سردار چرا دروغ می گی؟

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

شنبه: به گفته سردار ابولی عبدالمالک ریگی با اقتدار تمام دستگیر شد.

یکشنبه: به گفته سردار مملی عبدالمالک ریگی با ردیابی دقیق و بدون کمک هیچ کدام از کشورهای دیگر دستگیر شد.

دوشنبه: پاکستان اعلام کرد که در دستگیری عبدالمالک ریگی به ایران کمک کرده است.

سه شنبه: به گفته سردار نقل علی عبدالمالک ریگی با استفاده از جنگنده های دورپرواز و آتشین بال و سربازان گمنام امام زمان در یک عملیات متهورانه دستگیر شد، وی تا مدتها بعد از دستگیری متوجه نشد که دستگیر شده و فکر می کرد به لاس وگاس رفته است.

چهارشنبه: به گفته سردار بوقعلی عبدالمالک ریگی در حال سفر از دبی به قرقیزستان با اقتدار تمام دستگیر شد.

پنجشنبه: سردار امامقلی اعلام کرد که برخلاف گفته های محافل استکباری عبدالمالک ریگی نه در هواپیمای دبی به قرقیزستان، بلکه در هواپیمای قرقیزستان به دبی دستگیر شد و همین امر نشانه اقتدار امنیتی ایران است.

جمعه: قرقیزستان اعلام کرد کسی از مسافران هواپیمای قرقیزستان دستگیر نشده است.

شنبه: سردار تپلعلی اعلام کرد برخلاف گفته مقامات قرقیزستان که معلوم نیست چرا باید در چنین موردی دروغ بگویند، عبدالمالک ریگی در هواپیمای قرقیزستان با یک عملیات متهورانه که با استفاده از موشک شهاب هفت و تانک چیفتن و ناو دریایی حضرت خضر صورت گرفت، ابتدا اعتراف کرده و سپس دستگیر شد.

یکشنبه: دولت پاکستان اعلام کرد که ما ریگی را دستگیر کردیم و یک ماه قبل به ایران تحویل دادیم.

دوشنبه: به گفته سردار عینعلی عبدالمالک ریگی در یک عملیات بسیار حساب شده که برنامه ریزی آن پس از هجده تیر 67 که شخص مذکور نه ساله بود، آغاز شد، در یک هواپیمای جنگنده ب 52 که از تنگه داردانل عازم پاناما بود، دستگیر و به دولت قرقیزستان تحویل و سپس در پرواز هواپیمای قرقیزستان در بندرعباس دستگیر و سپس به یک فرودگاه نظامی در کرمان منتقل و آنگاه با یک ناو هواپیما بر عازم اصفهان شده و از اصفهان با یک اسکادران شینوک و توپ 152 به تهران منتقل شد.

سه شنبه: اوووووووی! داداش! کجا داری می ری؟

 

فیلم افشاگرانه

سرانجام فیلم صحنه دستگیری عبدالمالک ریگی از سایت تابناک منتشر شد. در این فیلم مامور امنیتی که تصویرش مشخص نیست و معلوم نیست از چه کسی می ترسد که تصویرش را نباید دیگران ببینند، توضیحاتی داد. به دنبال این توضیحات فیلمی پخش شد که در آن فیلم تعدادی مسافر که چهره شان شطرنجی شده بود و معلوم نبود از چه هواپیمایی پیاده شده اند، نشان داده شدند. بعد تصویر عبدالمالک ریگی که صورتش شطرنجی شده بود و معلوم نبود که کجاست و کیست نشان داده شد و بعد از آن تصویر یک هواپیمای ایران ایر نشان داده شد که گفته می شد هواپیمای قرقیزستان است و در پایان متوجه شدیم که عملیات متهورانه ای صورت گرفته است.

 

نتیجه گیری منطقی: یک مامور امنیتی توضیح داد که دستگیری ریگی با حکم دادستانی صورت گرفته است. پس نتیجه می گیریم که اگر مخالفان حکومت انتظار دارند بطور قانونی دستگیر شوند، نه مثل پنج هزار بازداشت شده اخیر، حتما باید چند نفر را کشته باشند.

نتیجه گیری خبری: در حالی که هیچ کسی به دستگیری عبدالمالک ریگی اعتراضی ندارد، و اصولا همکاری با سرویس های اطلاعاتی خارجی برای دستگیری یک تروریست مورد اعتراض کسی نیست، ماموران امنیتی در طول یک هفته دویست بار دروغ گفتند. در حالی که اگر همین استعداد و توانایی دروغ سازی را برای دستگیری او صرف کرده بودند، وی دو سال قبل دستگیر شده بود.

نتیجه گیری اخلاقی: داداش! دروغ نگو. شما اگر راستشو بگی هم کسی با شما مشکلی نداره. حیف این همه استعداده که هدر بشه.

