حسین کروبی:
کسانی باید فرار کنند که آدم کشتند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» تجمع خودجوش با دعوت نهادهای حکومتی

همزمان با راه اندازی تظاهرات دولتی علیه جنبش سبز مردم ایران،  خبرگزاری رسمی دولت  مدعی شد که مهدی کروبی و مهندس موسوی از تهران گریخته اند.در پاسخ به این ادعا، حسین کروبی به روز گفت: نخیر این حرف نادرست است و پدرم همچنان در منزل خود هستند.

فرزند مهدی کروبی افزود: اگر بنا بر فرار باشد کسانی باید فرار کنند که آدم کشتند و دست شان به خون مردم آلوده است. آقای کروبی دلیلی برای فرار ندارند و به پشتوانه مردم در خانه خودشان هستند و قصد فرار هم ندارند.

یکی ازنزدیکان میرحسین موسوی نیز به “روز” گفت که نخست وزیر زمان جنگ بعد از تشییع و خاکسپاری پیکر خواهر زاده اش  در منزل خود به سر می برد و این شایعات و تهدیدها هیچ تاثیری بر روند پیگیری حقوق مردم از سوی آقای موسوی ندارد.

وی با اشاره به شایعه بازداشت زهرا رهنورد نیز گفت: این نیزشایعه است و تا این ساعت که من با شما صحبت می کنم نه ایشان بازداشت و نه آقای موسوی از تهران خارج شده اند.

خبرگزاری دولتی ایرنا با انتشار خبری بر روی خروجی ویژه خود از انتقال موسوی و کروبی توسط سپاه و وزارت اطلاعات به مازندران خبر داده بود. این خبرگزاری ساعتی بعد، از فرار« دو فتنه گر» به مازندران در خروجی عادی خود خبر داد؛اخباری که یکی بعد از دیگری تکذیب شدند.

 

راهپیمایی دولتی

به این ترتیب در حالیکه محافل خبری و سیاسی ایران در التهاب تایید یا تکذیب ادعاهای منتشره از سوی خبرگزاری رسمی دولت بودند، خیابان های تهران روزی متفاوت از روزهای پیش را شاهد بود.

حامیان رهبر جمهوری اسلامی دیروز به دعوت نهادهای حکومتی به خیابان ها آمدند تا خواستار محاکمه میرحسین موسوی و مهدی کروبی شوند و حمایت خود را از آیت الله خامنه ای اعلام کنند.

براساس گزارش خبرنگاران “روز”، طی چند روز گذشته صدا و سیمای جمهوری اسلامی تبلیغات ویژه و گسترده ای برای تظاهرات دیروز انجام داده بود. دیگر نهادهای حکومتی هم به طرق مختلف از مردم خواسته بودند در این تجمع که “خودجوش” خوانده شده بود، شرکت کنند.

در همین راستا از چند روز پیش به کارمندان اداره ها و شرکت های دولتی که به صورت قراردادی کار میکنند، گفته شده بود برای استخدام رسمی باید عضو بسیج شوند و بدین گونه طیف عظیمی وادار به عضویت در بسیج شدند. اما دیروز با تدارک اتوبوس، به این کارمندان گفته شد که استخدام آنها، منوط به شرکت در تجمعات خودجوش است و اعضای بسیج موظف به شرکت در این تجمعات هستند.

بدین ترتیب مردم وادار به شرکت در تجمعی شدند که قرار بود خودجوش باشد؛هر چند مشاهدات وگفته های شاهدان عینی به خبرنگاران “روز” حکایت از آن دارد که بسیاری از این افراد بعد از پیاده شدن از اتوبوس در محل تجمع و یا طی مسافتی از راهپیمایی، محل را ترک و از شرکت در مراسم خودداری کردند.

یک شاهد عینی هم به “روز” گفت: “محل کار من نزدیک کریم خان است و در طبقه هفتم نشسته بودیم که به یکباره سر و صدای بسیاری بلند شد. از پنجره که بیرون را نگاه کردیم بیش از ده اتوبوس را دیدیم که پشت سر هم از روی پل کریم خان رد شدند در حالیکه شعار مرگ بر منافق سر میدادند.”

 این شاهد عینی ساعتی بعد در راه عزیمت به منزل هم در کوچه ها و خیابان های فرعی، اتوبوس هایی زیادی را در حال پارک دیده که جمعیت را با آنها به تظاهرات آورده بودند.

