کردستان در چهلم شهدا
خاموش می شود

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» در مصاحبه با خانواده­ اعدام شدگان 19 اردیبهشت اعلام شد

درحالی که بیش از 38 روز از اعدام پنج زندانی سیاسی ـ عقیدتی در زندان اوین تهران میگذرد، مقامات حکومتی تا این لحظه حاضر به استرداد  جنازه اعدام شدگان به خانواده ها نشده اند.در چنین شرایطی فعالان کُرد در آستانه ی چهلم این اعدامها،  به پاس احترام به شهدای 19 اردیبهشت ماه پیشنهاد کرده اند مردم کردستان در دومین حرکت مدنی خود در طول یک ماه گذشته، روز پنج شنبه ۲۶ خرداد ماه، در ساعت 10 شب به مدت پنج دقیقه لامپ های منازلشان را خاموش کنند. پیشنهادی که با حمایت مادر فرزاد کمانگر و برخی از احزاب سیاسی و گروه های مدنی کردستان روبرو شده است. همسر فرهاد وکیلی و یکی از بستگان شیرین علم هولی نیز در مصاحبه با “روز” حمایت خود را از این حرکت مدنی اعلام کردند.

 

5 دقیقه خاموشی

جمعی از فعالان سیاسی، مدنی و روزنامه نگاران کُرد طی بیانیه ای به پاس احترام شهدای 19 اردیبهشت و همچنین اعتراض به ادامه اعدامهای سیاسی در ایران، از مردم کردستان خواستند روز پنج شنبه 26 خرداد به مدت پنج دقیقه چراغ های  منازل خود را خاموش کنند.

در این بیانیه با اشاره به خوداری مقامات حکومتی از استرداد جنازه ی اعدام شدگان به خانواده های داغدار و دفن پنهانی آنها در محلی نا معلوم آمده است: “مقامات جمهوری اسلامی علیرغم اعدام 5 تن از زندانیان سیاسی در 19 اردیبهشت ماه، در اقدامی ناجوانمردانه از استرداد جنازه‌ها به خانواده های داغدار خودداری و اعلام نموده اند که جنازه‌ها را در مکانی نامعلوم دفن شده اند. علیرغم اعتصاب عمومی در کردستان و اعتراض بسیار وسیع  ایرانیان در سرتاسر جهان، جمهوری اسلامی کماکان به سرکوب مخالفین و پایمال کردن حقوق بشر مشغول است.”

نویسندگان این بیانیه، در ادامه با طرح پیشنهاد خاموشی چراغ ها در ساعت ده شب روز 26 خرداد، از مردم کردستان خواسته اند با این اقدام خود “یاد و خاطره پنج ستاره  درخشان راه آزادی در ایران” را گرامی داشته و جلوه‌ای تازه در همبستگی و اعتراض همگانی از خود به نمایش بگذارند.

در پی این بیانیه، سلطنه رضائی مادر فرزاد کمانگر، معلم کُرد و یکی از پنج زندانی اعدام شده 19 اردیبهشت، طی مصاحبه ای با مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با اشاره به خودداری مقامات حکومتی از استرداد اجساد فرزندانشان گفت: “در طی چند روز گذشته تعدادی از فعالین مدنی که به خانه مان آمدند، اعلام کردند آنان تصمیم دارند شب چهلم شهدا ( پنج شنبه ساعت 10 شب ) به پاس احترام به روح پاک پنج پروانه راه آزادی و همچنین اعلام نارضایتی از اجرای حکم اعدام زندانیان سیاسی و درخواست توقف این جنایتها لامپ های منازلشان را به مدت 5 دقیقه خاموش می کنند، من هم پیشنهاد آن را مناسب دیدم و از این حرکت حمایت می کنم”.

 

حرکت های مدنی؛ راهکار تحقق خواسته ها

از سوی دیگر هیوا هژیر، همسر فرهاد وکیلی دیگر زندانی اعدام شده در مصاحبه با “روز” ضمن اعلام حمایت خود و خانواده وکیلی از اقدام خاموشی سراسری گفت: “به عنوان همسر و نماینده خانواده شهید فرهاد وکیلی حمایت قاطع خود را از پیشنهاد خاموشی لامپ های منازل کردستان در شب چلهم شهدا اعلام می کنم”.

همسر فرهاد وکیلی با تشکر از همبستگی و همدردی مردم ایران و به ویژه مردم کردستان به خاطر اجرای موفق اعتصاب عمومی 23 اردیبهشت ماه به روز می گوید: “به نظر ما تنها راه احترام به شهدای 19 اردیبهشت و دفاع از تمامی زندانیان سیاسی در ایران، انجام حرکتهای مدنی و مسالمت آمیز مردم است؛ چراکه تجربه نشان داده است حرکت های غیر مدنی هیچگاه نمی تواند مردم را در تحقق خواسته هایشان یاری رساند”.

در حالی که بیشتر اعضای خانواده ی اعدام شدگان اردیبهشت ماه از سوی نهادهای امنیتی از مصاحبه با رسانه ها و اطلاع رسانی در خصوص آخرین وضعیتشان منع شده اند، ملائکه علم هولی یکی از بستگان شیرین علم هولی نیز در مصاحبه با “روز” حمایت خانواده را از اقدام مدنی خاموشی لامپ های منازل اعلام می کندو می گوید: “در مقام خانواده شیرین لازم می دانم نهایت سپاس و قدردانی خود را از همبستگی مردم و فعالان با خانواده ها اعلام کنم. در راستای ادامه حرکت های مدنی در کردستان ما نیز حمایت کامل خود را از پیشنهاد خاموشی لامپ های منازل در چهلم شهدا استقبال می کنیم و از مردم می خواهیم که خانواده زندانیان سیاسی را تنها نگذارند و از طریق حرکت های مدنی از حقوق انسانی آنها دفاع کنند.”

