نقش سپاه قدس و جیش المهدی
در استقبال از خامنه ای

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» مراجع و مردم نیامدند

در حالیکه رسانه های حکومتی از استقبال حماسی و تاریخی مردم و روحانیون قم از آیت الله خامنه ای خبر می دهند، یک منبع مطلع که خود در مراسم استقبال حاضر بوده، به “روز” گفت که میزان استقبال از رهبر جمهوری اسلامی حتی از سفرهای سال های دور وی به قم نیز “بسیار کمتر” بوده است.

وی اضافه کرد همانطور که در بسیاری از تصاویر و عکس های منتشر شده در سایت های رسمی هم مشخص است، تعداد زیادی از شرکت کنندگان در این مراسم و نیز حاضران در محل سخنرانی آقای خامنه ای، مهاجران آفریقایی و عرب و بخصوص عراقی های ساکن این شهر بودند که اکثر قریب به اتفاق آنها از طرفداران مقتدی صدر، روحانی شیعه عراقی که در قم سکونت دارد، هستند.

اظهارات این منبع مطلع در شرایطی عنوان می شود که در تصاویر سیمای جمهوری اسلامی و عکس های ثبت شده در سایت های رسمی، هیچ تصویر یا عکسی که خیابان محل استقبال از آقای خامنه ای را به صورت کامل به نمایش بگذارد، وجود ندارد. تقریبا تمام عکس های منتشر شده از این سفر، از روبرو و با واید کردن (عمیق کردن) لنز دوربین ها برداشته شده است. تصاویر هوایی منتشر شده هم یا از فاصله بسیار نزدیک گرفته شده اند یا از فاصله بسیار دور که عملا نکته خاصی را به نمایش نمی گذارند.

 

غیبت مراجع

این شاهد حاضر در مراسم استقبال از آقای خامنه ای همچنین گفت که هیچکدام از مراجع تقلید شیعه، حتی آن دسته از مراجع تقلید که به طرفداری از رهبر جمهوری اسلامی شهرت دارند نیز نه در مراسم استقبال و نه در دیدار بعدی روحانیون با رهبر جمهوری اسلامی حاضر نشدند.

پیش از این، اخبار متعددی درباره فشارهای گسترده نهادهای امنیتی بر روی مراجع تقلید برای وادار ساختن آنها به شرکت در مراسم استقبال از آقای خامنه ای منتشر شده بود.

اما از میان حداقل 10 مرجع تقلید مشهور ساکن در قم، تنها سه تن از آنها طی سخنان کوتاهی خواستار استقبال از رهبر جمهوری اسلامی شدند. آیت الله ناصر مکارم شیرازی که ابراز امیدواری کرده بود مردم استقبال “شایسته و باشکوهی” از رهبر جمهوری اسلامی داشته باشند؛ آیت الله نوری همدانی که گفته بود اگر مسئولین امنیتی اجازه بدهند حاضر است برای استقبال از آقای خامنه ای به “عوارضی قم” برود و آیت الله علوی گرگانی که استقبال از رهبر جمهوری اسلامی را “دفاع از حریم ولایت” توصیف کرده بود.

اما نه این سه و نه دیگر مراجع تقلید بلندپایه شیعه نه تنها برای استقبال از آیت الله خامنه ای به “عوارضی قم” نرفتند بلکه حتی در مراسم خوش آمدگویی روحانیون این شهر به خامنه ای که در مسجد “بالاسر” (واقع در حرم حضرت معصومه) برگزار شده بود نیز حاضر نشدند.

آنگونه که ابتدا سایت خبری “رسا” (وابسته به مدیریت حوزه علمیه قم) و سپس دیگر سایت های دولتی مانند فارس، رجا، جهان و… خبر داده اند، روحانیون و چهره های شاخص استقبال کننده از آقای خامنه ای شامل “آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی، علی لاریجانی، سرلشگر فیروزآبادی، آیت‌الله سیداحمد خاتمی، آیت‌الله نمازی، آیت‌الله مقتدایی، آیت الله شاه‌آبادی، نمایندگان بیوت مراجع تقلید، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اعضای شورای عالی حوزه و امامان جمعه قم و بخش‌های مختلف این استان، مسوولان دفتر تبلیغات اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی” بوده اند.

