برگزاری مراسم برای آیت الله منتظری
ممنوع شد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» خشونت در اصفهان و نجف آباد

درحالیکه برخی گزارش ها از صدور دستور وزارت اطلاعات و شورای عالی امنیت ملی برای جلوگیری از برگزاری هرگونه مراسمی در بزرگداشت آیت الله منتظری حکایت دارد، مراسم بزرگداشت آیت منتظری، در اصفهان با ممانعت نیرهای امنیتی مواجه شد و در نجف آباد به خشونت کشیده شد. محمد طاهری، فرزند آیت الله طاهری در این مورد با روز سخن گفته است.

آیت الله طاهری، امام جمعه سابق اصفهان پیش از این اعلام کرده بود مراسم بزرگداشتی برای آیت الله منتظری در مسجد سید این شهر برگزار می کند اما ماموران امنیتی با ممانعت از حضورآیت الله طاهری، در مسجد و برخورد با مردم از برگزاری این مراسم جلوگیری کردند.

محمد طاهری، فرزند آیت الله طاهری در این مورد به “روز” گفت: “حاج آقا ساعت 7:30  برای حضور در مسجد سید از منزل خارج شدند اما سر ورودی خیابان صارمیه که منتهی به مسجد سید است، جلوی ایشان را گرفتند و لباس شخصی ها به سمت ایشان هجوم آوردند که اطرافیان ایشان اجازه ندادند به ایشان نزدیک شوند”.

به گفته آقای طاهری، بعد از این برخورد، ماشین های پلیس، ماشین آیت الله طاهری را اسکورت و مجبور به بازگشت به منزل کردند.

آیت الله طاهری نیز در جمع مردم گفته است که “از 6 مسیر مختلف برای حضور در مسجد سید اقدام کردم که همه مسیرها را یکی یکی بستند”.

 وی که به شدت متاثر بوده ـ  براساس فیلمی که منتشر شده با چشمانی اشکبار و همراه با گریه سخن گفته است ـ افزوده: من از مردم دعوت کردم بیایند و از اینکه با مراسم ترحیم یک مرجع تقلید اینگونه برخورد کرده‌اند، بسیار متاسفم.

آیت الله طاهری ادامه داد: با اینکه می‌دانستم در مسجد سید آنگونه درگیری است برای حضور و همراهی مردم درنگ نکردم ولی همه راه‌ها را بستند.

همزمان یکی از مسئولان دفتر آیت الله طاهری از حضور امام جمعه سابق اصفهان در مجلس بزرگداشت آیت الله منتظری در نجف آباد خبر داده و گفته: با توجه به اینکه اجازه برگزاری مراسم در اصفهان را ندادند، حاج آقا بعد از آرام شدن فضا عازم نجف آباد شدند تا در مراسم بزرگداشت آیت الله منتظری در نجف آباد شرکت کنند.

او همچنین گفته که از شب قبل از مراسم، از سوی اداره کل اطلاعات استان اصفهان، آیت الله طاهری را به شدت تحت فشار قرار داده بودند که مراسم را لغو کند اما ایشان نپذیرفتند.

 

خشونت در اصفهان

همزمان در مسجد سید، مردمی که با درهای بسته مسجد مواجه شده بودند اقدام به تجمع و سردادن شعار کردند که با دخالت لباس شخصی ها به خشونت کشیده شد و نیروهای امنیتی با شلیک گاز اشک اور اقدام به پراکنده کردن مردم کردند.

یک شاهد عینی به “روز” گفت: وقتی نزدیک مسجد سید رسیدیم، درهای مسجد بسته بود و روی آن برگه هایی زده بودند که از لغو مراسم حکایت داشت. کل محوطه هم از نیروهای بسیج و لباس شخصی و خواهران بسیجی پر بود که عکس های رهبر جمهوری اسلامی را در دست داشتند و شعار “مرگ بر ضد ولایت فقیه” سر میدادند.

این شاهد عینی افزود: تا ساعت 9:5 دقیقه درگیری خاصی رخ نداد اما فضا به شدت ملتهب بود. بعد به یکباره به مردمی که برای شرکت در مراسم آمده بودندبا گاز اشک آور و با باتوم حمله کردند. نیروهای لباس شخصی نیز، توی صورت مردم گاز فلفل می زدند.

به گفته این شاهد عینی پس از شلیک گاز اشک اور و حمله به مردم، جمعیت متفرق شدند. او افزود: بعد از حدود ساعت 10 جمعیت به صورت متفرق توی تمام خیابان پخش بودند و به محض اینکه در گوشه ای  بیشتر از 10 نفر کنار هم می ایستادند، با باتوم متفرق شان می کردند. هر از گاهی هم دریک نقطه می ریختند و به شدت مردم  را می زدند، به پیر و جوان و کوچک و بزرگ هم رحم نمی کردند به طوریکه کمی جلوتر از ما یک خانم حدوداً 60 - 65 ساله را با باتوم به شدت زدند و افتاد اما مردم بلافاصله او از محل دور کردند.