 

مشتی بزغاله و گوسفند یا محارب؟

سخنران این تجمع احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد بود که آیت الله خامنه ای را “تنها گزینه رهبری روی کره زمین” و مخالفان و معترضان را “مشتی بزغاله و گوساله” نامید.

او درگیریهای معترضان و نیروهای دولتی را به جنگ حزب‌الله با حزب شیطان تشبیه کرد و گفت: “امروز جنگ حزب‌الله و حزب‌الشیطان در عرصه این کشور بروز پیدا کرده و این جنگ جنگی قطعی و صریح است.”

علم الهدی افزود: “سران فتنه ابتدا در مورد انتخابات مطالبه به ناحق کردند، اما حرکتی که در پی این مطالبه آغاز شد در روز عاشورا به محاربه انجامید.”

او سپس خطاب به رهبران مخالفان دولت گفت که “بر اساس گفته های آیت الله خامنه ای، آنها تا زمانی که قوه قضائیه اعلام خواهد کرد، فرصت توبه دارند، اما اگر توبه نکنند محارب محسوب می شوند.”

 

پیک نیک حکومتی علیه مخالفان

براساس گزارش خبرنگاران “روز” تظاهرکنندگان که عکس های بزرگ آیت الله خمینی و آیت الله خامنه ای را در دست داشتند، شعار میدادند: “مرگ بر سه حسین، صدام حسین، باراک حسین، میرحسین”، “خواص بی بصیرت، خجالت خجالت”، “وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد، ارتش دنیا نتواند که جوابم دهد”، “داریم این فریاد بر روی لب، مرگ بر این گروه آشوب طلب”، “مخالف ولایت رسوا باید گردد، هر که کند جنایت، اعدام باید گردد”، “منافق آدم کش، اعدام باید گردد”، “مرگ بر کروبی و میرحسین” و “موسوی  خاتمی دیکتاتور واقعی”، “هاشمی هاشمی این آخرین پیام است، ما عاشق حسینیم، دشمن میرحسینیم” و….

 در این تظاهرات علیه نوه آیت الله خمینی نیز شعار سر داده شد و “سیدحسن مصطفوی حیا کن، پیر جماران را رها کن” شعاری بود که علیه سید حسن خمینی سرداده شد. پلاکاردی از عکس فائزه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی نیز در دست جمعیت دیده می شد که بر روی آن نوشته شده بود: “فائزه فتنه گر”

در این راهپیمایی دولتی طوماری نیز خطاب به رئیس قوه قضائیه قرائت شد که در آن درخواست برخورد قضایی با میرحسین موسوی و مهدی کروبی مطرح شده است. این طومار از سوی نیروهای بسیج در میان جمعیت می چرخید و امضا می شد.

یک شاهد عینی  که از نزدیک نظاره گر تظاهرات دیروز بود به “روز” گفت: “من به خاطر کاری ناچار بودم به خیابان بهار بروم و از ایرانشهر تا فردوسی با ماشین رفتم. یکسری با بچه های کوچکشان به  تظاهرات آمده بودند و شعار مرگ بر موسوی سر میدادند. ماموران پلیس هم تعدادشان خیلی کم بود و در چند جا نشسته بودند و می گفتند و می خندیدند. گویا همه برای پیک نیک امده بودند. چند جا هم ایستگاه صلواتی گذاشته بودند و به ملت کیک و ساندیس میدادند.”

این شاهد عینی که مسافتی را همراه با تظاهر کنندگان طی کرده است، می افزاید: “ در بین جمعیت چند نفری بودند که مدام با داد و تشر از متفرق شدن و بی نظمی جمعیت جلوگیری و شعارها را هماهنگ میکردند. شعارها خیلی وحشتناک بود و می گفتند که موسوی و کروبی باید اعدام بشوند و من سعی کردم زود از جمعیت فاصله بگیرم چون نوار سبزی به کیفم بود و واقعا وحشت کرده بودم.”

به گزارش خبرنگاران “روز” با مستقر کردن وانت هایی در مسیر تظاهرات به راهپیمایان کیک و ساندیس می دادند و از آنان پذیرایی میکردند.

در پایان این تظاهرات نیز بیانیه ای قرائت شد که در آن از مقام‌های قضایی خواسته شده هتاکان به قرآن و مقدسات را شناسایی و محاکمه کنند: “ملت ایران، گستاخی عوامل فتنه و ضد انقلاب را ناشی از عدم برخورد قاطع و انقلابی نهادها و دستگاه‌های مسئول امنیتی، اطلاعاتی و قضایی کشور می‌داند.”