 

سازماندهی گسترده

در همین حال یک منبع مطلع در شهر قم که خود در مراسم استقبال از آقای خامنه ای حاضر بوده به روز می گوید: “استقبال دیروز صبح مردم قم سردترین و کم شورترین استقبال مردم این شهر از رهبر جمهوری اسلامی در مقایسه با تمام سفرهای قبلی وی به قم بود.”

به گفته وی “حداکثر جمعیت استقبال کننده از آیت الله خامنه ای چیزی بین 30 تا چهل هزار نفر بوده است که این تعداد کمتر از 5 درصد جمعیت یک میلیون نفری شهر قم را تشکیل می دهد.”

او همچنین با بیان اینکه “تعداد زیادی از حاضران در مراسم استقبال و سخنرانی آیت الله خامنه ای، اعراب مهاجر و بخصوص عراقی های حامی مقتدی صدر، روحانی شیعه ساکن در این شهر بودند” می افزاید: “تشکیلات جیش المهدی به رهبری این روحانی جوان با هماهنگی نهادهای مسئول ایرانی، در روزها و هفته های گذشته برنامه ریزی گسترده و سازماندهی وسیعی را با هدف اعزام نیروها و هوادارانش به مراسم استقبال از رهبر ایران صورت داده بود.”

وی در توضیح این “برنامه ریزی گسترده” به روز می گوید: “تقریبا تمام مساجد، تکیه ها، هیئت ها و دیگر محافل شهر قم که پایگاه اعراب شیعه و شیعیان عراقی ساکن این شهر است، در هفته های گذشته اقدام به جمع آوری نیرو به طرق مختلف و سازماندهی آنها برای شرکت در مراسم استقبال از آیت الله خامنه ای می کردند. این پروژه بزرگ با حضور نمایندگان و ناظران سپاه قدس (شاخه برون مرزی سپاه پاسداران) در تمام مراحل انجام می شد که آقای وحید (مسئول اجرایی بیت آقای خامنه ای) وظیفه هماهنگی نهایی امور را بر عهده داشت.”

به گفته وی “در واقع استقبال از آقای خامنه ای حاصل برنامه ریزی مشترک و کار فشرده تشکیلاتی سه سازمان امنیتی – نظامی شامل جیش المهدی، سپاه قدس و سازمان امنیتی دفتر آیت الله خامنه ای بوده است.”

با وجود این، وی تصریح می کند که :“تمام این سازماندهی و برنامه ریزی گسترده نیز باعث آن نشد تا جمعیتی بیش از 40 هزار نفر از یک میلیون جمعیت قم در مراسم استقبال از آقای خامنه ای شرکت کنند و بسیاری از طلبه ها، روحانیون و مردم قم در مراسم استقبال از آقای خامنه ای حاضر نبودند.”

وی اضافه می کند که: “همانگونه که در تصاویر تلویزیون هم قابل مشاهده بود، بسیاری از شعارهایی که در مراسم استقبال و نیز در جریان سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی سر داده می شدند، با لهجه عربی بیان می شدند.”

 

یک خیابان هم پر نشد

وی آنگاه در توصیف میزان جمعیت شرکت کننده به روز می گوید: “خیابان 19 دی قم که بیشتر با نام قدیمش یعنی خیابان «باجک» مشهور است، به عنوان محل استقبال از آقای خامنه ای تعیین شده بود.خیابان باجک تنها خیابان قم است که از ورودی این شهر از سوی تهران، به صورت مستقیم به حرم حضرت معصومه وصل می شود به گونه ای که اگر در انتهای آن بایستید، حرم کاملا در مقابل شما قرار دارد. این خیابان پس از طی مسافتی نزدیک به دو کیلومتر به میدانی به نام جهاد می رسد و پس از مسافتی در همین حدود به حرم حضرت معصومه منتهی می شود.”

این شاهد عینی می افزاید: “در جریان استقبال از آیت الله خامنه ای در خیابان باجک، چه هنگامی که هنوز خودروی حامل ایشان به میدان جهاد نرسیده بود و چه پس از فلکه جهاد، دو سمت این خیابان حتی تا نیمه شاهد حضور جمعیت نبود.”

