تعیین تکلیف منصوبان خامنه ای
برای خورد و خوراک مردم

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» تغییر اقتصاد مقاومتی به ریاضت اقتصادی

پس از تاکیدات اخیر رهبر جمهوری اسلامی بر “اقتصاد مقاومتی” و “ظرفیت داخلی” با تکیه بر درآمدهای مالیاتی و توان داخلی، برخی از منصوبان وی ضمن مخالفت با توافق در مذاکرات هسته ای به مردم توصیه کرده اند مالیات بدهند، و اگر لازم باشد از نان شب خود بزنند و به این فکر نکنند که شام چه دارند تا بخورند..

در همین ارتباط آیت الله احمد علم الهدی در دیداری با “علما و طلاب ملایر و الیگودرز” با گفتن اینکه “بدون ارتباط با آمریکا هم می توان اقتصاد کشور را اداره کرد” مدعی شده: “حالا ما تحریم شدیم، برویم با آمریکایی‌ها بسازیم که تحریم‌ها را بردارند؟ رهبر معظم انقلاب با مذاکرات موافقت کردند که فردا نگویند «آقا ما آمدیم مملکت را بسازیم و آباد کنیم، نگذاشتند» حرف‌هایی که هشت سال در دوران اصلاحات زدند، گفتند ما هر۹ روز یک بحران داشتیم و نتوانستیم مملکت را اداره کنیم اما آیا حرف ما این است؟ ما گرسنه مانده‌ایم، زندگی ما نمی‌گذرد و باید با آمریکا مذاکره کنیم تا تحریم‌ها را بردارند.”

او با تشبیه شرایط حاضر کشور به شرایط دوران جنگ همچنین تاکید کرده است که”شب عملیات در جبهه به این فکر می‌کردید که شام ما چه می‌شود؟ جای خواب ما چه می‌شود؟ ما امروز در جبهه جنگ با دشمن هستیم، تهاجم اقتصادی و فرهنگی است، منهای دست دادن به آمریکا می‌شود اقتصاد کشور را اداره کرد. رهبر معظم انقلاب اقتصاد مقاومتی را معرفی کردند، حال اگر اجرایی نشده کوتاهی مردم یا دولت است، باید این را اجرایی کنیم”

این نخستین بار نیست که احمد علم الهدی چنین اظهاراتی را بیان می کند ،او پیشتر هم در مردادماه ۱۳۹۱، همزمان با افزایش گرانی و تورم در نماز جمعه مشهد برای مردم تعیین تکلیف کرده بود که چه بخورند و چه نخورند.

علم الهدی گفته بود:“امکانات غذایی زندگی خودتان را تهیه کنید؛ بنا نیست زندگی شما هر جور که قبلاً می گذشته الان هم همان طور باشد. اگر مرغ در دسترس نیست آن را با یک ماده پروتئینی دیگر جایگزین کنید.”

امام جمعه منصوب آیت الله علی خامنه ای همچنین با گفتن اینکه “ دشمن می خواهد به خاطر شکم ما را از پا درآورد” به مردم مشهد گفته بود:“مگر اشکنه پیاز داغ را یادتان رفته و آن زندگی را فراموش کرده‌اید.”

احمد علم الهدی البته در آن اظهاراتش برخلاف امروز که  به اجرای “اقتصاد مقاومتی” توصیه می کند مردم همچون دوران جنگ به شام شب خود فکر نکنند تاکید کرده بود که “اقتصاد مقاومتی این نیست که بچه‌های شما شب بدون شام بخوابند.”

در کنار این گفته های امام جمعه مشهد، روز دوشنبه حجت الاسلام مهدی طائب از اصولگرایان تندرو و مخالفت دولت حسن روحانی هم در جریان مراسمی با عنوان “نشست بصیرتی مدرسه علمیه معصومیه قم” خطاب به حاضران گفت: “باید مردم را برای قبول سختی ها مهیا کرد.”

او همچین شرایط کشور را شرایط جنگ اقتصادی دانسته و به حاضران گفته: “سختی های این جنگ بر دوش مردم قرار دارد و هر اندازه که به جلو برویم سختی ها بیشتر می شود؛ وضعیت کنونی جهان همانند یک عمل جراحی بزرگ است که بیش از همه کشور ایران بار این حراجی را به دوش می کشد، اگر مردم مقاومت نکنند و تحمل نداشته باشند این عمل ناکام خواهد شد.”

او در مخالفت با مذاکرات هسته ای دولت حسن روحانی با گروه ۱+ ۵ افزوده: “با توجه به این بودجه دولت و مردم چالش های اقتصادی شدید خواهد داشت، از همین رو باید مردم را برای مقاومتی جدی آماده کرد؛ همه باید بدانند که محال است تحریم ها در هر شرایطی برداشته شود.”

