چهارهزار تذکر و سوال نمایندگان
از دولت

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» رفتار مجلس با کابینه در سالی که گذشت:

براساس گزارشی که ایرنا - خبرگزاری رسمی جمهوری‌اسلامی که زیر نظر دولت فعالیت می‌کند - منتشر کرده، نمایندگان مجلس در سال جاری ۴۶۷۰ تذکر و سوال از هیات وزیران داشته‌اند.

ایرنا با مقایسه آمار تذکر و سوال‌های نمایندگان مجلس نهم با دولت پیشین نوشته: “تذکرهای مجلس نهم به دولت از هفتم خرداد ۹۱ تا آخر سال ۹۲ ، ۹هزار و ۲۲۵ مورد و در سال ۹۳، سه هزارو ۶۱۹ مورد بوده است که می توان گفت از ابتدای مجلس نهم ۱۲ هزار و ۸۴۴ تذکر از سوی مجلس به دولت داده شده است. همچنین میزان سوال ها از دولت از هفتم خرداد ۹۱ تا پایان سال ۹۲، هزار و ۶۷۶ مورد و در سال ۹۳، هزار و ۵۱ مورد بوده که میزان کل آن را می توان دو هزار و ۷۲۷ دانست”.
خبرگزاری رسمی جمهوری‌اسلامی که مواضع رسمی دولت روحانی را بیان می‌کند، درباره‌ی این آمار نوشته است: “هر چند که تذکر و سوال و حتی استیضاح حق مجلس است، اما باید توجه کرد که در شرایط حساس کنونی کشور اولویت های مهم تری وجود دارد که قطعا هر مسوول دلسوزی که قلبش برای نظام و انقلاب می تپد به خوبی به این مسایل واقف است. در حال حاضر که موضوع اقتصاد و معیشت مردم یکی از دستور کارهای مهم دولت تدبیر و امید است، انتظار آن بود که برخی از نمایندگان مجلس بیش از آن که با طرح سوال و تذکر نادرست وقت وزرا را بگیرند به فکر تعامل و همکاری با دولت باشند و با وضع قوانین راهگشا مسیر دولت را هموارتر کنند”.
این خبرگزاری همچنین نظر چند نماینده نزدیک به دولت در مجلس را منتشر کرده که تذکر‌ها و سوال‌های نمایندگان از وزرا را سیاسی توصیف کرده‌اند.
ماه گذشته معاونت نظارت مجلس نیز گزارش‌های فصلی رابطه دولت و مجلس را منتشر کرده بود. براساس آخرین گزارش این معاونت، در بازه‌ی زمانی هفتم شهریور تا ششم آذر ماه نمایندگان مجلس بیش از ۸۰۰ تذکر به اعضای کابینه داده‌اند.
براساس این گزارش نمایندگان “۸۱۹ مرتبه به وزرا و رییس‌جمهور تذکر داده‌اند که از آن میان رییس‌جمهور مخاطب بیشترین تذکر (۱۰۳ فقره) و وزرای دفاع و پشتیبانی و نیروهای مسلح، دادگستری و اطلاعات مخاطب کمترین تذکر (هرکدام ۶ فقره) بوده‌اند. توضیح اینکه میان ۱۰۳ تذکر رییس‌جمهور تنها ۱۰ مورد به عملکرد ایشان بوده و مابقی تذکرات در خصوص عملکرد دستگاه‌های زیرمجموعه ایشان است”. در همین فاصله زمانی نمایندگان ۴۲۹ تذکر شفاهی به وزرا داده‌اند و همچنین ۲۲۶ سوال را نیز مطرح کرده‌اند.
پیش از این با توجه به افزایش تعداد سوال‌های مطرح شده از وزرا توسط نمایندگان، بهروز نعمتی،سخن‌گوی هیات‌رییسه مجلس گفته بود که هیات رییسه قصد دارد “هر دو هفته یک بار یک جلسه علنی از مجلس را به سوال نمایندگان” اختصاص دهد.
سال گذشته حسن روحانی در واکنش به سوالات نمایندگان از اعضای هیات دولت گفته بود: “چنین حجمی از سوال از وزرا با حجم کاری بالای آنها تناسب ندارد و بعضا برخی از تقاضاها و درخواست‌ها نیز منطبق با قانون نیست و وزیر در قبال عدم برآورده کردن آن، نباید تهدید شود. باید نمایندگان محترم وزرا را برای انجام کار بهتر دلگرم کنند… بنده از وزرا خواسته‌ام ضمن احترام کامل به نمایندگان و مجلس، بر اجرای دقیق قانون ایستادگی کنند. تردیدی ندارم که نمایندگان مجلس هم دلسوز و خواهان شرایط بهتر برای کشورند”.
انتشار آمارهایی از این دست، با واکنش حامیان دولت روحانی مواجه شده بود. آن‌ها از مجلس نهم انتقاد می‌کردند که چرا پس از چند سال سکوت در برابر دولت محمود احمدی‌نژاد و اقدام‌های وی، اکنون تلاش می‌کنند چوب لای چرخ دولت بگذارند.
حامیان روحانی، از نمایندگان عضو جبهه پایداری، به عنوان مخالفان اصلی دولت در مجلس نام می‌برند؛ مساله‌ای که با تایید برخی اصول‌گرایان نیز روبه‌رو شده است. احمد کریمی اصفهانی، عضو جبهه پیروان “خط امام و رهبری” درباره سئوال‌های نمایندگان مجلس از وزرای دولت روحانی و احضار آن‌ها به مجلس، گفته بود: “بیشتر نمایندگان موافق استیضاح از دو گروه پایداری و جمعیت ایثارگران هستند. متاسفانه این دو گروه در کار خود تعادل ندارند… تعدادی از نمایندگان هستند که برای هر موضوعی که اتفاق می افتد سئوالات خود را مطرح می کنند و به استیضاح رو می آورند”.
پیش از این خبرآنلاین، وب‌سایت حامی علی لاریجانی، از احضار وزرا به مجلس با عنوان رقابت اعضای جبهه پایداری برای طرح سئوال از اعضای کابینه یاد کرده بود.
اعضای اصلی جبهه پایداری را وزرا، نزدیکان و حامیان پیشین محمود احمدی‌نژاد تشکیل می دهند. این جبهه سیاسی بهار سال ۹۰ اعلام موجودیت کرد و از محمدتقی مصباح‌یزدی به عنوان پدر معنوی آن یاد می‌ شود. این گروه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ ابتدا از لنکرانی ـ- وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد - و سپس از سعید جلیلی حمایت کرد؛ رفتاری که با واکنش دیگر اصول‌گرایان مواجه شد و از آن با عنوان “وحدت‌شکنی” یاد کرده بودند.
فراکسیون جبهه پایداری در مجلس حدود ۳۵ عضو دارد و رسایی، حسینیان، کوچک زاده، سالک، طلا، آقاتهرانی، کریمی قدوسی، قاضی زاده، زارعی، سلیمانی و میرکاظمی از جمله اعضای آن هستند.