وی درباره سخنرانی آقای خامنه ای نیز می گوید: “سخنرانی آیت الله خامنه ای در محلی به نام میدان آستانه انجام شد که در واقع محوطه بیرونی مقابل حرم حضرت معصومه است. این محل از حیث مساحت به زحمت می تواند جمعیتی 20 هزار نفره را در دل خود جا بدهد که با احتساب این تعداد و مردمی که در بیرون محوطه پرسه می زدند، چیزی نزدیک به 30 یا نهایتا 40 هزار نفر در مراسم استقبال از رهبری و سخنرانی ایشان حاضر بودند.”

به گفته این منبع مطلع، تعداد شرکت کنندگان در مراسم استقبال از آیت الله خامنه ای یک دهم جمعیت حاضر در مراسم درگذشت و تشییع جنازه آیت الله حسینعلی منتظری هم نبود که به صورت خودجوش و با حضور انبوه مردم از سراسر ایران برگزار شد.

 

خامنه ای و میکروب

رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی خود در قم، آنچه را “فتنه 88” توصیف کرد، باعث “واکسینه شدن کشور و مردم در مقابل میکروب های سیاسی و اجتماعی” دانست و گفت: “فتنه پس از انتخابات، برخلاف انتظار دشمن، بصیرت ملت ایران را بیشتر کرده است.”

آیت الله خامنه ای همچنین با اشاره به آنچه “فتنه عاشورای سال گذشته” می خواند، عکس العمل مردم در برابر این واقعه را “سرشار از بصیرت و سریع” توصیف کرد و افزود: “این واقعیات نشان می دهد که احساسات دینی مردم و معرفت و وفاداری آنان روز به روز عمیق تر شده است.”

وی سپس مدعی شد که دشمنان انقلاب دو مولفه “دین و مردم” را مورد هجوم خود قرار داده اند. به گفته آقای خامنه ای “اگر حضور مردم نمی بود، اگر فاصله‌ بین مردم و نظام ایجاد می شد، نظام نمیتوانست در مقابل دشمنان مقاومتی بکند. این حضور مستحکم مردم است که پشتوانه‌ ایستادگی مسئولان است. این، دو تا نقطه‌ اصلی است؛ دین و مردم. لذا دشمن هم همین ها را آماج حملات خود قرار داده است؛ دین را یک جور، وفاداری و اعتقاد مردم را یک جور.”

رهبر جمهوری اسلامی همچنین با اشاره مجدد به انتخابات گذشته ریاست جمهوری، اظهار کرد: “بدون تردید دشمن در جدا کردن مردم از نظام اسلامی شکست خورده است. سال گذشته در انتخابات، چهل میلیون مردم کشور پای صندوقهای رأی رفتند. در واقع یک رفراندوم چهل میلیونی به نفع نظام جمهوری اسلامی و به نفع انتخابات انجام گرفت؛ همین بود که دشمن را عصبانی کرد. خواستند با فتنه اثر آن را از بین ببرند، اما این را هم نتوانستند انجام دهند. مردم در مقابل فتنه هم ایستادند. فتنه‌ی سال 88 کشور را واکسینه کرد؛ مردم را بر ضد میکروبهای سیاسی و اجتماعی‌ای که میتواند اثر بگذارد، مجهز کرد؛ بصیرت مردم را بیشتر کرد.”

 

خامنه ای و تحریم

آیت الله خامنه ای همچنین تحریم های بین المللی علیه ایران را بی اثر خواند و گفت: “از سال 58 و 59 تحریم را علیه کشور ما شروع کردند؛ لیکن این تشدید تحریمها در واقع برای این است که روی مردم فشار بیاید و مردم از نظام اسلامی جدا شوند. خوشبختانه هم مسئولین گفتند، هم مردم اعلان کردند، هم عملاً نشان داده شد که این تحریمها به توفیق الهی اثر قابل توجهی بر زندگی مردم نخواهد گذاشت و مردم که آن زحمات و مشکلات دهه‌ی 60 و اوائل انقلاب را تحمل کردند، امروز با پیشرفتهای عظیمی که پیدا شده است، اطمینانشان بیشتر و امیدشان به آینده روشن‌تر است و در مقابل دشمن می‌ایستند و توطئه‌ی دشمن را خنثی میکنند.”

