هشدار فدراسیون جهانی والیبال

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» در پی جلوگیری از ورود بانوان به ورزشگاه ها

در حالیکه تیم ملی والیبال ایران خود را به چهار تیم برتر جهان رسانده، مسئله ممنوعیت ورود بانوان به ورزشگاهها در کشور، این تیم برجسته را در خطر سقوط به دسته ای پایین تر قرار داده است. پس از اجلاس روز جمعه فدراسیون بین المللی والیبال در فلورانس ایتالیا، خبرگزاری ایلنا در مطلبی با عنوان “مشکل حضور بانوان باید حل شود/ابقا به شرط تعهد!” نتیجه نشستی راکه مساله تبعیض جنسیتی در ایران،مهمترین بخش آن بود،از زبان محمد رضا داور زنی، رییس فدراسیون والیبال ایران بازتاب داد.

این در شرایطی ست که حتی در رقابتهای گزینشی برای مرحله پایانی که بین ایران و برزیل در تالار ۱۲۰۰۰ نفری آزادی انجام شد، از ورود خبرنگاران زن نیز جلوگیری به عمل آمد.

پیش از آن در مسابقه نخست بعضی از بانوان ایرانی با پوشش پرچم برزیل وارد تالار شده بودند، چون ورود برای بانوان غیرایرانی آزاد بود. ایران با پیروزی در نبردهایش با برزیل و لهستان به رقابتهای اصلی در فلورانس راه یافت و هفته پیش با پیروزی دو باره بر برزیل به نیمه پایانی رفت اما شکست از آمریکا مانع “فینالیست” شدنش شد.

خبرگزاری یادشده و خبرگزاری فارس هدف از نشستهای رییس فدراسیون والیبال با رییس و دبیرکل “آف ای وی بی” را با نگارشی یکسان،موفقیت در “اصلاح و لطیف تر کردن نظر مسوولان فدراسیون بین المللی برای تعامل بیشتر برای حل مساله به وجود آمده در راستای اجرای قوانین جهانی والیبال در برگزاری مسابقات والیبال لیگ جهانی و همچنین همخوانی با قوانین جمهوری اسلامی ایران” عنوان کرده اند، که با عنوان گزارش متفاوت است.

با این حال در گزارش آمده است: با رایزنی های انجام شده سرانجام بحث پیرامون وضعیت ایران از دستور اصلی جلسه لیگ جهانی خارج و حضور ایران در دسته اول لیگ جهانی ۲۰۱۵ مشروط به همکاری دولت ایران و ارائه تعهد درخصوص موضوع مورد بحث شد. مقرر شد فدراسیون جهانی والیبال نامه ای به ایران ارسال کند و با توجه به درخواست هزاران زن ایرانی از فدراسیون جهانی والیبال برای حضور در سالن مسابقات از دولت و فدراسیون والیبال ایران، رسما درخواست حل این موضوع را نماید.

داورزنی پیش از سفر به فلورانس در خبرگزاری ایسنا از دولت و مجلس اسلامی خواسته بود مشکل حضور خانمها در ورزشگاهها را حل کنند. شهین دخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان هم در گفت و گو با خبرگزاری مهر از دستور حسن روحانی برای حضور در ورزشگاهها خبر داده بود.

با وجودی که پاره ای از رسانه ها، از جمله ایسنا ممنوعیت ورود بانوان به ورزشگاهها را غیرقانونی دانسته اند،رییس حراست وزارت ورزش از تلاش برای آزاد سازی ورود بانوان مشتاق ورزش خبرداده است.

 یکی از بهانه های مخالفان برای حضور خانم ها در پیکارهای ورزشی شعارهای ناهنجار هواداران تیم های رقیب به یکدیگر است؛بهانه ای که مانع حضور زنان خبرنگار هم شده هرچند حسینی خو، مدیرکل حراست وزارت ورزش در ایسنا اعلام کرده: “ممنوعیت حضور خبرنگاران زن نظر ارگان‌های دیگر است.”

گفتنی است که در جام جهانی فوتبال و رقابتهای لیگ جهانی والیبال، بانوان ایرانی در برزیل و ایتالیا حمایتی تمام عیاراز تیم های ملی فوتبال و والیبال ایران داشتند که عکسهای آن بازتاب بین المللی گسترده ای داشت.