کوهیار گودرزی:
آزاد نمی شوم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» اولین تماس عماد بهاور پس از یک ماه

پس از گذشت یک ماه از چهارمین بازداشت عماد بهاور، وی در تماسی کوتاه با همسرش از سلامتی و شادابی روحی و فیزیکی خود خبر داد.اما براساس شواهد، به نظر می رسدقرار بازداشت موقت او تمدید شده و در حالی که پاسخ درستی به وکیل او داده نمی شود، امکان بهره گیری او از ملاقات هفتگی و مطالعه کتاب هم هنوز فراهم نشده است.

بهاور در تماس تلفنی اخیر خود خبر داده است که همچنان در انفرادی به سر می برد.او در یک سال اخیر 4 بار بازداشت شده ولی هنوز از اتهامات و دلایل بازداشت این دانشجوی محروم از تحصیل  هیچ خبری منتشر نشده است.

 

دانشگاه شریف: وضعیت نامشخص میترا عالی

میترا عالی، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی دانشگاه شریف بیش از یک ماه است که در وضعیت نامعلومی در سلول های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین زندانی است و اخبار رسیده از فشارهای شدید به این دانشجو در بازجویی ها حکایت دارد.

میترا عالی دوره کارشناسی خود را در دانشگاه امیرکبیر گذرانده است. وی در زمان تحصیل در دانشگاه امیرکبیر از جمله فعالان دانشجویی این دانشگاه و سردبیر نشریه سیمرغ بود. نشریه سیمرغ نشریه ای منتقد بود که از سوی اعضای انجمن اسلامی پلی تکنیک(مهمترین تشکل مستقل دانشجویی دانشگاه) منتشر می شد. پس از قبولی میترا عالی در کنکور کارشناسی ارشد (با رتبه ۷ گرایش بیومتریال) مسئولین وزارت علوم پس از اخذ تعهد عدم فعالیت سیاسی از این دانشجو با ثبت نام وی در دوره کارشناسی ارشد موافقت کردند.او در دانشگاه شریف نیز یکبار به کمیته انضباطی احضار و یک بار نیز در زیرزمین حراست دانشگاه توسط نیروهای امنیتی بازجویی شد.

میترا عالی که در انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸ در ستاد انتخاباتی مهدی کروبی فعالیت می کرد، دو روز پس از انتخابات، در ۲۴ خرداد با هجوم مأموران وزارت اطلاعات به منزلش بازداشت و پس از یک بازجویی طولانی در دفتر پیگیری وزارت اطلاعات روز بعد آزاد شد.اما پس از تجمع ۱۶ آذر در دانشگاه شریف مأموران بار دیگر به منزل وی رفتند که به علت عدم حضور این دانشجو موفق به بازداشت او نشدند. بار دیگر در صبح ۲۱ بهمن ماه، لباس شخصی ها با ورود به منزل این دانشجو وی را بازداشت و وسایل شخصی او را توقیف کردند. این دانشجوی دانشگاه شریف پس از ۵ روز با قرار کفالت از زندان اوین آزاد شد.

اما در اواسط اسفند و زمانی که مشغول تدوین پایان نامه کارشناسی ارشد خود بود بازجویان مجدداً با وی تماس گرفتند و از او خواستند برای پس گرفتن وسایل شخصی خود به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات مراجعه کند. پس از مراجعه این دانشجو مأموران وزارت اطلاعات وی را مجدداً بازداشت و به بند ۲۰۹ اوین منتقل کردند. از آن روز تاکنون میترا عالی فقط یک تماس تلفنی کوتاه مدت با خانواده خود داشته که به علت حضور بازجو در کنارش موفق به توضیح اتهامات و شرایط نگهداری خود نشده است. اخبار رسیده از زندانیان آزاد شده از بند ۲۰۹ حاکی از این است که این دانشجوی زندانی همچنان در سلول انفرادی و تحت فشار شدید بازجویان قرار دارد. علی رغم مراجعه مکرر خانواده این دانشجو به دادگاه انقلاب، هنوز مسئولین قضایی توضیح مشخصی درباره علت تداوم بازداشت این دانشجوی ممتاز نداده اند.

 

ارسال پرونده علی ملیحی به دادگاه

روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، با انتشار اطلاعیه ای ضمن اعلام میزان مجازات تعدادی از فعالان سیاسی، اعلام کرد که پرونده علی ملیحی، عضو شورای سیاستگذاری سازمان ادوار تحکیم وحدت نیز با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است.

علی ملیحی که مسئولیت روابط عمومی سازمان دانش آموختگان ایران را بر عهده دارد روز ۲۰ بهمن ماه در منزل و توام با اعمال خشونت بازداشت شد. علی ملیحی، ۳۱ روز را در انفرادی های بند ۲۴۰ اوین گذراند. او در روزهای ابتدای بازداشت در جریان بازجویی با اتهاماتی واهی مواجه شد که پس از عدم پذیرش این اتهامات به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به مدت چهار روز دست به اعتصاب غذا زد. در روزهای پایانی سال گذشته جواد ملیحی پدر علی ملیحی با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به دادستان تهران ضمن تاکید بر نقض حقوق فرزندش تصریح کرده بود: “سی سال پیش قرار نبود فرزندانمان را در سلول انفرادی زیر مشت و لگد بگیرند “.

پرونده علی ملیحی در شرایطی از سوی شعبه هفتم دادسرای امنیت تهران مستقر در زندان اوین به دادگاه ارسال می شود که رضا زارعی، وکیل وی بارها اعلام کرده دادسرا حتی از ثبت وکالتنامه ای که آقای ملیحی پیش از بازداشت در اختیار او قرار داده بود در این پرونده ممانعت به عمل می آورد.

 

وضعیت کوهیارگودرزی

پروین مخترع، مادر کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر درباره احتمال آزادی فرزندش با قرار وثیقه گفت: کوهیار در تماسی تلفنی‌ گفته حتی پس از برگزاری دادگاهش نیز آزاد نخواهد شد و احتمال آزادیش بسیار کم است.

از سوی دیگر به گزارش کمپین حقوق بشر و دموکراسی، مینا جعفری، وکیل کوهیار گودرزی درخصوص در مورد موکلش گفته است: “تا کنون پرونده کوهیار گودرزی در دادسرای مستقر در زندان اوین بوده به همین دلیل امکان دسترسی به پرونده ی موکل ام را نداشته ام.”

وی با اشاره به پیگیریهای که در این زمینه داشته، افزوده است: “پرونده او برای تعیین وقت به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی ارسال شده است.”

کوهیار گودرزی از فعالین دانشجویی و حقوق بشری، روز۲۹ آذر ماه در حالی که راهی مراسم بزرگداشت آیت الله منتظری بود به همراه شیوا نظر آهاری بازداشت شد.