سرنوشت مبهم روغن پالم و ارتباط آن با حسین فریدون

نویسنده
فیروزه متین

» سایت حامی دولت: وزیر بهداشت عذرخواهی کند!

دو هفته پس از آنکه رسانه های خبری از وجود روغنی سرطان زا و صنعتی به نام “پالم” در شیرهای پرچرب برخی از تولید کنندگان محصولات لبنی، آنهم با استناد به هشدار رسمی وزارت بهداشت دولت حسن روحانی خبر دادند، حال برخی از رسانه های همسو با دولت ضمن انکار هرگونه وجود روغن پالم در شیرهای پرچرب خواهان عذرخواهی وزیر بهداشت دولت شده اند.

ماجرای پر ابهام روغن پالم پس از آن پیچیده تر شد که رسانه های مخالف دولت اعلام کردند وارد کننده اصلی روغن پالم به کشور کسی جز حسین فریدون، برادر حسن روحانی نیست.

از آن پس، لحن رسانه های خبری نسبت به موضوع شیر های پالم دار تغییر کرد تا اکنون که سایت پیام نو،از سایت های نزدیک به دولت، از وزیر بهداشت خواسته به علت پخش”شایعه پالم” از مردم عذرخواهی کند.

پیام نو در مطلبی با عنوان “آدرس غلط وزارت بهداشت درباره استفاده از روغن پالم/آیا وزیر عذرخواهی می کند؟” که دیروز منتشر کرد، نوشت: “پیگیری ها نشان می دهد که استفاده از روغن پالم در سایر صنایع مواد غذایی نظیر ماست های پرچرب، بستنی، روغن های نباتی در ایران در مقایسه با شیر پرچرب بیشتر است و تا کنون نیز کارخانه های معتبر با مجوز وزارت بهداشت از این روغن استفاده می کرده اند. موضوع استفاده برخی کارخانه ها از روغن پالم در شیر پرچرب چندان دقیق نیست به این معنا که استفاده از روغن پالم در شیر پرچرب صرفه اقتصادی ندارد و در عین حال از پالم در سایر تولیدات صنایع لبنی نظیر ماست پرچرب و بستی و همچنین روغن های نباتی بیشتر استفاده می شود. عقب نشینی وزارت بهداشت از معرفی کردن کارخانه هایی که ازپالم در شیر پرچرب استفاده می کنند هم در مسیر تصحیح این خطاست که البته خود وزارت بهداشت مرتکب آن شده است. پیگیری ها نشان می دهد برداشتن چربی شیری که از دامدار گرفته می شود و در عوض اومولیسیون و جایگزین کردن پالم مراحل خاص و هزینه بری دارد و حداقل برای کارخانه ها به هیچ وجه صرفه نمی کند که برای چرب کردن شیر از پالم استفاده کنند”.

پیام نو افزوده : “ با نوع اطلاع رسانی وزارت بهداشت و شخص وزیر درباره وجود روغن پالم در مواد لبنی خسارت های گوناگونی متوجه جامعه و برخی کارخانه ها شد. باید منظر ماند و دید دکتر قاضی زاده زیر بهداشت به این اشتباه اعتراف می کند یا منتظر می ماند تا این موضوع زیرغبار حوادث گوناگون و دل مشغولی رسانه ها به موضوع های دیگر به دست فراموشی سپرده شود. تاکنون که جناب وزیر راه دوم را برگزیده است!”

این موضع پس از آن مطرح شده که سایت جهان نیوز هفته گذشته از نقش برادر حسن روحانی در واردات روغن پالم پرده برداشت و نوشت: “از افرادی همچون (ح.ف) سفیر سابق ایران در یکی از کشورهای شرق آسیا و (ع.ش) از دوستان نزدیک وی که یکی از فعالان اقتصادی است و… به عنوان پشت پرده واردات پالم نام برده می‌شود”.

 سایت پارس هم در خبر مشابهی به نقش حسین فریدون در واردات روغن پالم اشاره کرده و نوشته: “واردات روغن پالم مربوط به زمان سفارت آقای ف در مالزی بوده است که هم اکنون در دولت مسؤولیت دارد. این مسأله در آن زمان با مخالفت مسؤول وقت بازرسی وزارت امور خارجه، مواجه شد و به این فرد تذکر داده شده ‌بود که حق فعالیت اقتصادی ندارد، اما گفته می شود وی از طریق واسطه‌هایی واردات پالم به ایران را آغاز می‌کند و تا کنون هم واردات آن در دست همان گروه نزدیک به وی است.گفتنی است استفاده از روغن پالم در لبنیات ظاهرا ربطی به این مسؤول دولتی ندارد و صرفا واردات آن توسط وی و اطرافیانش انجام شده است”.

بعد از بالاگرفتن بحث دخالت برادر حسن روحانی در واردات روغن پالم، نخست وزارت بهداشت از معرفی لیست تولیدکندگان متخلف خودداری و پس از آن سخنگوی سازمان غذا و دارو هم به رسانه ها توصیه کرد ماجرای روغن پالم را مسکوت بگذارند.

 خبرگزاری آنا، به نقل از محمد هاشمی سخنگوی سازمان غذا و دارو نوشت: “اخبار مربوط به روغن پالم را پیگیری نکنید! سازمان غذا و دارو نسبت به این موضوع حساسیت داشته و در صورت انتشار اخباری در مورد روغن پالم خبرنگاران را مورد پیگرد قضایی قرار می دهد، زیرا با این اقدام احتمال برهم خوردن افکار و اذهان عمومی نسبت به مصرف مواد لبنی تقویت می شود”.

این سخنان، پس از آن بیان شد که رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو هشدار داد که “انتشار اینگونه اخبار و سوء استفاده از فضای ایجاد شده در خصوص فرهنگ سازی با هدف کاهش مصرف روغن، مصداق تشویش اذهان عمومی بوده و قابل پیگیری حقوقی است. در حال حاضر این نظارت ها تشدید شده و سازمان غذا و دارو به شدت در خصوص امنیت غذایی حساس است و هر جایی که نیاز به اصلاح فرایندها باشد، توسط این سازمان مداخلات و پیگیری ها صورت می گیرد”.

حال اگر چه سازمان غذا و دارو انتساب این اخبار به خود را کذب محض دانسته، اما رسانه ها کماکان در برابر تغییر ناگهانی فضای رسانه ای در خصوص ماجرای روغن پالم با پرسش هایی مواجه هستند.

از جمله این رسانه ها پارسیک بود که دیروز در گزارشی با عنوان “سرنوشت لبنیات پالم‌دار به کجا رسید؟” نوشت: “در حالی که تخلف برخی کارخانه‌های لبنی مبنی بر استفاده غیرمجاز از روغن پالم در تولید فرآورده‌های لبنی محرز و کارخانه‌های لبنی متخلف شناسایی شده‌اند وزیر جهاد کشاورزی از فهرست متخلفانی که در ابتدا همه می‌خواستند نامشان را افشا کنند، بی‌اطلاع است و می‌گوید که اسامی کارخانه‌های متخلف در اختیار وزارت جهاد کشاورزی نیست که آنها را اعلام کند”.

به نظر می رسد مطرح شدن نام افرادی چون حسین فریدون و البته برخی از مقامات در بیت رهبری، در تغییر فضای رسانه ای در خصوص تخلفات صورت گرفته در صنایع لبنی بی تاثیر نبوده و مردم کماکان باید هشدار اولیه حسن قاضی‌زاده هاشمی که گفته بود “شیر پر چرب نخورید؛ چون پالم دارد” را جدی بگیرند.