احمدی‌نژاد فضایی فکر می‌کرد

نویسنده
حسین محمدی

» رییس دفتر بازرسی بیت رهبر جمهوری‌اسلامی:

هم‌زمان با انتشار ادعایی از سوی یکی از روزنامه‌نگاران اصول‌گرا درباره اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ از سوی نهاد ریاست‌جمهوری، علی‌اکبر ناطق‌نوری در مصاحبه‌ای تصورات رییس دولت دهم را “فضایی” و سخنان او را “بالا ابری” توصیف کرد.

رییس دفتر بازرسی بیت رهبر جمهوری‌اسلامی در گفتوگویی با وبسایت خبر آنلاین، نزدیک به علی لاریجانی، گفت که پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ با محمود احمدی‌نژاد سه جلسه مشترک داشته تا برنامه‌های او را بشنود، اما بعد از پایان سخنان وی “خطاب به آقای احمدی نژاد گفته: “آقای احمدی نژاد! من حرف‌های شما را خیلی دقیق گوش دادم حقیقتا هرچه دقت کردم، هیچ نفهمیدم. یا سطح معلومات شما خیلی بالا است و ما نمی فهمیم شما چه می‌گویید یا این‌که حرف‌های «بالا ابری» می‌زنید… از من در یک گفت‌وگو سوال کردند شما ایشان را چگونه می‌بینید که من عرض کردم ایشان فضایی فکر می کند”.

ناطق‌نوری همچنین در این مصاحبه گفت که احمدی‌نژاد را “برای مدیریت کشور به صلاح” نمی‌دانسته و “خودم را در معرض همه نیروهای کشور قرار می‌دادم و از آن‌ها برای مسوولیت دعوت می کردم. آقای احمدی‌نژاد هم یکی از آن هزاران بود. منتهی هر کسی را بهر کاری ساختند”.

ناطق‌نوری در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ مسوول “شورای هماهنگی جبهه نیروهای انقلاب” بود. نهادی اصول‌گرا که پس از رایزنی‌های مختلف، علی لاریجانی را به عنوان کاندیدای خود معرفی کرد. البته این شورا در کار خود برای ایجاد اجماع میان اصول‌گرایان موفق نبود و افراد دیگری نظیر محمود احمدی‌نژاد و محمدباقر قالیباف نیز در انتخابات شرکت کردند.

بعدها و در جریان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ محمود احمدی‌نژاد در مناظره با میرحسین موسوی، فرزندان ناطق‌نوری را به فساد مالی متهم کرد. مساله‌ای که با اعتراض برخی اصول‌گرایان نیز مواجه شد.

از سوی دیگر طی یک سال گذشته انتقادها از محمود احمدی‌نژاد و عمل‌کرد دولت وی افزایش یافته. انتقادهایی که پس از مطرح شدن گمانه‌زنی‌‌هایی درباره احتمال بازگشت وی به قدرت، افزایش هم یافته است.

هفته گذشته منصور حقیقت‌پور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در واکنش به اظهار نظرهای علی‌اکبر جوان‌فکر، از نزدیکان احمدی‌نژاد، گفته بود که “احمدی‌نژاد و یاران وی حق هیچ‌گونه اظهارنظر درمورد مذاکرات هسته‌ای را ندارند… نزدیکان احمدی‌نژاد لطمات بسیاری به پیکره اقتصاد کشور وارد کردند”.

حقیقت‌پور اضافه کرده بود که هدف اطرافیان احمدی‌نژاد از حضور در رسانه‌ها، آن است که “اعلام کنند که ما هنوز زنده هستیم، درصورتی که همین افراد اقتصاد این کشور و بخش‌های مختلف دیگر را به نابودی کشیده و لطمات بسیاری را به پیکره اقتصاد و سیاست ایران وارد کردند”.

دو هفته پیش عبدالرضا داوری، از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد، در صفحه توییتر خود خطاب به حسن روحانی ـ به انگلیسی ـ نوشته بود: “آقای روحانی عزیز، به امید خدا شما دولت دوازدهم را به دکتر ما تحویل خواهید داد. ما تنها باید ۱۱۱۰ روز منتظر بمانیم”.

