با پول‌های کثیف برای مجلس آینده
برنامه دارند

نویسنده
حسین محمدی

» احضار وزیر کشور توسط نمایندگان

هم‌زمان با اعلام حضور رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، در مجلس برای توضیح درباره بحث “پول‌های کثیف”، یک نماینده مجلس خواستار ارائه سند از سوی وزیر کشور در این زمینه شد و نماینده دیگری نیز بحث ورود این پول‌ها به انتخابات را جدی دانست. 
حسین نقوی‌حسینی، سخن‌گوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به سخنانی که زمستان سال گذشته توسط رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، مطرح شده بود، گفت که “موضوع ورود پول‌های کثیف” از آن‌جا حائز اهمیت است که توسط وزیر کشور بیان شده که “خودش مسوول برگزاری انتخابات” است و به همین دلیل باید مشخص شود که “این‌گونه اظهارنظر از کدام جنس است، یک چیزی شبیه همان اتهام تقلب در انتخابات ۸۸ است یا این‌که سند و مدرکی در این زمینه دارد یا می‌خواهند بین مردم تشویش اذهان عمومی به وجود بیاورند”. 
هم‌زمان موید حسینی‌صدر، دیگر نماینده مجلس، در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد، با اشاره به این‌که “افرادی می‌آیند و می‌خواهند ثروت نامشروع خود را سوق بدهند برای هدایت سیاسی جامعه و برنامه‌ریزی طولانی‌مدت کرده‌اند”، گفت: “فساد اینقدر زیاد شده که دیگر نیاز به تجسس ندارد. موضوع نگران‌کننده هم این است که این موارد و کسانی که پشت فسادها هستند خودشان سراغ ما می‌آیند و نشان می‌دهد که می‌خواهند وارد سیاست شوند تا راه‌شان برای کسب درآمد باز بماند. من نمی‌خواهم اینجا اسم کسی را بیاورم و بیشتر از این موضوع را باز کنم. اما چشم امید اینها فعلا به همین انتخابات است”.
بنا به گفته ضرغام صادقی، از اعضای هیات‌رییسه مجلس، قرار است وزیر کشور هفته آینده برای توضیح درباره مساله “پول‌های کثیف” در صحن علنی مجلس حاضر شده و به نمایندگان در این‌باره توضیح دهد. او همچنین از رحمانی‌فضلی خواست “هر گونه مستنداتی را که در موضوع پول کثیف در اختیار دارد بیان کند تا همگان از آن مطلع شوند و همچنین این مستندات را در اختیار قوه قضاییه قرار دهد”.
رحمانی‌فضلی اسفندماه گذشته با اشاره به گردش سالانه‌ی ۲۰ هزار میلیارد تومانی قاچاق مواد مخدر در ایران، گفته بود: “بی‌شک بخشی از این پول در حوزه سیاست، انتخابات و انتقال قدرت سیاسی در کشور وارد می‌شود”. این سخنان وزیر کشور واکنش‌های مختلفی را به همراه داشت.
پس از سخنان رحمانی‌فضلی، سی تن از نمایندگان مجلس نهم در نامه‌ای به وزیر کشور از او انتقاد کرده و خواستار توضیح بیشتر او در این زمینه شده بودند. آن‌ها خطاب به او نوشته بودند آیا به “بازتاب سخنان خود در رسانه‌های خارجی” فکر کرده است یا خیر.
همان زمان علاالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفته بود: “بسیار ضروری است که مسوولان کشور اظهارات را بر پایه اسناد و مدارک بیان کرده و پیگیری موضوعات مطروحه را به قوه قضاییه محول کند”.
سخنان رحمانی‌فضلی چند هفته پس از ادعای محمدرضا رحیمی مبنی بر کمک مالی یکی از متهمان پرونده‌های فساد اقتصادی به ۱۷۰ کاندیدای مجلس هشتم منتشر شده بود. مساله‌ای که حساسیت‌ها نسبت به وجود چنین امری را بیشتر کرد. شاید به همین دلیل بود که اصول‌گرایان تلاش کردند با اصل سخنان رحمانی‌فضلی مخالفت نکنند.
رحیمی در نامه خود نوشته بود: “آقای احمدی‌نژاد عزیز! برای انتخابات مجلس هشتم کمیته‌ای متشکل از برخی چهره‌های اصولگرا برگزار و بنا شد به قریب ۱۷۰ نفر از کاندیداهای مجلس هشتم، از طرف فردی به نام جابر ابدالی مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان برای پشتیبانی و حمایت مالی پرداخت شود. آیا شما اطلاع نداشتید؟”
پس از اظهارات رحمانی فضلی، محسنی‌اژه‌ای، سخن‌گوی قوه‌قضاییه، در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی پیرامون این سخنان گفت: “وزیر کشور با توجه به اینکه رییس ستاد مبارزه با موادمخدر هستند، از جزییات خبر دارند. برخی پرونده‌ها مشخص شده که قاچاق موادمخدر است، بنابراین اگر این موضوع را مطرح کرده‌اند حتما درست است”.