مخالفت با حصر بدون محاکمه
موسوی و کروبی

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» در پنجمین ماه زندانی شدن رهبران جنبش سبز

در پنجمین ماه حبس خانگی رهبران جنبش سبز، علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس با انتقاد از “حصر بدون محاکمه” میرحسین موسوی و مهدی کروبی گفت با “این برخورد” مخالف است.

فرزند آیت الله مطهری که از پدرش به عنوان یکی از تئوریسین های اصلی انقلاب اسلامی نام برده می شود، در گفت و گوی مفصلی با سایت “خبرآنلاین” خواستار “تعیین تکلیف” رهبران جنبش سبز در “دادگاه صالح” شد.

او پیش از این و در بهمن ماه 1389 نیز طی نامه‌ای خطاب به احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان از پیشنهاد او برای محبوس کردن رهبران جنبش سبز انتقاد کرده و انجام چنین کاری پیش از محاکمه را “غیرقانونی” خوانده بود.

مطهری در آن نامه همچنین خواستار آن شده بود که همزمان با موسوی و کروبی، احمدی نژاد نیز به عنوان “زمینه‌ساز فتنه” از طریق “اتهام‌زنی در مناظره‌ها”، محاکمه شود.

این نماینده‌ اصولگرای منتقد دولت، در نامه خود به جنتی از تحرکات غیرقانونی وابستگان دولت هم انتقاد کرده بود.

فرزند آیت‌الله مطهری در خاتمه نامه خود نوشته بود اگر در همان روزها و لااقل ماه‌های اول “فتنه”، به این مساله رسیدگی می‌شد حوادث ۲۵ بهمن پدید نمی آمد.

 

رهبران معترضان: از اعتراض تا حصر

مسئولان حکومت جمهوری اسلامی از اعتراضات به نتایج انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری با عنوان “فتنه” نام می برند. میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد اصلاح طلبان و بخشی از اصولگرایان همراه با محسن رضایی، دیگر کاندیدای اصولگرای انتخابات، رسما به نتایج اعلام شده که به پیروزی محمود احمدی نژاد ختم شده بود، اعتراض کردند. رضایی که در هنگام برگزاری انتخابات، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بود پس از آنکه رهبر جمهوری اسلامی و شورای نگهبان، نتایج انتخابات را تایید کردند از پیگیری شکایت اش صرف نظر کرد و خود را “سرباز رهبری” نامید.

با وجود این، به دنبال تاکید میرحسین موسوی که هوادارانش او را پیروز انتخابات می نامیدند و مهدی کروبی بر وقوع تقلب گسترده در انتخابات، میلیون ها تن از طرفداران آنها برای ماه ها در تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران تظاهرات گسترده اعتراضی برپا کردند.

این جنبش اعتراضی به دلیل استفاده طرفداران موسوی از نمادهای سبز رنگ به جنبش سبز ایران مشهور شد. در 25 بهمن سال 1389 و در حالیکه با گذشت نزدیک به دو سال از برگزاری آن انتخابات مناقشه برانگیز، مسئولان حکومت از جمله آیت الله خامنه ای، از پایان قطعی “فتنه” سخن می گفتند، موسوی و کروبی از هواداران خود برای برپایی تظاهراتی در حمایت از مردم مصر و تونس که دیکتاتورهای حاکم بر کشورهای خود را برکنار کرده بودند، دعوت کردند.

به دنبال این دعوت، پایتخت ایران پس از دو سال مجددا به صحنه اعتراضات و تظاهرات گسترده خیابانی تبدیل شد که در جریان آن دست کم دو تن از معترضان به قتل رسیدند و تعداد بیشتری زخمی شدند.

بر اساس ویدئوها و تصاویر منتشر شده از این تظاهرات در اینترنت، طرفداران جنبش سبز در جریان اعتراضات 25 بهمن خواستار برکناری آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی شدند.

یک روز پس از این تظاهرات، نمایندگان مجلس هشتم که اکثریت آن را اصولگرایان طرفدار آیت الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد تشکیل می دهند، با سر دادن شعارهایی خواستار محاکمه و “اعدام” میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی به عنوان رهبران معترضان شدند.

 

هشدارها درباره سلامتی رهبران معترضان

حصر خانگی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از همان روز و با نصب حفاظ ها و موانع آهنی در برابر خانه و کوچه محل سکونت آنها و مرخص کردن محافظان شان و جایگزینی آنها با ماموران امنیتی آغاز شد.

