌بگیران آغاز شده، اما تعداد افراد حذف شده “قابل ملاحظه” نیست. هم‌زمان محمدباقر نوبخت، سخن‌گوی دولت، نیز گفت که “یارانه هیچکس قطع نشده” و “رسانه‌های خبری نباید به جای منابع رسمی براساس شنیده‌ها خبر منتشر کنند”.
این سخنان در حالی بیان شده که خبر حذف یارانه نقدی افرادی که پردرآمد هستند، پیش از این مطرح شده و مورد تایید نیز قرار گرفته بود. از جمله، در هفته جاری ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفته بود که دولت برخی یارانه‌بگیران را حذف کرده و برای این کار “ملاک دولت بر اساس دهک، گروه، طبقه و یا صنف نبوده بلکه صرفا درآمد افراد بوده‌است”.
براساس بودجه سال ۹۴ میزان اعتبار دولت برای پرداخت یارانه‌ها از ۴۲ هزار میلیارد تومان به ۳۹ میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است. مساله‌ای که به معنای حذف بیش از پنج میلیون نفر از فهرست یارانه‌بگیران است.
مسوولان دولت روحانی در سال‌های گذشته چندین بار تاکید کرده‌اند که پرداخت یارانه‌های نقدی با روال فعلی، از عهده دولت خارج است. دولت هر ماه موظف است مبلغی نزدیک به ۳۵۰۰ میلیارد تومان را به پرداخت یارانه‌های نقدی اختصاص دهد. بیژن زنگنه،‌ وزیر نفت، نیز با اشاره به مشکلاتی که پرداخت یارانه‌ها برای شرکت نفت ایجاد کرده، گفته بود که وزارت نفت هر روز ۱۲۵ میلیارد تومان بابت یارانه پرداخت کرده.
حسن روحانی، رییس‌جمهوری، در گزارش فعالیت صد روز نخست دولت خود، گفته بود که دولت برای پرداخت یارانه نقدی ماهانه به ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، اما چنین پولی در اختیار دولت نیست.
هم‌زمان غلام‌رضا مصباحی‌مقدم، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به مشکلات دولت برای پرداخت یارانه‌های نقدی، گفت: “پرداخت یارانه نقدی بیش از ظرفیت بودجه عمرانی کشور است. سال گذشته ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی کشور بود، در حالی که ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شد”.
سال گذشته محمدعلی پورمختار، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفته بود که در اجرای قانون هدف‌مندی یارانه‌ها، “دو خطا” رخ داده است: “یکی این که باید قیمت حامل های انرژی سالانه ۲۰ درصد اضافه می شد که این اتفاق رخ نداد و باعث شد تا درآمدهای حاصل از این بخش تقریبا ۵۰ درصد محقق نشود و این موضوع که محقق نشد از بخش تولید حمایت نشد و دولت مجبور شد برای تامین یارانه ها از سایر محل ها چیزی حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان برداشت و تامین کند که این آثار و عوارض خوبی برای کشور نداشته است”.
همان زمان اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت روحانی، گفته بود که دولت حسن روحانی، بهمن ماه سال ۹۲ به ۷۷ میلیون و ۳۷۴ هزار نفر یارانه پرداخت کرده که این تعداد، از جمعیت ۷۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری ایران بیشتر است.