مجلس: منع استفاده از ماهواره دیگر اثر ندارد

نویسنده
فیروزه متین

» اعتراف رسمی

یک هفته پس از انتشار اطلاعیه وزارت اطلاعات در خصوص برخورد با گشایش دفاتر شبکه های ماهواره ای در داخل کشور، مرکز پژوهش های مجلس با انتشار گزارشی از استقبال عموم مردم از ماهواره و از بی تاثیری قانون منع استفاده از تجهیزات ماهواره ای خبر داد.

در متن این گزارش آمده است: “بخش قابل توجهی از نیاز رسانه ای مردم از طریق ماهواره ها تامین می شود. اگرچه تا نیمه دهه ۱۳۸۰ مطالعات حاکی از این بود که استفاده کنندگان ماهواره در پی تامین نیاز سرگرمی بودند، اما در شرایط کنونی و با رفع نیاز از طریق شبکه های داخلی، نیازهای کسب خبر و تحلیل تامین نیازهای فکری، باقی مانده از این رو انگیزه استفاده از برنامه های ماهواره همچنان وجود دارد. در این جهت راه حل هایی از جمله افزایش تعداد شبکه های مبتنی بر آرا و دیدگاه های مختلف سیاسی و فکری و همچنین استفاده از ظرفیت فضای دیجیتال برای تامین این نیازها می تواند مورد توجه قرار گیرد”.

مجلس افزوده است: “در مجموع عدم اتخاذ یک رویکرد ثابت و مشخص باعث شده است که کلیه اقدامات صورت گرفته در این حوزه به نتیجه مشخصی نرسد. از این رو در حالی که قانون منع استفاده از تجهیزات ماهواره ای به باور بسیاری از کارشناسان کارآیی و اثربخشی خود را از دست داده است. تلاش های صورت گرفته برای تصویب قانون جدید به دلیل فقدان سیاست واحد به شکست انجامیده در نتیجه اولین گام برای ساماندهی این حوزه اتخاذ رویکرد مشخص و ثابت است تا در ذیل آن قانون مدنی برای این عرصه تنظیم شود. اکنون به نظر می رسد قانونگذاری جدید در این عرصه مستلزم اجرای قوانین معطل مانده مانند قانون برنامه پنجم است و با ارزیابی اجرای قوانین موجود می توان به خلا قوانین جدید نائل شد”.

 این گزارش و اعتراف یک نهاد رسمی به ضریب نفوذ بالای ماهواره در ایران و عدم کارایی قوانین و برخوردهای بازدارنده در حالیست که شبکه خبری بی بی سی اعلام کرده جمهوری اسلامی با اختلال روی ماهواره “یوتل ست” و ماهواره ”هات برد” ارسال پارازیت را تشدید کرده است.

در همین حال ماه گذشته جمع آوری دیش های ماهواره با تانک در خیابان های شهرهای بزرگ با حیرت رسانه ها مواجه شده بود؛ اقدامی که طی بیست سال سیاست جمع آوری دیش های ماهواره در ایران بی سابقه بوده است.

به دنبال انتشار این گزارش،سایت “امپراطوری دروغ” که به ارتش سایبری سپاه وابسته است، در متنی که شبیه یک نمایش تنظیم شده، این ادعا را دروغ دانسته ودر عین حال تاکید کرده که برنامه های سرگرم کننده هم با استقبال وسیعی روبه روست.