براساس گفته های این شاهد عینی، درگیری ها زمانی به اوج رسید که در مقابل  مسجد یکی از بسیجی ها عکس ایت الله منتظری را از دست یکی از جوانان گرفت و پاره کرد و این جوان نیز با هل دادن فرد بسیجی فریاد زد که چرا عکس آیت الله را پاره کردی. پس از آن بود که درگیری شدت گرفت و مجددا گاز اشک اور شلیک کردند و به شدت مردم را مورد ضرب و شتم قرار دادند و تعداد زیادی از مردم بازداشت شدند.

مسعود ادیب، رئیس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در قم و محمدناظری از فعالان مدنی- دانشجویی جزو بازداشت شدگان هستند و سایت پارلمان نیوز از بازداشت بیش از 50 نفر از جمله 4 خبرنگار خبر داده است.

این شاهد عینی افزود: موتورسوارانی که لباس گارد ویژه را برتن داشتند از میان ماشین ها ویراژ میدادند و به یکباره به مردم حمله ور می شدند.

خبرنگار “روز” از اصفهان نیز گزارش داده است که نزدیک ساعت 11:30 نیروهای بسیج یک دستگاه اکو و بلندگو مقابل مسجد سید قرار دادند وشروع به خواندن زیارت عاشورا و نوحه خوانی کردند و در حالیکه عکس های آیت الله خامنه ای را در دست داشتند گریه و عزاداری میکردند اما هنگام اذان ظهر، درهای مسجد باز شد و وارد مسجد شدند.

“خامنه ی قاتل ولایتش باطله”، “این ماه ماه خون است، سید علی سر نگون است”، “امام زمان خودش میاد، نایب زوری نمیخواد” و “ما نوه کورش ایم، دیکتاتور رو می کشیم” شعارهایی است که مردم در مقابل مسجد سید سر دادند.

بر اساس این گزارش حوالی ظهر مردم از محاصره منزل آیت الله طاهری باخبر شدند و در دسته های چند نفره به سمت بیت آیت الله طاهری حرکت کردند.

یک شاهد عینی دیگر که مقابل مسجد سید حضور داشته در همین زمینه به “روز” گفت: ما مقابل مسجد بودیم که زنگ زدند و گفتند منزل آیت الله طاهری محاصره شده ما نیز به سمت حسین آباد که منزل ایشان در آنجا قرار دارد حرکت کردیم و تا رسیدیم دیدیم در ورودیهای خیابان از هر دو طرف چند تا مینی بوس پر از مامور گذاشته اند. همچنین سر خیابان مسجد اعظم هم 2 تا اتوبوس گذاشته بودند اما خیابان باز بود و میشد با ماشین رفت. تا رفتیم سمت منزل اقای طاهری دیدیم سر کوچه ای که منزل ایشان داخل آن قرار دارد  و بن بست است پر از مامورهای نیروی انتظامی است ودر خیابان هم تا شعاع چند متری ماشین و ون نیروی انتظامی پارک کرده بودند. تعدادی هم ماشین پر از  مامورهای لباس شخصی در کنار خیابان به فاصله های چند متری پارک کرده بودند. اول فکر کردیم اقای طاهری را در منزلشان نگه داشته اند اما تا پیاده شدیم و به سمت بن بستی رفتیم که دفتر ایشان آنجا واقع شده دیدیم راه باز است اما تا آخر بن بست و در ورودی دفتر پر از مامور بود.

این شاهد عینی افزود: ما وقتی وارد دفتر شدیم آیت الله طاهری حضور داشتند و مردم مرتب برای عرض تسلیت می امدند آیت الله طاهری هم به طور مرتب از مردم بابت اتفاقاتی که افتاده بود عذرخواهی میکردند.

خبرنگار “روز” نیز از اصفهان گزارش داده است که پس از هجوم جمعیت به سمت منزل آیت الله طاهری، نیروهای امنیتی که با محاصره منزل این روحانی، مانع از خروج او از منزل و رفتن به مسجد سید می شدند، ناچار شدند اجازه ورود مردم به منزل ایشان را بدهند. آنها با مردم برخورد نمی کردند اما اجازه نمیدادند مردم توقف کنند.

نجف آباد نیز به خشونت کشیده شد

بعد از ظهر دیروز مراسم بزرگداشت آیت الله منتظری در حسینیه اعظم نجف آباد برگزار شد. این مراسم که در آن آیت الله طاهری، احمد منتظری و رئیس دفتر آیت الله صانعی حضور داشتند؛ با حمله نیروهای لباس شخصی به آیت الله طاهری به خشونت کشیده شد.

نجف آباد زادگاه آیت الله منتظری است که بعد از درگذشت این مرجع شیعه، شاهد درگیریهای پراکنده مردم با نیروهای بسیج و لباس شخصی بوده است.

ممنوعیت برگزاری هر گونه مراسم

این اتفاقات در حالی رخ میدهد که گزارش ها از دستور وزارت اطلاعات و بخشنامه شورای عالی امنیت ملی برای جلوگیری از برگزاری هرگونه مراسم برای آیت الله منتظری در سراسر کشور حکایت دارد. خانواده آیت الله منتظری هم مجبور شده اند از برگزاری مراسم سوم و شب 7 برای این روحانی بلند پایه صرف نظر کنند. انها اما گفته اند در مراسم هایی که در شهرستان ها برگزار می شود حضور خواهند یافت.