مهدی طائب همچنین با اشاره به گفته های اخیر رهبر جمهوری اسلامی در مورد بی نتیجه بودن مذاکرات و تاکید وی بر اقتصاد مقاومتی  درباره ایستادگی دربرابر غرب گفته است: “ایران کشور امام زمان بوده و بار ظهور بر دوش جامعه ایران است، دنیا با ایران آماده می شود؛ مردم باید بدانند که اگر نیاز است باید از نان شب خود بزنیم و رزمندگان سوریه، عراق، لبنان و یمن را حمایت کنیم.”

کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران نیز هفته گذشته در سخنرانی خود در نماز جمعه با اشاره به تاکیدات اخیر رهبر جمهوری اسلامی بر اقتصاد مقاومتی گفته بود: “تاکید بر رونق بازار و تولید حرف درست و به جایی است و در همین راستا مردم به عنوان وظیفه شرعی مالیات های مربوطه را پرداخت خواهند کرد و وزارت اقتصاد نیز باید سازوکاری را فراهم کند تا کسی نتواند از پرداخت مالیات فرار کند چرا که اتکا به منابع زیرزمینی کافی نیست و ما نیاز به اتکا به سرمایه روی زمینی داریم.”

پیش از این دور تازه اظهارات منصوبان رهبرجمهوری اسلامی درباره خورد و خوراک مردم و مالیات، احمد جنتی دبیر شورای نگهبان نیز در ۱۰ بهمن ماه در انتقاد از عملکرد دولت حسن روحانی در مذاکرات هسته ای گفت: “من نمی‌دانم اینها چه قوم و خویشاوندی با آمریکا دارند که تصور می‌کنند آمریکا باید آب و نان‌شان را تامین کند، ممکن است در ظاهر برخی حرف‌ها را مطرح کنند اما در باطن عقیده‌شان این است که تنها راه‌حل مشکل و شکستن تحریم‌ها این است که ما با آمریکا کنار بیاییم تا تحریم‌ها را بردارد. در این زمان اقتصاد ما نیز فعال می‌شود.”

او همچنین با گفتن اینکه “این تفکر در برخی وجود دارد و اشتباه بزرگی است و ایستادن در مقابل سیاست‌های رهبری است” تاکید کرده بود: “برای برطرف شدن مشکلات موجود قدری مقاومت و تحمل سختی‌ها لازم است. ممکن است در بین راه سختی‌هایی باشد اما این سختی‌ها را می‌توان تحمل کرد و مردم نیز این سختی‌ها را تحمل می‌کنند. ممکن است زمانی فرا برسد که ما روزی دو وعده غذا بخوریم.”
او همچنین اضافه کرده بود:“چه اشکالی دارد حتی اگر شرایط بدتر شود ما روزی یک وعده غذا بخوریم همان‌طور که الان نیز برخی روزی یک وعده غذا می‌خورند؛ مردم ما تاب و تحمل را دارند چرا که گرسنگی کشیدن بدتر از داغ از دست دادن عزیزان و جوانان نیست؛ آیا آن کسی که جوان و عزیزش را داده است حال برای انقلاب، اسلام و نظام حاضر نیست قدری گرسنگی بخورد؟ “

گفته های ائمه جمعه و منصوبان آیت الله علی خامنه ای در حالی است که او خود نیز در یکی از تازه ترین اظهاراتش در ۲۹ بهمن ماه تاکید کرده  برای ازمیان بردن تاثیر تحریم های بین المللی حاصل از مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی،  کشور باید به “اقتصاد مقاومتی” با تکیه بر توان داخلی همچون دریافت مالیات و تولیدات داخلی روی بیاورد.

از ابتدای طرح “اقتصاد مقاومتی” توسط آیت الله خامنه ای در مردادماه ۱۳۹۱ بسیاری از منصوبان او بارها مدعی شده اند که موضوع مطرح شده توسط رهبر جمهوری اسلامی بر خلاف منتقدان “ریاضت اقتصادی” نیست.

آنها مدعی بودند که “ریاضت اقتصادی” با تکیه بر دریافت مالیات از مردم و کاهش درآمدها انجام می شود؛امری که  با اظهارات اخیر رهبرجمهوری اسلامی و منصوبان او به نظر می رسد درحال تغییر جابجایی اقتصاد مقاومتی پیشین با ریاضت اقتصادی هستند.

این همه درحالی است که حسن روحانی می گوید قصد دارد با مذاکره و “تعامل سازنده” با دنیا “تحریم های ظالمانه” علیه کشور را از میان بردارد تا وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم بهبود پیدا کند.