مبالغ میلیاردی در حساب شخصی
یک خارج نشین

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» مسوول پرونده فساد در فوتبال اعلام کرد

حجت الاسلام حمید رسایی، نماینده اصولگرای مجلس اسلامی و از وابستگان گروه موسوم به “دلواپسان نظام” در گفت و گویی با خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، اعلام کرد که ۲۲ میلیارد تومان متعلق به فوتبال ایران به صورت ارزی در حساب یک ایرانی خارج نشین است و فساد مالی در فدراسیون فوتبال غوغا می‌کند.

رسایی که نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و مسئول رسیدگی به پرونده “فساد در فوتبال” است، پیش از آغاز جام جهانی فوتبال آهنگ آن داشت که با ادعای شناخت ریشه‌های فساد در فوتبال ایران رهسپار برزیل شود که بحثهای انتقاد آمیز در این مورد وی را از سفر به ریودوژانیرو بازداشت. پس از آن نمایندگان دیگری مسافر برزیل ۲۰۱۴ شدند و نتیجه این ریشه یابی هم هرگز منتشر نشد.

گفتنی است تنها پول ارزی متعلق به فوتبال ایران شامل سهمیه ایران بابت راهیابی به جام جهانی است که نزدیک به دو میلیون دلار آمریکا می شود. این پول برای انتقال به ایران، به دلیل تحریم ها با مشکل رو به رو شد. پس از آن هم خبرها حاکی از آن بود که بابت دستمزد کارلوس کی روش (سرمربی پرتغالی) و دستیارانش به حساب فردی به نام هوشنگ مقدس در دبی ریخته شده است؛ کسی که از هنگام استخدام کی روش به صورت رسمی به عنوان سرپرست تیم ملی ایران با فدراسیون فوتبال همکاری می کند.

چندی پیش که مساله ارزهای ریخته شده به حساب این تاجر ایرانی ساکن دبی در برنامه قدیمی ورزش و مردم در سیمای جمهوری اسلامی مطرح شد،

خبرآنلاین گزارش داد که مقدس در تماسی از دبی به خبرنگار این برنامه گفته: “اگر پولی واریز شده، پول های کارلوس کروش بود که به خواست سرمربی به حساب من آمده اند و خیلی سریع به حساب خودش منتقل شده اند؛ چون ما برای انتقال پول از فدراسیون به حساب او با مشکل روبرو هستیم. حالا چند نمونه از مواردی را می گویم که هیچ وقت کسی درباره شان چیزی نگفته است. یادتان هست تیم ملی قبل از جام جهانی اردویی در اتریش داشت؟ فقط برای اردوی اتریش و ۳ بازی آنجا من بیش از ۲ میلیارد تومان به فدراسیون فوتبال قرض دادم. یادم هست شب قبل از اردو در فدراسیون بلوایی بود همه شاکی بودند. اردو داشت لغو می‌شد، چون پولی نداشتند. ساعت ۵ عصر بود که کفاشیان (رییس فدراسیون) گفت ۴۰۰ هزار یورو و ۱۰۰ هزار دلار برای این اردو کم دارند. این پول می‌شد نزدیک به ۲. ۵ میلیارد تومان. من در کمتر از چند ساعت این پول را برایشان جور کردم. از یکی از دوستان صرافم این پول را گرفتم و نگذاشتم اردو کنسل شود.”

او افزوده بود: “زمانی که تیم ملی داشت به استرالیا می‌رفت (مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸) و مهم‌ترین اتفاق فوتبال ایران افتاد، ۱۸۰ هزار دلار در زمان داریوش مصطفوی (رییس فدراسیون وقت) هزینه کردم و برای این پول کلا به من ۱۵ میلیون پس دادند. آن موقع دلار ۳۰۰ تومان بود و‌‌ همان موقع اگر می‌خواستند پول‌هایم را پس بدهند بیشتر از ۵۴ میلیون تومان می‌شد ولی هیچ حرفی نزدم. من همیشه از فدراسیون طلب دارم. فدراسیون که پولی ندارد که بخواهی بخوری و ببری. من فقط پول کی روش را می‌گیرم و به او می‌دهم. این پول کمتر از یک روز در حسابم می‌ماند. پول کمپ جام جهانی برزیل را هم من دادم و بعد گرفتم. همین حالا هم ۲۵ درصد هزینه‌های محل اقامت تیم در استرالیا را پرداخته‌ام.”

حالا رسایی در مورد فساد‌های مالی فدراسیون فوتبال به فارس گفته: “متأسفانه در حال حاضر مبالغ قابل توجهی از منابع ارزی فدراسیون بدون هیچ تضمینی در حساب بانکی یک شخصیت حقیقی ساکن خارج از کشور است. در سالهای ۹۱ و۹۲ مبلغ ارزی موجود در حساب این شخص، به ارزش ۱۶ میلیارد تومان بوده و حسب اظهارات در سالهای ۹۲ و ۹۳ این مبلغ معادل ۲۲ میلیارد تومان است، در حالی که مطابق بند ۴ ماده ۷۱ اساسنامه و ماده ۲۷ آیین نامه مالی و معاملاتی این کار تخلف است. “

 

دلواپسی رسایی برای اگر‌ها…

حجت الاسلام رسایی با دلواپسی در مورد مبلغ یاد شده و سود آن افزوده: “معلوم نیست بر چه اساسی مبالغ هنگفتی از سرمایه ورزشی این کشور در یک حساب شخصی نگه‌داری می‌شود؟ سود حاصل از این حساب به کجا می‌رود و اگر این فرد از دنیا رفت یا اصلا منکر همه چیز شد، فدراسیون چه پاسخی برای از بین رفتن بیت المال دارد؟ اساسا سئوال این است که این فرد چه نسبتی با رئیس فدارسیون دارد که تا این اندازه مورد اعتماد وی قرار گرفته است؟”

مسوول رسیدگی به فساد در فوتبال، فساد مالی مسوولان فدراسیون و به ویژه مهدی محمدنبی، دبیرکل به تازگی برکنار شده را هم مورد انتقاد قرار داده است. او با استقبال از برکناره‌ گیری مهدی محمدنبی که با کش و قوس فراوان شکل گرفت، گفته: “در آخرین جلساتی که کفاشیان به کمیسیون اصل ۹۰ دعوت شد سئوالاتی درباره عملکرد دبیرکل فدراسیون فوتبال مطرح شد؛ اما کفاشیان پاسخ‌های قانع کننده‌ای برای آن نداشت. او یکی از چهره‌هایی بود که اکثر قریب به اتفاق مدعوین فوتبالی به کمیسیون اصل ۹۰ ازعملکرد او و برخی چهره‌های همراهش شکایت داشتند.”