امروز: تجمع حامیان جنبش سبز
در دانشگاه تهران

نویسنده
نازنین کامدار

» اصلاح طلبان ابتکار عمل را به دست می گیرند

در پی چند روز جنجال رسانه ای و خیابانی نیروهای دولتی به بهانه پاره شدن عکس ایت الله خمینی در روز 16 آذر، به تدریج هواداران جنبش سبز با محوریت دانشجویان به شکل دادن تجمعات متقابل می پردازند.

در آخرین تحرکلات نیروهای دولتی، دیروز واحد مرکزی خبر ادعا  کرد با تحصن جمعی از طلاب حوزه علمیه قم، بازار این شهر نیز در اعتراض به آنچه که “هتک حرمت امام از سوی سران فتنه” نام گرفته، تعطیل شده است.
واحد مرکزی خبر درحالی مدعی تعطیلی بازار شهر قم شده که بنا به گفته برخی از شاهدان عینی که با خبرنگار روز گفت و گو کرده اند، به تعطیلی کشاندن بازار شهر قم با فشار نیروهای امنیتی و انتظامی انجام شده و برخی از کسبه نیز نسبت به این اعمال فشار اعتراض کرده اند که به درگیری نیروهای انتظامی با آنها انجامیده است.
گفتنی است در سال 81، مشابه تلاش های کنونی محافظه کاران به بهانه چاپ کاریکاتوری در روزنامه حیات نو انجام شد که دستمایه آن نیز “توهین به امام” بود. در آن زمان محافظه کاران با به تعطیلی کشاندن بازار تهران و نیز تحصن طلاب در موسسه امام خمینی قم (وابسته به مصباح یزدی) توانستند موجب توقیف موقت روزنامه حیات نو و بازداشت مسئول صفحه ای شوند که کاریکاتور مورد عتراض در آن چاپ شده بود.
بنا به اعتقاد ناظران سیاسی، قدرت سازماندهی عوامل دولتی در مقطع کنونی نسبت به مورد مشابه سال 81 به شدت کاهش پیدا کرده و عدم استقبال بازاریان قم و نیز ناتوانی در به تعطیلی کشاندن بازار تهران از جمله نشانه های ناتوانی هواداران دولت در زمینه سازی برای رسیدن به خواسته های شان به شمار می آید.
با این حال در ادامه موج آفرینی بر علیه میرحسین موسوی ، دیروز نیز دانشجویان وابسته به سازمان بسیج دانشجویی با برپایی تحصنی در دانشگاه تهران خواستار برخورد با “سران فتنه” شدند.
این درحالی است که سایت پارلمان نیوز، پایگاه خبری فراکسیون اقلیت مجلس در گزارشی ، پشت پرده حضور نیروهای بسیج در دانشگاه تهران از روز 16 آذر تا دیروز را افشا کرده است.

 

7 هزار بسیجی به نام دانشجوی دانشگاه تهران

پارلمان نیوز به نقل از  داوود دشتبانی سخنگوی سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو ارشد انجمن نوشت: “ما توانستیم منشا افرادی را که به عنوان دانشجویان هوادار دولت در دانشگاه حضور یافته اند و با دانشجویان درگیر شده اند را  پیدا کنیم و مشخص شد که آنها با کارت ورود به جشن غدیریه آقای سعید حدادیان(رئیس بسیج و مسجد دانشگاه تهران)، وارد دانشگاه شده‌اند.”

دشتبانی افزود: “این عده در دانشگاه برای خود حکومت مستقلی تشکیل داده‌اند و هیچ کس بر کارهای شان تسلط ندارد. به دعوت آقای حدادیان هفت هزار نیرو وارد دانشگاه شده‌اند و این در حالی است که مسئولین دانشگاه اعلام کرده‌اند که ایشان قصد دعوت از تعداد بیشتری یعنی در حدود 15 هزار نفر را داشته‌اند که به توصیه مسئولین این تعداد  را به هفت هزار نفر کاهش داده‌اند.”

در همین حال شاهدان عینی فضای دانشگاه تهران و خیابان های اطراف این دانشگاه را تا شامگاه گذشته ملتهب توصیف می کنند. سایت های مستقل خبری در گزارش های خود، از حضور دانشجویان هوادار جنبش سبز خبر داده اند که با حمل پلاکاردهایی با تصویر آیت الله خمینی و با سر دادن شعارهایی مانند “خمینی کجایی، موسوی تنها شده” نسبت به تحصن سازمان یافته بسیجیان واکنش نشان داده اند.
این شاهدان، همچنین از حضور گسترده نیروهای انتظامی در حوالی دو میدان انقلاب و آزادی خبر داده اند.