تجمع حامیان آیت الله خامنه ای در قم

همزمان با وقایع اصفهان، تعدادی از حامیان رهبر جمهوری اسلامی در قم تجمع کردند. براساس گزارش ها تعداد حامیان آیت الله خامنه ای که در مقابل منزل آیت الله نوری همدانی تجمع کرده بودند، همچون روزقبل، بسیار اندک بود. آنها در حمایت از مواضع آیت الله نوری همدانی که تنها مرجع تقلید حامی محمود احمدی نژاد است شعار میدادند: “مرجع با بصیرت تشکر تشکر”، “شهر مقدس قم جای منافقین نیست”، “منافق حیا کن مملکت را رها کن”، “حسین حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست”، “ای رهبرآزاده آماده‌ایم آماده”، “این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده”، “این ماه، ماه خون است منافق سرنگون است”، “خامنه‌ای کوثر است دشمن او ابتر است”، “مرگ بر آمریکا” و “مرگ بر اسرائیل” شعارهایی است که توسط حامیان رهبر جمهوری اسلامی سر داده شد.

خبرگزاری ایسنا هم گزارش داده است که تعدادی با پوشیدن کفن در صف اول راهپیمایی حضور داشتند و عد‌ه‌ای نیز در حالی که پلاکاردهایی از آیت الله خمینی و آیت الله خامنه ای در دست داشتند در این راهپیمایی شرکت کرده بودند.

آیت االه نوری همدانی در جمع تجمع کنندگان با بیان اینکه “امروز مردم کسانی راکه به دشمن چراغ سبز نشان داده‌اند شناخته‌اند”، گفته است: ما تمام این افراد را شناخته‌ایم و به کسانی که به این نظام تهمت زده‌اند می‌گوییم که مردم و جوانان جواب محکمی به شما خواهند داد.

پیام های تسلیت

با گذشت 4 روز از درگذشت آیت الله منتظری، انتشار پیام های تسلیت همچنان ادامه دارد.

شورای فعالان ملی ـ مذهبی، با انتشار بیانیه ای نبود آیت الله منتظری را “در هنگامه ای که می توانست لنگرگاهی برای تعادل رفتار سیاسی در جامعه ایرانی باشد” ضایعه ای جبران ناپذیر دانسته است.

در این بیانیه آمده است: “آن مرحوم آموزه ای بزرگ برای پویندگان میدان سیاست بر جای گذاشت. آموزه او رفتن از قدرت برای ایستادن در قله آزادگی برای پاسداری از اخلاق و احترام به انسان بود. شاهکار نمایش زندگی او زیستن در تراز اندیشه و به عمل نشاندن عقایدش ولو با پرداختن بهای بس سنگین بود و با این کار در آزمون تاریخی اخلاق سر بلند بیرون آمد. این درس میراث تاریخی بزرگی است که بی گمان آیندگان در مورد آن سخن خواهند گفت. چشم مام میهن در سوگ فرزند آزاده اش گریان است.”

زندانیان سیاسی بند 350 اوین نیز با انتشار پیامی  در گذشت فقیه عالی قدر، آیت الله منتظری را از درون زندان به ملت ایران و خانواده ایشان تسلیت گفتند و اعلام کردند: “مبارزات آن فقیه و مجاهد فی سبیل الله در طول عمر پربرکتش و رنج ها و مصائبی که در این راه متحمل شد برای همیشه در حافظه تاریخی ملت مسلمان ایران زمین ثبت خواهد شد.”

در این میان پیام های تسلیت روحانیون و شخصیت های بلند پایه شیعه و سنی در مورد درگذشت آیت الله منتظری ادامه دارد. آیت الله علی سیستانی از مراجع تقلید شیعیان که در نجف در عراق زندگی می کند با انتشار پیامی به زبان فارسی درگذشت آیت الله منتظری را تسلیت گفت. آیت الله سیستانی در نامه ای خطاب به احمد منتظری، از آیت الله منتظری به عنوان “فقیه عالیقدر” نام برده است.

آیت الله محمد حسین فضل الله، از مراجع تقلید شیعیان در لبنان نیز با انتشار پیامی در پایگاه اطلاع رسانی دفتر این مرجع تقلید، فقدان آیت الله منتظری را خسارت عظیمی دانسته و اعلام کرده است: او از علمای مجاهدی بود که از آغاز، همپای انقلاب اسلامی حرکت نمود و از شخصیتهای فقهی و فرهنگی بود که با آثار خود میراث فقهی و اصولی و فکری اسلامی را سرشار ساخت و عرصه علمی را غنا بخشید.

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه مسجد مکی زاهدان و رئیس شورای هماهنگی حوزه های علمیه اهل سنت ایران و جامعه روحانیت اهل سنت استان سیستان و بلوچستان نیز در دو بیانیه جداگانه درگذشت آیت الله منتظری را تسلیت گفته اند.