مهدی کروبی و همسرش فاطمه کروبی نیز از روز اول اسفند سال گذشته توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی در خانه خود حبس شدند و تمام راه های ارتباطی آنها با جهان خارج قطع شد.

از آن هنگام تاکنون رهبران جنبش سبز اجازه خارج شدن از منزل خود را نداشته و به جز ملاقات های معدودی با برخی اعضای خانواده، هیچ ارتباطی با دیگران نداشته اند.

این در حالی است که خانواده آنها با توجه به وضعیت نامناسب جسمانی رهبران در حصر جنبش سبز از این مسئله ابراز نگرانی می کنند.

روز گذشته نیز اعضای هیأت علمی دانشکده های دانشگاه تربیت مدرس در بیانیه ای خطاب به مردم  نسبت به حبس خانگی و غیر قانونی موسوی و کروبی و همسرانشان اعتراض کردند و این مسئله را علاوه بر “اهانت به ساحت مردم شریف ایران”، باعث “صدمات جسمی شدید” بر رهبران معترضان و “تألمات عمیق” بر خانواده های آنان دانستند.

آنها در پایان ضمن ابراز “نگرانی عمیق” نسبت به سلامت این افراد، مسئولیت هرگونه عواقب ناگوار ناشی از حبس را متوجه “عالی ترین مقامات نظام” دانسته و خواستار “آزادی فوری و بی قید و شرط” همه زندانیان شدند.

تاکنون بسیاری از شخصیت های سیاسی مستقل و اصلاح طلب، روحانیون و مراجع تقلید، احزاب و گروه ها و طرفداران جنبش سبز خواستار آزادی موسوی و کروبی از حصر خانگی شده اند.

شورای هماهنگی راه سبز امید نیز که پس از حصر موسوی و کروبی وظیفه هماهنگی و مدیریت معترضان را بر عهده گرفته، بارها تاکید کرده که با کمک هواداران جنبش سبز، به مبارزه خود برای رفع حصر آنها و دیگر زندانیان سیاسی ادامه می دهد.

مقامات ارشد بسیاری از دولت های جهان مانند آمریکا، اتحادیه اروپا، آلمان، بریتانیا، فرانسه، سوئد، هلند، نروژ، کانادا و… نیز تاکنون به دفعات بر ضرورت آزادی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، مهدی کروبی و فاطمه کروبی تاکید کرده اند.

حبس  خانگی رهبران جنبش سبز در شرایطی است که طبق قوانین جمهوری اسلامی، برقراری هرگونه محدودیت و مجازات برای تمام افراد باید با حکم دادگاه صورت بگیرد اما هنوز هیچ دادگاهی برای رسیدگی به وضعیت این افراد تشکیل نشده است.

 

استقبال از سخنان خاتمی

اینک علی مطهری در  گفت و گوی خود با “خبرآنلاین” با تاکید بر لزوم آزادی افرادی که پس از انتخابات خرداد ۸۸ دستگیر شده‌اند، حرف‌های خاتمی در این زمینه را تایید کرده است.

سید محمد خاتمی رییس جمهوری پیشین ایران، پیش از این، آزادی زندانیان سیاسی، باز شدن فضای امنیتی و برگزاری انتخابات آزاد را “حداقل شروط” اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات مجلس نهم عنوان کرده بود.

علی مطهری در واکنش به اظهارات خاتمی، گفته که این خواست‌ها “منطقی‌” هستند اما شرط گذاشتن برای نظام را درست نمی‌داند، زیرا نظام معمولا در این موارد “ایستادگی می‌کند و زیر بار شروط نمی‌رود.”

او گفته که خاتمی را از “سران فتنه” نمی‌داند. به گفته این نماینده اصولگرای مجلس، خاتمی در جریان انتخابات ۸۸ به وی گفته که اگر اصولگرایان از علی‌اکبر ولایتی حمایت کنند، خودش و موسوی کاندیدا نمی‌شوند.

مطهری افزوده : “اصلاح‌طلبان مدیریت احمدی‌نژاد را به زیان کشور می‌دانستند و تنها می‌خواستند که او رای نیاورد.”

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس بر این مبنا اضافه کرده که شخصا، “برنامه‌ریزی قبلی اصلاح‌طلبان جهت براندازی” را قبول ندارد.

