محکومیت دو نماینده دلواپس

نویسنده
فیروزه متین

» همیشه پای نماینده ای در میان است

همزمان با موج افشاگری ها در مورد پرونده های تخلف و فساد مسئولان، رئیس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری اعلام کرده که دو نماینده کنونی مجلس که به گروه موسوم به “دلواپسان” نزدیک هستند، به دلیل آنچه که وی “تخلفات گسترده” نامیده، در این دیوان محکوم شده اند و پس از پایان دوره مجلس کنونی با آنان برخورد خواهد شد.

به نوشته سایت خبرآنلاین، این دو نماینده به ۵ و ۱۰ سال ممنوعیت خدمات دولتی محکوم شده اند.

محمد اشرفی اصفهانی رییس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری در اینباره گفته است: “دو نفراز نمایندگان فعلی مجلس که یکی قبلا مدیر کل و دیگری رییس یک سازمان بوده است تخلفات زیادی داشته اند که برای آنها پنج سال و ده سال محرومیت از خدمات دولتی صادر کردیم. البته چون الآن نماینده مجلس هستند و تا زمانی که در مجلس هستند قانون اجازه برخورد با آنها را نمی دهد، بعد از اینکه دوران نمایندگی آنها تمام شد این حکم اجرا می شود. برای این دو نفر محرومیت از خدمات دولتی داده شده است و نه انفصال از خدمت. چون نماینده مجلس برایش انفصال از خدمت معنایی ندارد برای همین حکم ممنوعیت از خدمات دولتی در آینده برای آنها داده شده است. یعنی وقتی دوره نمایندگی آنها تمام شد طبق قانون به دلیل تخلفاتی که داشته اند نمی توانند در پست های کلیدی کشور قرار بگیرند. حتی نمی توانند دیگر نماینده شوند. چون این حکم در پرونده آنها نوعی سو سابقه محسوب می شود که طبق قانون دیگر نمی توانند نماینده مجلس شوند.این را هم بگویم که پرونده این آقایان را بازرسی کل کشور برای ما ارسال کرده و ما هیچ وقت بدوا سراغ تخلفات کسی نمی رویم که مثلا بخواهیم برای کسی پرونده سازی کنیم. پرونده های مشخص و دقیق و حساب شده است و بازرسی برای ما فرستاده است”.

او افزوده است: “نمی شود الان مسئله را باز کرد. در آینده روشن می شود. اما مردم بدانند اینگونه نیست که اگر کسی تخلفی کرد چون فلان پست مدیریتی را دارد از رسیدگی مصون است. هرکس اگر تخلف داشته باشد باید پاسخگوی تخلفات خود باشد. مثلا برای یکی از مدیران عالی رتبه نهاد ریاست جمهوری در دولت احمدی نژاد هم انفصال دائم از خدمت صادر شده است. حکم او صادر شده و بعید به نظر می رسد که با تقاضای تجدید نظر هم تخفیفی در مورد او داده شود. چون تخلفات او بسیار سنگین بوده است. این فرد تحت هر عنوانی پول هایی را از صندوق بازنشستگی نهاد ریاست جمهوری گرفته و به افرادی که شرایطش را نداشتند داده بود و یا به برخی به عنوان وام از این صندوق مبالغی را پرداخت کرده بود تا طی سی سال آن را برگردانند! در حالی که ما اصلا چنین چیزی نداریم. به علاوه این فرد برای هر جلسه کاری که در آن حضور پیدا می کرده برای خود مبلغی را در نظر می گرفته است. گاهی ممکن است فردی ماموریتی خارج از کشور برود و مبلغی را هم در چارچوب قوانین اداری دریافت کند اما این فرد در حیطه کاری روزمره خود که در جلسه ای شرکت می کرده است هم برای خود مبلغی را در نظر می گرفته به طوری که حقوق ۱۵ میلیونی او به چهل میلیون در ماه می رسیده است. متاسفانه از این موارد کم نیستند. اما هنوز در این دو هیئت بدوی فرصت نکرده ایم ببینیم چند نفر دانه درشت وجود دارد. و هنوز در حال بررسی هستیم. کار ما با کندی جلو می رود. چون این مسائل حیثیتی است و آبروی یک انسان از حرمت کعبه بالاتر است باید با احتیاط و دقت لازم این بررسی ها انجام شود”.

افشای محکومیت این دو نماینده در حالی صورت می گیرد که سایت انتخاب نیز در لیدی که بر مصاحبه اشرفی اصفهانی نوشته،خبر داده که این دو نماینده از اعضای وابسته به جبهه پایداری یا همان “دلواپسان” هستند.

این مورد اما تنها مورد تخلفات نمایندگان دلواپس مجلس نیست . پیش از این سعید مرتضوی نیز در جریان قرائت گزارش کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی فاش کرده بود که به تعداد زیادی از نمایندگان، حتی خود اعضای کمیته تحقیق و تفحص کارت هدیه داده است.

این در حالی بود که در گزارش هیات تحقیق و تفحص، اگر چه به ماجرای دریافت کارت از سوی نمایندگان اشاره شده بود، اما سخنی در خصوص دریافت کارت از سوی اعضای خود کمیته به میان نیامده بود.

در جریان ماجرای رانتخواری بابک زنجانی نیز، باز هم نام نمایندگان دلواپس مجلس شنیده شد؛نمایندگان عضو کمیسیون انرژی مجلس که با بابک زنجانی ارتباط داشتند. هرچنددر همان زمان، مسعود میرکاظمی، وزیر نفت دولت احمدی نژاد در مقام توضیح ادعا کرد که حضور بابک زنجانی در این کمیسیون به دلیل اختلاف وی با یک شرکت نفتی بوده و هیچ نفعی در این دیارها نصیب نمایندگان نشده است.

در پرونده اختلاس ۳ هزار میلیاری نیز بارها اعلام شد که چند نماینده مجلس در شبکه این فساد قرار داشته اند و حتی علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی نیز به دلیل نقش اش در این پرونده ۲۴ ساعت بازداشت شده است.

محسنی اژه ای در اینباره گفته بود: “شش، هفت نفر از نمایندگان مجلس که در پرونده فساد ۳ هزار میلیارد در مظان اتهام قرار داشتند، مورد تحقیق قرار گرفتند ولی به دلیل وجود نداشتن یکی از سه عنصر مادی، قانونی و معنوی که از عناصر اصلی متهم کردن یک فرد است،‌ در مراحل مختلف رسیدگی تبرئه شدند”.

پس از ای اظهارات، علاالدین بروجردی نیز ادعا کرد که در ارتباط با پرونده اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردی بازداشت نشده است، حال آنکه جواد کریمی قدوسی رسما وی را یکی از متهمان این پرونده دانسته بود.