شلاق برای انتقاد عکاسان از نداشته‌های هنری

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» نتیجه شکایت یک مدیر دولتی

دادگاهی در قزوین خلیل امامی و عباس علی‌پور،عکاسان خبری را به اتهام توهین به مدیر کل میراث فرهنگی این استان به ۷۵ ضربه شلاق محکوم کرده است؛ افراد مطلع این پرونده در قزوین به روز می‌گویند این دو روزنامه‌نگار به خاطر انتقاد از کتاب مشاور استاندار محکوم شده و با “بی‌اهمیت” خواندن آن تصمیمی برای اعتراض به این حکم ندارند.

یکی از این عکاسان روز چهارشنبه، ۲۲ مرداد به وبسایت “صدای قزوین” که اخبار این استان را پوشش می‌دهد گفته است: “بر اساس حکم اولیه شعبه ۱۰۲ دادگاه عمومی قزوین، من به اتهام توهین، به ۲۵ ضربه شلاق محکوم شدم و عکاس دیگر نیز به همین اتهام به ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد”.

بر اساس این گزارش دلیل صدور این حکم شکایت محمدعلی حضرتی‌ها، مدیر کل سازمان میراث فرهنگی و مشاور فرهنگی استانداراستان قزوین باشد.

محمدعلی حضرتی‌ها که اخیرا مدیریت سازمان میراث فرهنگی را به عهده گرفته، از اصلاح طلبان استان قزوین است و در یک دوره هم عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت در استان قزوین بوده. او در دولت پیشین هم به عنوان مشاور مدیر سازمان کل میراث فرهنگی قزوین فعالیت می کرده.

خلیل امامی و عباس علیپور، از عکاسان استان قزوین پیشتر با انتشار مطالبی در رسانه‌های این استان از ابعاد هنری کتاب “قزوین سرزمین روزگاران” که مجموعه عکس های محمدعلی حضرتی‌ها است انتقاد کرده بودند.

به گفته منابع مطلع از رویدادهای قزوین، این کتاب حضرتی‌ها، به صورت رایگان توزیع و پیشتر هم کتاب‌هایی از او در حوزه گردشگری منتشر شده است.

خلیل امامی، طی مطلبی که در یک وبلاگ محلی منتشر شده با اشاره به ارتباط این کتاب به “حوزه‌ی گردشگری” نوشته است که این کتاب “می‌بایست به عکس‌هایی بسیار عکاسانه، به لحاظ بصری مزین شود. بر همگان واضح است که آثار تاریخی و چشم‌اندازهای طبیعی استان ما خود به خود زیبایند و صرف نسخه‌برداری فنی از آنها، نمی‌تواند جوابگوی نمایش فاخر آنها در حد و اندازه‌ی واقعی‌شان شد.”

در پاسخ به این مطلب یادداشتی با نام میرکمال مصطفوی، که گفته می شود نام مستعار این مدیر دولتی است، در شماره ۴۸۳ هفته‌نامه تابان قزوین منتشر شد که نقد خلیل امامی را “توهین‌آمیز،‌ مغرضانه و عصبانی” دانسته بود.

عباس علی‌پور، دیگر عکاس قزوینی اما در مقاله‌ای جداگانه در پاسخ به این یادداشت، از محمدعلی حضرتی‌ها خواسته بود پاسخ دهد که “آقای امامی و امثال ایشان، دقیقآ به چه چیز یا ویژگی آقای حضرتی غرض داشته‌اند؟ به شخصیت، موقعیت یا هنر نداشته‌ شان؟”

یک منبع مطلع از پرونده این دو عکاس در قزوین به روز می‌گوید که قاضی قسمتی از یادداشت عباس پور را که به زعم او توهین به حضرتی ها بوده ملاک قضاوت قرار داده ست.

به گفته این منبع، قاضی در جلسه محاکمه استفاده از عبارت “نداشته‌ تان” در آن مطلب را توهین به “شخصیت و موقعیت” مشاور استاندار تلقی کرده در حالی که نویسنده گفته از این عبارت تنها برای تخصص هنری حضرتی‌ها و نه شان و شخصیت او استفاده شده است.

 با اینحال قاضی با تاکید بر تفسیر خود این عکاس را محکوم کرده است.

این منبع می افزاید روز یکشنبه، ۲۶ مردادماه انجمن عکاسان قزوین به اتفاق آرا نتیجه دادگاه این دو عکاس را محکوم کرده اند.

در فرودین ماه امسال علیرضا خدابخش، مدیر سایت صدای قزوین خبر داده بود که محمد علی حضرتی‌ها، مشاور فرهنگی استاندار قزوین به دلیل انتشار یادداشت‌های این دو عکاس از سایت یاد شده شکایت کرده است.

محمد علی حضرتی‌ها نیز با تایید این موضوع، گفته بود: “به دلیل توهین و افترایی که در یکی از یادداشت‌های انتشار یافته در سایت قزوین امروز صورت گرفته بود، از مدیریت این سایت شکایت کردم”.