 

خباز و کواکبیان چه خطری دارند؟

او همچنین گفته که شورای نگهبان نباید “به جز میرحسین موسوی و مهدی کروبی”، دیگر اصلاح طلبان را در ارتباط با حوادث بعد از انتخابات “رد صلاحیت” کند.

مطهری افزوده است: “عضویت در ستاد آقای موسوی که جرم نیست که بخواهند به بهانه آن کسی را رد صلاحیت کنند… همین طور اعتراض به نتیجه یک انتخابات حق قانونی هر شهروندی است، مگر این که در تخریب اماکن و آسیب رساندن به اموال عمومی دست داشته باشد.”

علی مطهری یاد‌آوری کرده که حضور در ستادهای انتخاباتی در خرداد ۸۸ کاری غیرقانونی نبوده و اعتراض به نتیجه انتخابات هم حق قانونی هر شهروند است.

پیش از مطهری، محمد نبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی نیز در مصاحبه با ایسنا از فعالیت انتخاباتی اصلاح طلبانی که به “نظام جمهوری اسلامی بخصوص موضوع ولایت فقیه و فصل‌الخطاب بودن ولی فقیه و قانون اساسی” اعتقاد داشته باشند استقبال کرده بود.

او گفته بود که “هیچ مخالفتی با وجود چنین اصلاح‌طلبانی ندارد” و وجود آنها را به عنوان رقیب مفید می داند.

مطهری نیز در این خصوص گفته: “الان کسانی از اصلاح طلبان از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت می​شوند که بی​خطرند و افراد معقولی​هستند و ولایت فقیه را قبول دارند.”

او از افرادی مانند پزشکیان، کواکبیان و خباز به عنوان نمونه ای از این اصلاح طلبان یاد کرده و گفته: “مثلا چهره​هایی مثل آقایان کواکبیان یا پزشکیان و یا خباز چه خطری برای نظام دارند؟ به نظر من این​ها از برخی اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی اصول گراترند.”

عضو فراکسیون اصولگرایان افزوده: “زمانی باید از وحدت اصولگرایان دم بزنیم که رقیب سرسختی در مقابلمان باشد، رقیبی که به مرز دشمنی میرسد، مثلا زمانی که رقیب ما چهره های تند و تیزی مثل آقایان تاجزاده و بهزاد نبوی باشند، اصلاح طلبانی که به دنبال تغییر ساختار نظام بودند. اگر امکان ورود این افراد به مجلس وجود داشته باشد، ما باید با هم متحد شویم تا آنها رای قابل توجهی نیاورند.”

 

در انتظار سئوال

علی مطهری همچنین در خصوص  آینده سیاسی خود و حضور در انتخابات آینده مجلس گفته است که منتظر  نتیجه و سرنوشت برخی از مسایل از جمله “سئوال از رییس جمهور” خواهد ماند و آنگاه در این مورد تصمیم می گیرد.

او گفته است: “من منتظرم ببینم که سرنوشت برخی امور چه می شود. مثلا سئوال از رئیس جمهور انجام می شود که دریابیم این مجلس یک مجلس واقعی است یا نه؟”

عضو فراکسیون اصولگرایان در پاسخ به این پرسش که  اگر “سئوال از رئیس جمهور به سرانجام نرسد، شما دیگر نامزد انتخابات بعد نخواهید شد؟” گفته است: “اگر این کار انجام نشود و مجلس نتواند کارهای بزرگ انجام دهد و کار مجلس فقط امور جزئی مثل تعیین حریم جاده ها باشد، دیگر چه نیازی به نامزدی امثال من در انتخابات است؟! هر کسی میتواند دکمه را فشار دهد و بگوید که حریم جاده ۱۰ متر باشد یا ۱۵ متر! اتفاقا ممکن است افراد صالحتر از من برای این تصمیمات باشند.”

او اضافه کرده است: “اگر ما نتوانیم جلوی یک انحراف بزرگ در دولت را بگیریم، مجلس استقلال لازم را نداشته باشد و در موارد حساس دست مجلس را ببندند، حضور در مجلس خیلی هم  معنی ندارد. اصلا چه ارزشی دارد که اینقدر وقت بگذاریم؟”

علی مطهری از طراحان اصلی “طرح سئوال از رئیس جمهور” است. این طرح به امضای ۱۰۰ نماینده رسیده و در اوایل تیرماه به هیات رئیسه مجلس ارائه شده است.