خلیج فارس امن است
مواظب عدن باشید

نویسنده
مریم کاشانی

» فرمانده نیروی دریایی خطاب به آمریکا:

دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی اعلام کرد که امریکایی‌ها نیازی به اسکورت کشتی‌های تجاری‌شان در خلیج فارس را ندارند، چرا که در این منطقه امنیت کامل توسط نیروی دریایی ایران برقرار شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حبیب‌الله سیاری گفت: “امنیت در خلیج فارس،‌ تنگه هرمز و دریای عمان با حضور همیشگی نیروی دریایی ارتش و سپاه کاملاً برقرار است؛ بنابراین نیاز نیست آمریکایی‌ها کشتی‌های خود را در این منطقه اسکورت کنند.” او در عین حال به کتایه گفته: “امنیت در خلیج فارس صددرصد برقرار است و خلیج عدن و باب‌المندب امنیت کافی ندارد، بنابراین آمریکایی‌ها باید در این منطقه کشتی‌های خود را اسکورت کنند.” فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی همچنین توقیف یک کشتی متعلق به جزایر مارشال توسط سپاه پاسداران را “ کاملاً قانونی” دانسته است.

سخنان حبیب‌الله سیاری در پاسخ به اقدام نیروی دریایی امریکا است که چند روز پیش اعلام کرد از این پس، کشتی‌های امریکایی و متحدان آن توسط ناوگان نظامی امریکا اسکورت خواهد شد. دهم اردیبهشت‌ماه، خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران خبر داده بود: “نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده است که از بیم متوقف شدن کشتی‌های تحت پرچم این کشور توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تمام این کشتی‌ها را در تنگه هرمز همراهی می‌کند.” بر اساس همین خبر تاکید شده بود که اسکورت این کشتی‌ها می‌تواند به تمام نقاط خلیج فارس نیز گسترش یابد. خبرگزاری تسنیم دیروز هم در خبری دیگر اعلام کرد که ناوهای نیروی دریایی آمریکا اسکورت کشتی‌های تجاری انگلیس را که می‌خواهند از تنگه هرمز عبور کنند آغاز کرده‌اند. این خبرگزاری از قول یکی از سخنگویان پنتاگون نوشته بود: “بدنبال هماهنگی‌های بوجود آمده بین لندن و واشنگتن، نیروی دریایی آمریکا یک کشتی انگلیسی را هنگام عبور از تنگه هرمز همراهی کرده است.”

اسکورت کشتی‌های تجاری متحدان امریکا در خلیج فارس، مشابه اقدام آنها در برابر دزدان دریایی در سال‌های اخیر است. ناوهای نظامی امریکایی حتی چند بار گروهی از ملوانان ایرانی را از دست دزدان دریایی نجات داده‌اند. اقدام نیروی دریایی امریکا برای اسکورت کشتی های تجاری برای دور کردن سپاه پاسداران از آن‌ها در واقع نوعی اخطار به نیروی دریایی جمهوری اسلامی هم تلقی می‌شود.

هفته گذشته شبکه العربیه، وابسته به عربستان سعودی، ادعا کرده بود که ایران یک کشتی آمریکایی را توقیف کرده است. این خبر توسط مقامات امریکایی تکذیب شد، اما آنها تایید کردند که ایران یک کشتی با پرچم جزایر مارشال و وابسته به شرکت مایرسک را در خلیج فارس توقیف کرده است. گفته می‌شد توقیف این کشتی پس از آن صورت گرفت که قایق‌های گشت ایرانی به سوی این کشتی شلیک کردند و به آن دستور دادند به سوی یکی از بنادر ایران حرکت کند.

توقیف این کشتی توسط مقامات جمهوری اسلامی هم تایید شد. شبکه پرس‌تی‌وی وابسته به تلویزیون حکومتی ایران در گزارشی از این ماجرا نوشته بود: “ گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای ایرانی به سوی این کشتی تیر اخطار شلیک کرده‌اند. به گفته سرهنگ استیو وارن، ناخدای این کشتی باربری «از فرمان ایرانی‌ها تبعیت کرد و به سمت آب‌های ایران در نزدیکی جزیره خارک حرکت کرد.» وی همچنین افزود هیچ تبعه آمریکایی در این کشتی حضور نداشته و هیچ کس نیز در این حادثه دچار جراحت نشده است. بعد از این حادثه، کشتی مزبور یک درخواست کمک اضطراری برای ناو آمریکایی یو.اس.اس فاراگات ارسال کرد. این ناو آمریکایی بعد از هشدار نیروهای ایرانی مبنی بر عدم مداخله مجبور به ترک منطقه شد. “

روز بعد مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه گفته بود: “این اقدام درچهارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران و مطابق با مقررات و رویه‌های بین المللی انجام شده است و امیدواریم مطابق رویه‌های مشابه پس از حل و فصل بدهی مالی، کشتی یاد شده رفع توقیف شده و به مسیر خود ادامه دهد.” او با بیان اینکه توقیف کشتی بر اساس حکم قبلی دادگاه و به درخواست شاکی خصوصی صورت گرفته است، اضافه کرده بود: “کشتی مذکور متعاقب توقیف به بندر شهید باهنر در بندرعباس منتقل شده و کلیه ۲۴ خدمه آنکه از اتباع کشورهای مختلف هستند در سلامت کامل به‌سر می‌برند و محدودیتی در ارائه خدمات کنسولی به ایشان وجود ندارد”.

بر اساس اطلاعاتی که خبرگزاری تسنیم منتشر کرد، کاپیتان کشتی تبعه بلغارستان و افسر دوم تبعه روسیه هستند و سایر خدمه: ۱۳ نفرتبعه می‌انمار، ۴ نفر تبعه رومانی، یک نفر تبعه اوکراین، یک نفر تبعه انگلیس، 2 نفر تبعه سریلانکا، یک نفر تبعه لهستان.

دیروز نیز بیانیه سفارت ایران در دانمارک درباره توقیف کشتی تجاری مزبور منتشر شد. در این بیانیه تاکید شده که در توقیف کشتی یادشده هیچ دلیل یا ملاحظه سیاسی یا امنیتی وجود نداشته و این اقدام تنها اجرای حکم دادگاه در یک مناقشه تجاری بین دو طرف خصوصی بوده است. در این اطلاعیه با اشاره به سوابق حقوقی ماجرا آمده است: “به طور طبیعی این کشتی پس از تسویه حساب دیون و بدهی ها توسط شرکت کشتیرانی مرسک، اجازه خواهد داشت مسیر خود را از آب های ایران به طرف مقصد نهایی ادامه دهد.”

گفته می‌شود اقدام جمهوری اسلامی برای توقیف کشتی تجاری مزبور، زمینه افزایش تحرک نیروی دریایی امریکا در منطقه شده و نگرانی مسئولان حکومت از تبعات آن را به دنبال داشته است. سخنان فرمانده نیروی دریایی هم که از امنیت خلیج فارس سخن گفته نشانه‌ای از این نگرانی ها است.