با این حال تلاش احمدی‌نژاد و یارانش برای بازگشت به قدرت با واکنش اصول‌گرایان مواجه شده. از جمله مسایلی که درباره احمدی‌نژاد مورد تاکید اصول‌گرایان قرار گرفته، امکان ردصلاحیت وی توسط شورای نگهبان است. پس از اظهارنظرهای داوری و جوان‌فکر، وب‌سایت الف - متعلق به احمد توکلی - نوشت: “باید این را به یاران احمدی نژاد یادآوری نمود که این روزها با سال ۸۲ تفاوت معنا داری دارد، این پایگاه اجتماعی هر چه قدر هم که فراهم گردد، وی یک چیز را فراموش نموده است. این احمدی نژاد، مانند ۸۴، نه تنها املای نانوشته ندارد، بلکه املایی دارد که حتی اگر از تصحیح ملت بگذرد که بسیار بعید به نظر می‌رسد، از تصحیح شورای نگهبان نخواهد گذشت. احمدی نژاد فراموش کرده است که نظام و سایر قوا در دوسال آخر دولت وی با او مدارا کرده‌اند تا دولتش به پایان برسد. فراموش کرده است بخاطر مقاومت در مقابل حکم حکومتی رهبری، کاری کرده است که هیچ رئیس جمهوری تا قبل از آن مرتکب این نافرمانی و قانون شکنی نشده بود، یازده روز خانه نشینی برای تحت فشار قرار دادن رهبری، در عدم رعایت اصل التزم عملی به ولایت فقیه چه شک و شبهه ای باقی می‌گذارد”؟

اصول‌گرایان پیش از این نیز گفته بودند که احمدی‌نژاد دیگر اجازه حضور در هیچ انتخاباتی در جمهوری‌اسلامی را نخواهد یافت.

محمود احمدی‌نژاد پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری خود، سکوت اختیار کرده و کمتر اظهارنظری از وی منتشر شده است. وی همچنین درگیر جلسه دادگاهی است که در آن باید پاسخ‌گوی ۹ اتهام مختلف باشد؛ دادگاهی که وی در جلسه نخست آن شرکت نکرد و جلسه دوم آن نیز برگزار نشد.

پیش از این وب‌سایت میدان ۷۲ ـ از وب‌سایت‌های حامی احمدی‌نژاد ـ مدعی شده بود که بازگشت وی به عرصه سیاست و موضع‌گیری‌هایش با نظر و تاکید آیت‌الله خامنه‌ای،رهبر جمهوری‌اسلامی صورت گرفته است؛ خبری که پس از چند روز از خروجی این وب‌سایت حذف شد و در توضیح دلیل این حذف آمد: “عده‌ای از سایت‌ها با تحریف خبر منتشر شده، سوءبرداشت‌های خود را منتشر کرده و مطالب را منتسب به رهبری دانسته‌اند. لازم به ذکر است که تمامی اخبار مربوط به مقام معظم رهبری از دفتر ایشان منعکس می‌شود و هر گونه نقل مطلبی بدون تایید آن دفتر محترم، مورد تایید نیست”.

پس از تعطیلات نوروزی، خبرگزاری آریا، متعلق به امیر محبیان، از تئوریسین‌های اصول‌گرا، اقدام به انتشار سخنانی از غلام‌حسین الهام کرده بود. به نوشته این خبرگزاری سخن‌گوی دولت دهم گفته بود: “دوستان احمدی‌نژاد باید با وجود اختلاف با هم کار کنند. ما یک مشکلاتی داریم، تحریکات، حساسیت‌ها، مشکلات اخلاقی، حسادت‌ها، تنگ‌نظری‌ها و … وجود دارد، ضمن این‌که ممکن است از نظر تحلیلی هم ایراد وجود داشته باشد”.

پیش از این برخی اصول‌گرایان خبر از دورخیز احمدی‌نژاد و اطرافیان وی برای حضور در عرصه سیاسی داده بودند. وب‌سایت فردانیوز، حامی محمدباقر قالیباف، در گزارشی، با اشاره به اینکه‌ احمدی‌نژاد قصد دارد با “ژست حزب‌اللهی” به قدرت بازگردد، نوشته بود: “اسفند ماه سال گذشته بود که خبر رسید احمدی نژاد و یارانش… در حال تدارک لیستی بلند برای فعالیت در انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند. به طوری که محمود احمدی نژاد در حال تهیه لیست انتخاباتی برای شهر تهران و برخی شهرهای بزرگ بوده و تاکنون بالغ بر ۱۵۰ نفر برای لیست تهران در نظر گرفته و قرار بر این است که این لیست را به صورت مرحله به مرحله پالایش کنند تا به تعداد نمایندگان مورد نظر برای لیست که ۳۰ نفر است، برسند”.