نتیجه گیری دسپلماتیک: اصولا چرا باید پاکستان و قرقیزستان در مورد ریگی دروغ بگویند؟

نتیجه گیری امنیتی: یک هفته بعد از دستگیری متهورانه ریگی، جعفر پناهی کارگردان سینما، با استفاده از یک گروه 25 نفره نیروهای امنیتی همراه با خانواده و دوستان و همسایگان و صاحب فروشگاه سرکوچه دستگیر شد و اقتدار نیروهای امنیتی یک بار دیگر اثبات و جهانیان که در سه ماه گذشته 257 بار مبهوت شده اند، برای 258 مین بار مبهوت شدند.

 

بیست و یک تن مواد محترقه

 

خبرش این است که به گفته یکی از مسوولان آتش نشانی کشور، در یک اقدام متهورانه “ بیست و یک تن مواد محترقه لابلای دستمال کاغذی در حال وارد شدن به ایران کشف شد.”

احتمال اول: قرار بود با این 21 تن مواد محترقه، که احتمالا با آن می توان هفت بار کره زمین را به کره مریخ تبدیل کرد، چهارشنبه سوری توسط عوامل “ احتراق افکن” و سران محترق دشمن ترکانده شود.

احتمال دوم: اگر فرض کنیم که این 21 تن مواد محترقه لای دستمال کاغذی وارد کشور شده باشد، احتمالا باید سه برابر 21 تن دستمال کاغذی موجود باشد و احتمالا این بار توسط پانزده کامیون حمل می شده و پیدا کنید تنظیم کننده خبر را.

احتمال سوم: اگر فرض کنیم که هر ترقه چهارشنبه سوری حداکثر ده گرم وزن داشته باشد، بیست و یک تن مواد محترقه برای دومیلیون نفر کفایت می کرد. و اگر فرض را ادامه دهیم که وقتی اینقدر کشف شده لابد ده برابر آن هم وارد شده و پنج برابر هم تولید داخلی شده. یعنی احتمالا سی میلیون نفر قصد ترقه زدن در چهارشنبه سوری دارند و اگر فرض کنیم که سه برابر همین افراد در مراسم شرکت می کنند ولی ترقه نمی ترکانند، جمعیت چهارشنبه سوری گراها نود میلیون نفر می شوند و اگر فرض کنیم که اصولا نصف مردم ایران در چنین مراسمی حاضر نمی شوند، طبق این آمار احتمالا ایران 180 میلیون جمعیت تا دیروز دارد.

احتمال چهارم: احتمال اصلی این است که کالای کشف شده 21 تن نبوده و احتمالا 210 کیلو بوده، این 210 کیلو هم در یک وانت دستمال کاغذی قرار داشته، ماموران هم این مواد محترقه را بعد از عکاسی برده اند خانه که بدهند بچه ها چهارشنبه سوری بازی کنند.

 

جعفر پناهی دستگیر شد

 

جعفر پناهی کارگردان برنده نخل طلا، برنده جوایز جشنواره فیلم فجر و هزار تا چیز دیگر، با حمله 25 مامور امنیتی همراه با خانواده و کل مردمی که در آن محل زندگی می کردند دستگیر شد. دادستانی اعلام کرد “ دستگیری پناهی به دلیل فعالیت های سیاسی و هنری نبوده و بخاطر ” جرایم دیگر” است.”

جواد لاریجانی چند هفته قبل در ژنو اعلام کرد روزنامه نگارانی که زندانی شده اند، بخاطر روزنامه نگاری زندانی نشده اند بلکه “ جرایم دیگر”ی داشته اند.”

بهزاد نبوی بعد از پنج ماه زندان انفرادی محاکمه شد و گفته شد جرم او سیاسی نیست و بخاطر اختلال در ترافیک و “ جرایم دیگر” زندانی شده است.

نتیجه گیری منطقی: معلوم نیست چرا فقط هنرمندان و روزنامه نگاران و سیاستمداران را به جرایم دیگر می گیرند؟

 

اکبر، ماچ ماچ، معذرت

 

من پریروز خبری نوشتم در مورد انتشار کتاب “ عالیجناب سرخپوش” در ایران و از اکبر گنجی خواستم در مورد انتشار این کتاب در این شرایط به وزارت ارشاد اعتراض کند. بعدا خبرها و توضیحاتی برایم رسید و متوجه شدم این خبر کلا درست نیست و به نوعی برای تحت فشار قراردادن اکبر گنجی منتشر شده است و از طرف دیگر  ناشر کتاب هم اصلا در شرایطی نیست که در داخل ایران بتواند فعالیت کند. به همین دلیل نوشته خودم را اصلاح می کنم. گنجی را هم دوست دارم، دوازده هزار برابر قبل. اگر هم از دست من ناراحت شده باشد، ماچ ماچ، معذرت!