 

امروز؛ تجمع هواداران موسوی در دانشگاه تهران

در واکنشی دیگر، سایت کلمه، پایگاه خبری نزدیک به میر حسین موسوی دیروز در خبری اعلام کرد که روز دوشنبه (امروز) تجمعی در داخل دانشگاه تهران و در حمایت از میرحسین موسوی برگزار می شود.
کلمه که شامگاه یکشنبه از احتمال برخورد با میرحسین موسوی و تعطیلی خود خبر داده بود، در گزارش خود نوشت که “انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران روز دوشنبه این هفته ۲۳ آذر ماه، پس از کسب مجوزهای قانونی لازم، گردهمایی بزرگ اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران را به مناسبت روز دانشجو با عنوان ” به لحظه لحظه این روزهای سرخ قسم که بوی سبزترین فصل سال می آید” در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار خواهد کرد”.
کلمه  خاطرنشان کرد: “این همایش در اعتراض به حمله و هتک حرمت دانشگاه در ۱۸ تیر ۱۳۷۸، ۲۵ خرداد ۱۳۸۸، ۱۶ و ۱۷ آذر ۱۳۸۸، ورود نیروهای غیر دانشجو به دانشگاه تهران و ضرب و شتم دانشجویان، پافشاری چندباره بر استعفای فرهاد رهبر به عنوان خواست دانشجویان، اعتراض به فضای بسته و اختناق موجود در فضای کشور پس از انتخابات، مستمسک قرار دادن عکس امام برای عبور از منش و اخلاق سیاسی امام راحل و محکوم کردن برخوردهای امنیتی، قضایی و انضباطی با فرهیختگان و فرزندان ملت برگزار خواهد شد”.
بنا به نوشته این سایت چهره هایی چون محمد رضا بهشتی، علی شکوری راد، الهه کولایی، حمیدرضا جلایی پور، محسن رهامی، نجفقلی حبیبی، محمدرضا ظفرقندی، غلامرضا ظریفیان و … در این تجمع حضور خواهند داشت.

 

آغاز تحصن اعتراض آمیز دانشجویان علم و صنعت

همزمان، دانشجویان دانشگاه علم و صنعت تهران در بیانیه ای اعلام کرده اند که تا زمان آزادی هم کلاسی های شان در محوطه این دانشگاه تحصن اعتراض آمیز کرده و کلاس های درس را تحریم می کنند.

 به گزارش سایت رویداد در بیانیه این دانشجویان آمده است: “ما دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ، تا آزادی تمام دانشجویان اسیر زندان های ظلمت استبداد و خارج شدن تمامی دانشگاهها از حالت نظامی و خروج نیروهای مزدور از دانشگاهها، کلاسها را تحریم و تجمع اعتراضی خود را هر روز از ساعت 12:30 بالای سلف اساتید آغاز می کنیم. از یکشنبه 22 آذر ، تا آزادی تمام همکلاسی هایمان، کلاسها را تحریم می کنیم”.

بر پایه این گزارش، دانشجویان دانشگاه علم و صنعت، زندانی شدن 110دانشجودر زندان اوین، حمله بسیج به دانشگاه و بازداشت برادر کیانوش آسا و خانواده دیگر جان باختگان را از جمله دلایل تحصن خود اعلام کرده اند.

 

راهپیمایی “از انقلاب تا آزادی” در صورت برخورد با میر حسین

تمام این واکنش ها در شرایطی صورت می گیرند که سایت های اشتراکی و شبکه های اجتماعی اینترنتی از جمله بالاترین و فیس بوک در سراسر روز گذشته نقطه نظرات کاربرانی را بازتاب می دادند که خواستار واکنش سریع شهروندان در صورت بازداشت احتمالی میرحسین موسوی شده بودند.
سایت فیس بوک با برجسته سازی پیشنهاد راهپیمایی از انقلاب تا آزادی، از تمامی کسانی که به اینترنت دسترسی دارند خواسته است که در صورت بازداشت و یا هر نوع برخورد با میر حسین موسوی به راهپیمایی اعتراض آمیز از میدان انقلاب تا آزادی دست بزنند.
همین پیشنهاد در سایت بالاترین نیز به بحث گذاشته شده و با استقبال شدید کاربران مواجه شده است. در همین حال کاربران اینترنتی و وبلاگ نویسان در اظهار نظر های خود به این نکته نیز اشاره کرده اند که در صورت بازداشت میرحسین، احتمال قطع کامل شبکه اینترنت وجود دارد و بر این اساس از کاربران خواسته اند از همین لحظه اطلاع رسانی به دیگران در مورد راهپیمایی احتمالی را آغاز کنند.