همزمان مادر فرزاد کمانگر با اشاره به اینکه “تا آخرین نفس هایش راه فرزاد را ادامه خواهد داد” اعلام کرده است: “دیروز ما ابراهیم ها، احسان ها، کیانوش ها، نداها و سهراب ها رو از دست دادیم، امروز هم شیرین ها، فرهاد ها، علی ها، فرزادها و مهدی ها در زندان اعدام شدند، فردا هم شاید نوبت زینب ها، حبیب ها، عبدالرضاها، شیرکوه ها و صارمی ها می باشد، نباید در قبال این جنایت بی تفاوت باشیم، ملت کرد در 23 اردیبهشت ثابت کردند که در کنار فرزاندشان هستند و با اقتدار اعلام کردند که دیگر مسئولان جمهوری اسلامی باید اجرای اعدام های سیاسی در زندانها را متوقف بکنند، من هم سعی می کنم تاآخرین نفسهایم آن راه مقدسی که فرزاد برگزیده بود ادامه بدهم.”

 

حمایت برای تداوم همبستگی

همزمان با اعلام حمایت خانواده ها از پیشنهاد فعالان برای اقدام خاموشی سراسری در کردستان برخی از احزاب کرد نیز به صورت بیانیه و پوشش رسانه ای، حمایت خود را از پیشنهاد حرکت مدنی خاموشی سراسری در چهلم اعدام شدگان زندان اوین اعلام کرده اند.

حزب دمکرات کردستان به عنوان یکی از احزاب حامی این اقدام طی بیانیه ای نوشته است: “به پاس احترام به شهدای اردیبهشت ماه و در راستای حفظ همبستگی و همصدای مردم کردستان و همچنین اعتراض به ادامه سیاست سرکوب و به ویژه اعدام فعالان سیاسی در جمهوری اسلامی، حمایت خود را از پیشنهاد پنج دقیقه خاموشی در چهلم شهیدان 19 اردیبهشت اعلام می داریم”.

به گزارش خبرنگاران “روز” در کردستان، برخی دیگر از احزاب کُرد نیز از شامگاه شب گذشته از طریق کانال های ماهواره ای خود اقدام به حمایت و پوشش رسانه ایِ حرکت مدنی 26 خرداد نموده اند.

روز 23 اردیبهشت ماه مردم کردستان در یک اقدام هماهنگ در اعتراض به اعدام زندانیان سیاسی در ایران دست به اعتصاب عمومی زده و از طریق خوداری از گشایش بازار و نرفتن به ادارات و مدارس مراتب اعتراض خود را به این اعدام ها اعلام کرده بودند. اعتصابی که بنا به نظر تحلیلگران سیاسی نتیجه­ی همصدایی فعالان مدنی و احزاب سیاسی کُرد و پوشش اخبار مربوطه از طریق کانالهای ماهواره ای کُردی بود.

 

حمایت فعالان؛ تجمع در خارج از کشور

همزمان با ادامه این حمایت ها جمعی از دیگر از فعالان کُرد در خارج از ایران و در کردستان عراق نیز با صدور بیانیه ای ضمن اعلام حمایت از خاموشی لامپ های منازل کردستان در شامگاه پنج شنبه 26 خرداد خبر داده اند که در همان روز در اربیل کردستان عراق اقدام به تجمعی اعتراضی خواهند کرد.

رضا منوچهری یکی از فعالان “کمپین کردستان برای آزادی زندانیان سیاسی” در مصاحبه با روز در همین ارتباط گفت: “این کمپین در نظر دارد به مناسبت چهلمین روز اعدام 5تن از زندانیان سیاسی در بند در زندان های ایران تجمعی اعتراضی را در شهر اربیل کردستان عراق برگزار نمایند.”

به گفته­ی آقای منوچهری این تجمع که درمحل پارک “سامی عبدالرحمن” شهر اربیل برگزار می شود، با هدف لغو احکام زندانیان سیاسی کُرد و همچنین برای آگاه سازی سازمانها و جامعه بین المللی از وضعیت اسف بار زندانیان سیاسی کُرد در زندانهای جمهوری اسلامی صورت می گیرد.

این فعال کرد در ادامه می افزاید: “تجمع کنندگان در نظر دارند یادداشتی اعتراضی هم به کمیساریای عالی پناهندگان(UN) در عراق و برخی دیگر از نهاد های مدافع حقوق بشر جهانی ارائه دهند.

این گروه پیشتر نیز همزمان با اعدام پنج زندانی سیاسی در 19 اردیبهشت ماه به مدت 3 روز در سلیمانیه­ی کردستان عراق اقدام به تحصن و اعتصاب غذای سه روزه کرده بودند.

 فرزاد کمانگر، شیرین علم هولی، فرهاد وکیلی، علی حیدریان و مهدی اسلامیان بامداد روز 19 اردیبهشت ماه بدون اطلاع خانواده و وکلا در زندان اوین تهران به دار آویخته شدند.