وی بر این مبنا، خواستار وحدت در کشور شد و اضافه کرد: “وحدت کلمه‌ی ملی است. مخاطب این، هم خواصند، هم عامه‌ی مردم. مسئله‌ی وحدت را باید جدی گرفت. من درباره‌ی وحدت کلمه‌ی مردم خیلی صحبت کردم، یک خصوصیات و شاخص هائی هم گفتم. صرف اینکه کسی بگوید ما طرفدار وحدتیم، کافی نیست؛ شاخص هائی دارد، علامتهائی دارد.”

دفتر آقای خامنه ای اعلام کرده وی به مدت 9 روز در قم به سر خواهد برد. این در حالی است که هیچکدام از سفرهای رسمی قبلی رهبری به قم بیشتر از سه روز به طول نینجامیده بود.

 

فتنه حاکم

در همین حال “کلمه” سایت رسمی وابسته میرحسین موسوی، با انتشار عکسی از مراسم استقبال از آقای خامنه ای در قم، یادداشتی را با تیتر “فتنه حاکم و ذلت مومن” منتشر کرد.

این یادداشت به قلم حجت الاسلام محمدتقی فاضل میبدی، از روحانیون منتقد جمهوری اسلامی است که به بررسی رابطه حکومت با مردم از نگاه امام علی می پردازد.

سایت کلمه به نقل از فاضل میبدی نوشت: “در نگاه امام علی (ع) کرامت و عزت آدمی تا آنجا پیش‌بینی می‌شود که در کنار حاکمان نباید عزت و کرامت آدمی کاسته شود، و تواضع حاکمان تا آنجا پیش‌بینی شده که نباید میان مردم این برتری به شکل سوار بر مرکب محسوس گردد. مهمترین نکته اخلاقی که در روایت فوق به چشم می‌خورد، نکوهش تملق و مداهنه است؛ تملق و چاپلوسی در نگاه اسلامی، هم به شکل قول و هم به شکل عمل، به شدت نکوهیده و مذموم است.”

این روحانی اصلاح طلب سپس به بیان یک روایت تاریخی از امام اول شیعیان پرداخته و آورده است: “هنگامی که امام علی را در راه صفین، در شهر انبار، بر اساس رسوم ایرانیان استقبال کردند، حضرت (ع) ناراحت شد و فرمود: این چه کاری است که می‌کنید؟ به خدا سوگند حاکمان شما از این‌گونه احترام گذاشتن‌ها سودی نبردند. شما در دنیا خود را به زحمت می‌افکنید و در آخرت نیز دچار عذاب می‌شوید، و چه سودمند است آسایشی که امان از جهنم در پی آن باشد.”

وی در ادامه یادداشت خود افزوده : “ای کاش عالمان دین و سخنگویان مذهب، این مطالب و مسائل را در رسانه‌ها به کرات ذکر می‌کردند و به جای طرح بعضی روایت‌های نه چندان درست و احیاناً عقل‌گریز و یا عقل‌ستیز، گفتارهای اخلاقی را که درکنترل قدرت و مهار دیو استبداد تاثیر دارد، ذکر می‌کردند. آن اندازه که در کتب تاریخی و روایی اسلام، تملق و چاپلوسی در برابر والیان نکوهیده گشته، به این نکته مهم اخلاقی اما، در عمل، کمتر توجه شده است.”

فاضل میبدی در پایان با اشاره به این اصل که “تملق و چاپلوسی در جایی رشد می‌کند که جایی برای اظهار نظر آزاد و انتقاد وجود نداشته باشد” تصریح کرده: “ملقاتی که در زمان حکومت بنی‌امیه و بنی‌عباس در تاریخ به صورت شعر ضبط شده است، و آنان را به حاکمان مستبد بدل کرد، چنین چیزی در زمان حکومت علی کمتر دیده می‌شود. گروهی به نام غُلات پیدا شدند که نسبت به حضرت علی (ع) غلو می‌کردند و امام شدیدترین برخورد را با آنان داشت؛ و شاید شدت برخوردی که امام با غلاة داشت، با سران شرک و کفر در جنگهای زمان پیامبر نداشت؛ زیرا امام دانا بود که در دل تملق و غلو و مداحی، چه خطرهایی نهان است.”