وزیر آموزش و پرورش زیر شمشیر استیضاح

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» با همکاری اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان مجلس

چند روز پس از سخنان نایب‌رییس مجلس مبنی بر اینکه هیچ استیضاحی در دستور کار مجلس نیست، یک نماینده عضو فراکسیون اصول‌گرایان از ۴۴ امضا برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش خبر داد.

مهدی موسوی‌نژاد، نماینده مجلس، به خبرگزاری فارس گفت که تاکنون ۴۴ تن از نمایندگان مجلس نامه استیضاح علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش را امضا کرده‌اند. به ادعای وی “هر روز به تعداد امضاکنندگان افزوده می‌شود” و “چند نماینده اصلاح‌طلب نیز درخواست استیضاح را امضا کرده‌اند”. موسوی‌نژاد اضافه کرده که “نمایندگان اصول‌گرا، رهروان ولایت و نمایندگان مستقل” نیز خواستار استیضاح فانی هستند.

او با اشاره به اینکه استیضاح فانی “هفده محور” دارد و “پس از تعطیلات مجلس” به جریان خواهد افتاد، گفته است : “استیضاح وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود و صد درصد رای می‌آورد و دولت باید وزیر جدیدی را معرفی کند”.

هفته گذشته برخی از اعضای هیات‌رییسه مجلس، در دستور کار بودن هر طرحی برای استیضاح وزرا را رد کرده‌ بودند. محمدحسین ابوترابی‌فرد، نایب رییس مجلس، به ایرنا گفته بود که هیچ بحثی برای استیضاح در مجلس وجود ندارد و بهروز نعمتی، سخن‌گوی هیات رییسه نیز با اشاره به اینکه‌” طرح استیضاح هیچ وزیری در دستور کار مجلس نیست”، چنین اخباری را “گمانه‌زنی رسانه‌ای” توصیف کرده بود.

پیش از این عزت‌الله یوسفیان، رییس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس، در گفت‌وگویی با ایلنا خبرداده بود که بحث‌ استیضاح برخی وزرا نظیر وزیر کشور، وزیر آموزش و پرورش و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در استیضاح وزیر آموزش و پرورش حق با نمایندگان است،اضافه کرده بود که “اگر هیات رییسه مجلس و برخی نمایندگان مجلس مقاومت نکنند دولت سقوط می‌کند، چرا که نزدیک به نصفی از وزرا در معرض استیضاح قرار دارند”.

در صورتی که استیضاح فانی در مجلس مطرح شود، وی دومین وزیر استیضاح شده دولت روحانی در یک سال گذشته خواهد بود. ماه قبل رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم، استیضاح شده و موفق به کسب رای اعتماد مجدد نمایندگان نشده بود.

طی چند هفته اخیر و پس از استیضاح فرجی‌دانا، زمزمه استیضاح برخی وزرای دولت روحانی نظیر علی جنتی وزیر ارشاد، رحمانی‌فضلی وزیر کشور و محمود واعظی وزیر ارتباطات شنیده شده است. هم‌زمان نمایندگان مجلس به انتقادات خود از دیگر وزرا، نظیر محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه و محمدرضا نعمت‌زاده وزیر معدن ادامه می‌دهند.

با این حال پس از استیضاح فرجی‌دانا، برخی نمایندگان مجلس گفته بودند که امکان طرح استیضاح مجددی در مجلس وجود ندارد.

در همین راستا احمد شوهانی، نماینده ایلام،‌گفته بود : “افزایش استیضاح وزرا صحت نداشته و خیلی هم واقعیت ندارد. شاید از قبل بحث استیضاح وزیر نیرو یا آموزش و پرورش مطرح بود اما استیضاح مابقی وزرا صحت ندارد و اگر صحت هم داشته باشد و عده‌ای هم دنبال این قضیه باشند، به نظر نمی‌رسد که این مساله سر بگیرد و به سرانجام برسد”.

وی در توضیح اضافه کرده بود که “تازه از اولین استیضاح گذر کردیم و فکر نمی‌کنم استیضاح‌های بعدی تبعات خوبی داشته باشد” و “اقلیت تندروی مجلس” از مطرح کردن بحث استیضاح “هدف سیاسی” دارند.

کمال‌الدین پیرموذن نیز با اشاره به اینکه “هدف استیضاح‌کنندگان بی‌مقدار کردن مجلس و دولت است. آ‌ن‌ها لاریجانی و روحانی را هدف گرفته‌اند”، گفته بود: “ماشین استیضاح وزرا از سوی افراطیون پنچر شده است و افراطیون دیگر نمی‌توانند استیضاح نتیجه بخشی در مجلس ترتیب بدهند”.

پیش از این و پس از استیضاح فرجی‌دانا، میان نمایندگان حامی دولت و فراکسیون رهروان ولایت ـ- حامی لاریجانی ـ- اختلاف‌هایی پیش آمده بود. نمایندگان حامی دولت ضمن انتقاد از رویه فراکسیون رهروان در بحث استیضاح فرجی‌دانا، تهدید کرده بودند که اقدام به تشکیل فراکسیون اعتدال خواهند کرد.