نظام مراقب موسوی است تا کشته نشود

نویسنده
حسین محمدی

» انکار "حصر" توسط اسدالله بادامچیان

اسدالله بادامچیان، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه نوشته است که میرحسین موسوی در حصر نیست، بلکه “نظام” از او مراقبت می‌کند تا به دست “مردم” کشته نشود.

بادامچیان از موسوی با عنوان “کارگردان فتنه ۸۸” یاد کرده که “هر شخص عاقل و بی‌طرفی” متوجه می‌شود که “مرتکب جرم” شده.

به گفته بادامچیان با وجود آن‌که رفتار موسوی و “هم‌د‌ستانش در حزب سراسر کینه‌توزی و عناد نسبت به بنده و موتلفه اسلامی بوده”، اما وی کینه‌ای به شخص میرحسین موسوی و گذشته او” ندارد.

بادامچیان افزوده: “میرحسین که اگر نظام او را به خاطر اینکه خانواده‌های شهدا و کشته‌های فتنه ۸۸ وی را نکشند یا فتنه گران خارجی نکشند و به گردن نظام بیاندازند، یا برای اینکه آماج خشم ملت حاضر در ۹ دی قرار نگیرد او را مراقبت می‌کنند و شماها نامش را «حصر» گذاشته‌اید”.

اشاره بادامچیان به گفت‌وگویی است که مسیح مهاجری دو هفته پیش با روزنامه جمهوری‌اسلامی انجام داد. مهاجری در آن مصاحبه - به مناسبت سال‌روز کشته شدن محمد حسینی بهشتی - به انتقاد از کسانی پرداخته بود.

مهاجری در این گفت‌وگو از موسوی به عنوان “یک آدم شریف” یاد کرده و خطاب به اسدالله بادامچیان گفته بود که به وی توصیه می‌کند “مثل آقای عسگراولادی که در ماه‌ها و روزهای اواخر عمرشان مطالبی گفتند و خود را نسبت به آقای موسوی و کروبی بری‌ءالذمه و راحت کردند، این کار را بکند خودش را نجات دهد چون در روز قیامت باید جواب پس دهد”.

با این حال بادامچیان در جوابیه خود نوشت که موسوی در زمان نخست‌وزیری خود و “در حساس‌ترین موقع دفاع مقدس، از نظر امام مخفی” شد و در نهایت “مرحوم حاج سید احمد اخطار داد که امام نامه‌ای بسیار تند علیه موسوی نوشته‌اند که اگر وی تا ظهر پیدایش نشود آن را صدا و سیما خواهد خواند و این به مصلحت دنیا و آخرت موسوی نیست و موسوی آمد”.

وی همچنین اشاره‌ای به اختلاف‌ها میان میرحسین موسوی و آیت‌الله خامنه‌ای - رییس‌جمهور وقت - کرده و نوشته که “شما که خبر دارید که رهبر معظم، در دوره دوم ریاست جمهوری خود که شخصاً مایل بودند رئیس جمهور نشوند. ولی امام به ایشان فرمودند «در شما متعین است» و پذیرفتند و نمی‌خواستند موسوی را نخست‌وزیر بگذارند. معظم له در جلسه خصوصی نمایندگان مجلس، دلایل خود را برای نمایندگان فرمودند از جمله تعداد فراوانی تخلف موسوی از تذکرات قانون اساسی که ایشان به عنوان رییس‌جمهور به نخست وزیر داده بودند و در واقع او را به خاطر عدم التزام به تذکرات قانونی رییس‌جمهور و قانون اساسی نمی‌خواستند به نخست وزیری معرفی کنند”.

بادامچیان همچنین اضافه کرد که حبیب‌الله عسگراولادی “با سیاست پدرانه خود خواست فرصتی به آنها [میرحسین موسوی و مهدی کروبی] بدهد که شاید توبه کنند و از آنها خواست که از ولی امر مسلمین عذر بخواهند و بخشش بطلبند، اما آنها با لجاجت از این فرصت استفاده نکردند”.

مشابه این سخنان بادامچیان طی هفته‌های گذشته چندین بار تکرار شده است. جواد کریمی‌قدوسی، نماینده نزدیک به جبهه پایداری، پیش از این در مصاحبه‌ای با وب‌سایت صبح توس، گفته بود: “حضرت آقا فرموده‌اند: اگر فتنه‌گران مرز خود را با دشمن مشخص کرده، تهمت‌های زده شده به نظام جمهوری اسلامی را پس بگیرند، خسارت‌های وارده را جبران کنند و به خاطر جرایمی که مرتکب شده‌اند آماده مجازات باشند، می‌توانند به بدنه ملت بازگردند”.

سه هفته پیش علی مطهری، نماینده مجلس، سخنان آیت‌الله خامنه‌ای درباره حصر را منتشر کرد بود. رهبر جمهوری‌اسلامی گفته بود که تاکنون با موسوی و کروبی “به ملاطفت” برخورد شده و اگر آیت‌الله خمینی زنده بود “شدیدتر برخورد” می‌کرد و اگر “اینها محاکمه شوند، حکم‌شان خیلی سنگین خواهد بود”.

علی مطهری این نقل‌قول را پس از درج مطلبی در وب‌سایت رجانیوز - منتشر کرد. این وب‌سایت پس از مواضع اخیر مطهری درباره حصر از وی خواسته بود که “پاسخ چند روز قبل مقام عالیرتبه نظام درباره رفع حصر را دوباره مرور کند”.

نقل این سخنان از سوی رهبر جمهوری‌اسلامی، برخی ناظران را وا داشت که مسئولیت حصر و رفع آن‌ها را به پای آیت‌الله خامنه‌ای بنویسند. پیش از این نیز اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، درگفت‌وگویی با روزنامه کیهان گفته بود که لیستی ۴۰ نفره - شامل نام موسوی و کروبی - نزد ایت‌الله خامنه‌ای برده و خواستار بازداشت آن‌ها می‌شوند، اما “فرمودند این چند نفر با من… قطعا در هر جای دنیا چنین اتفاقی می افتاد با عوامل آن برخورد خیلی شدیدتری می کردند… اگر مخالفت مقام معظم رهبری نبود برخوردی شدیدتر از حصر خانگی با آنان می‌شد… قرار بود واقعا با این‌ها برخوردهای جدی کنیم ولی آقا اجازه ندادند”.

با این حال وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، در این زمینه نوشت: “آیا براستی این نقل قول صحت دارد؟ ما ترجیح می دهیم در اعتبار آن تردید کنیم، زیرا رهبری چگونه ممکن است از رای دادگاهی که هنوز تشکیل نشده است پیشاپیش اطلاع داشته باشد؟ مگر قرار نیست قاضی آن دادگاه مستقل عمل کند”؟

هم‌زمان وب‌سایت تسنیم ـ- نزدیک به سپاه پاسداران ـ- در یادداشتی، حصر را “در راستای آرامش‌بخشی نظام به بدنه جامعه” توصیف کرد و نوشت: “مستند قانونی حصر بازی‏خوردگان فتنه ۸۸، مصوبه شورای عالی امنیت ملی است. شورای عالی امنیت ملی بر اساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی به‏‌منظور تأمین منافع ملی، پاسداری از انقلاب اسلامی، حاکمیت ملی و… تشکیل شده است. شورای عالی امنیت ملی بر حسب وظیفه و صلاحیتی که در قانون اساسی برای آن در نظر گرفته شده، محدودیت‌‏هایی را برای افرادی که با اقدامات خود امنیت داخلی و خارجی کشور را به مخاطره بیندازند در نظر گرفته است”.