امپراطوری دروغ به ظاهر از زبان یکی از خوانندگان اش نوشت: “دوستم تازه ماهواره خریده بود. بهش گفتم برا چی رفتی ماهواره خریدی؟ مگه نمیدونی چقدر بدآموزی داره؟ جواب داد: ما فقط شبکه‌های خوب ماهواره رو نگاه می‌کنیم و شبکه‌های بدش رو قفل گذاشتیم.گفتم چرا داری خودت رو گول میزنی؟ یعنی وقتی شیطان اومد تو جلدت شبکه‌های بدش رو باز نمیکنی؟ اصلاً مگه شبکه خوبی هم داره که شبکه‌های بدش رو قفل کردی؟ جواب داد: بله شبکه‌های مستندش خیلی خوبن. گفتم خب ماهم شبکه مستند داریم. جواب داد: شبکه‌های ورزشی خوب داره. گفتم خب ماهم شبکه ورزشی داریم. گفت: فیلم‌های خوبی پخش میکنن. گفتم ماهم شبکه پخش فیلم داریم.هر شبکه ای که گفت ما تو ایران خودمون هم داشتیم. دیگه نتونست حرفی بزنه بهش گفتم : دیدی تو دنبال کانال خوب نیستی.دوسه هفته بعد متوجه شدم حجاب خانم دوستم خیلی عوض شده و دیگه چادر به سر نمیکنه که هیچ حتی لباس‌های زننده هم می‌پوشه. دوستمم دیگه دور و ور مراسم‌های مذهبی رو خط کشیده بود و دیگه خبری ازش نبود. پیش خودم گفتم تازه اولشه. به یکسال نکشید که دوستم از خانمش جدا شد. گویا قضیه اینجوری بوده که دوستم و خانمش هروقت باهم میرفتن بیرون خانمش گلایه می‌کرده که چرا دوستم همش به دخترای مردم بد نگاه می‌کرده و یا دوستم همش به خانمش گیر میداده که چرا اینقدر موبایل تو دستش هست و مشخص نیست باکی داره صحبت می‌کنه و به کی داره پیامک میزنه.اما ماجرا هی بدتر می‌شده و دوستم با دخترهای نامحرم بدنام رفت و آمد داشته و خانمش هم بعضی وقت‌ها دیروقت میومده خونه با آرایشی بد و لباس‌هایی زننده.باز به خودم گفتم به قول خودشون فقط قرار بود شبکه‌های خوب ماهواره رو نگاه کنن پس چی شد؟”.

خبرگزاری ایرنا، ارگان رسمی دولت هم در مطلبی به نقل از دعاگو نوشت: “جمع آوری اینترنت و ماهواره ها اگر چه راحت ترین اما نادرست ترین روش مبارزه با تهاجم فرهنگی است. برای پیروزی در جبهه جنگ نرم و تهاجم فرهنگی به جای جمع آوری ماهواره ها و فیلتر سایت های اینترنتی باید از این شبکه ها در راستای گسترش و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی سود جست. به راحتی می توان با تولید برنامه های جذاب و پرمحتوا این رسانه ها را در راستای گسترش فرهنگ دینی و ملی در اختیار گرفت”.

گفتنی ست، طی بیست سال گذشته سیاست حکومت اسلامی برخورد با دارندگان دیش های ماهواره ای و تصویب قوانین سخت از جمله مجازات نقدی و حبس بوده است.

با این وجود حمله های دوره ای نیروی انتظامی به منازل مردم و جمع آوری ماهواره، باعث عقب نشینی مردم نشده به طوری که بر اساس برآورد رسانه ها، گردش مالی نصابان ماهواره پس از طوفان اخیر تهران که موجب خسارات به دیش های ماهواره ای شد، بیش از ۱۰ میلیارد تومان تخمین زده می شود.

گفتنیست، آمارها دربین مقامات حکومت در خصوص میزان استقبال مردم از برنامه های ماهواره متفاوت است، اما فاطمه آجرلو، نماینده مجلس گفته: “واقعیات را باید پذیرفت. وقتی امر وز ۸۰ درصد مردم ماهواره می بینند اقدام سلبی فرهنگی جوابگو نیست و باید جامعه در معرض انتخاب قرار گیرد”.

سایت فردا هم نوشته : “براساس نظرسنجی‌های به دست آمده مردم کشور هنوز به تلویزیون و فیلم دیدن گرایش دارند، در عین حال حدود ۶۰ درصد مردم مخاطب ماهواره هستند که در سال‌های اخیر به سمت این رسانه کشیده شده‌اند”.

 نظر عزت الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیما نیز چنین است: “حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد مردم کشورمان از ماهواره استفاده می‌کنند که از این تعداد ۱۵ درصد آنها از ماهواره برای تماشای شبکه‌های استانی و شبکه‌های ملی استفاده می‌کنند”.