هرایرانی یک پلیس؛
این بار باسلاح گرم

نویسنده
نازنین کامدار

» استقبال از تشکیل "پلیس افتخاری"

نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی چند وقت یک بار از نیروی جدیدی برای کنترل شهروندان پرده برداری می کنند. درهمین راستا و پس از راه اندازی “پلیس کوهستان”، “پلیس ارزی”، “پلیس مالیاتی” و…نوبت به “پلیس افتخاری” رسیده که مجوز حمل سلاح گرم نیز دارد.

نیروی انتظامی از جذب افراد علاقه مند به عضویت در نیرویی با نام “پلیس افتخاری” خبر داده که بر اساس اطلاعات موجود بیشترین داوطلبان عضویت در این نیروی جدید، خواستار حضور در نیروهای “یگان ویژه” و “پلیس فتا” هستند.این نیروهای داوطلب که حالا مجوز حمل سلاح نیز به دست آورده اند، قرار است در ایام تعطیلات نوروز در خیابان ها حضور داشته باشند.

به نوشته خبرآنلاین، سرهنگ محمدرضا اکرمی مدیرکل پلیس افتخاری ناجا دیروز درباره مسلح کردن این نیروهای داوطلب گفته است: “اعضای سطح اول پلیس افتخاری مجوز حمل سلاح دریافت می‌کنند. تا امروز بیش از ۳۵ هزار نفر از مردم در سراسر کشور در پلیس افتخاری ثبت‌نام کردند و قرار است از این تعداد ۸ هزار نفر در طرح نوروزی به کارگیری شوند”.

 او در توضیح سطوح این نیروهای داوطلب مسلح هم گفته است: “سطح نخست پلیس‌های افتخاری که در ماموریت‌های انتظامی با ماموران پلیس مشارکت می‌کنند افرادی هستند که در محدوده سنی ۱۸ تا ۶۰ سال قرار دارند و پس از احراز صلاحیت و تکمیل آموزش‌های عمومی و تخصصی به کمک پلیس در ماموریت‌های انتظامی حضور خواهند داشت. در سطح دوم پلیس‌های افتخاری نیز اعضای این پلیس بدون هیچگونه محدودیت سنی می‌توانند نیروی انتظامی را در مباحث فرهنگی حمایت کنند و همیاران پلیس و پلیس‌یاران در این سطح طبقه‌بندی می‌شوند”.

وی در ادامه افزوده: “اعضایی که در سطح اول پلیس‌های افتخاری قرار دارند پس از تکمیل آموزش‌های عمومی و تخصصی و احراز هویت و تایید صلاحیت‌شان مجوز حمل اسلحه نیز دریافت خواهند کرد. سیاست پلیس بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت مردمی در تامین امنیت است و در این مسیر از به کارگیری پلیس‌های افتخاری در ۱۶ استان بهره خواهد گرفت”.

 سردار محمدتقی عصار معاون نیروی انسانی نیروی انتظامی هم در باره این نیروی داوطلب مسلح گفته: “امنیت جمهوری اسلامی ایران امنیتی مبتنی بر مردم است و طبیعی است که هرچه‌قدر مسئولان و نهادهای مرتبط با بحث امنیت است بتوانند بیشتر از ظرفیت مردمی تامین امنیت استفاده کنند موفق‌تر خواهند بود. پلیس افتخاری نیز با توجه به این اصل راه‌اندازی شد تا امنیت پایدار را بیش از پیش و مبتنی بر حضور حداکثری مردم پایه‌ریزی کند. پلیس افتخاری در دو بخش فرهنگی و انتظامی مسئولیت‌هایی را عهده‌دار می‌شود و پلیس‌یاران و همیاران پلیس در بخش فرهنگی و سطح بالاتر از آن در بخش انتظامی در کنار پلیس به صورت مشترک در طرح‌هایی نظیر طرح نوروزی حضور خواهند داشت. گرچه اعضای پلیس افتخاری حقوق‌بگیران نیروی انتظامی نیستند، ولی با توجه به قوانین موجود حمایت‌های قضایی و بیمه‌ای همچون ماموران پلیس برای آنها در نظر گرفته شده است. امیدواریم با موفقیت پلیس افتخاری، این پلیس بتواند الگوی خوبی برای سایر کشورهایی که امنیت‌شان مبتنی بر مردم است باشد. در سال ۹۳ پلیس‌های افتخاری برای اولین‌بار فعالیت خود در تهران بزرگ را آغاز کردند و در حال حاضر فعالیت این پلیس در ۱۶ استان کشور اجرایی شده است”.

همزمان ده ها پایگاه اطلاع رسانی از سوی نیروهای پلیس جهت ثبت نام افراد داوطلب پلیس افتخاری در فضای مجازی تشکیل شده است.

سایت “ایران استخدام” که یکی از پایگاه های شغل یابی در فضای مجازی ایران است، به منظور برقراری پیوند بین داوطلبان و نیروهای پلیس، صفحه ویژه ای را برای مراجعه داوطلبان و ثبت نام آنها راه اندازی کرده است.

آنطور که این سایت از زبان سرهنگ محمدرضا کرمی نوشته، تا کنون 33 هزار نفر برای عضویت در “پلیس افتخاری” ثبت نام کرده اند.

به نوشته سایت های رسمی، جذب “پلیس افتخاری” در فضای سایبری و مجازی با استقبال زیادی رو به رو شده است. به طوری که هم اکنون تمامی دفاتر پلیس فتا سرگرم بررسی شرایط خیل عظیم داوطلبان پیوستن به پلیس افتخاری فتا هستند.

در همین حال، سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس سایبری کشور درباره استقبال عمومی از “طرح پلیس افتخاری فتا” گفته است: “نیروی انتظامی با استفاده از شاخص های اجتماعی از جمله همراهی و همگام کردن مردم با خود، ظرفیت بسیار بالایی را درجهت تحقق شعار «هر شهروند، یک پلیس» ایجاد کرده است”.

او اضافه کرده: “جذب و به کارگیری اعضای پلیس افتخاری در فتا ناجا با هدف بسط و گسترش ارتقاء امنیت در فضای مجازی و آموزش کاربران و افزایش سطح فرهنگ عمومی صورت گرفته است. این طرح به صورت تمرکزی از اواخر سال ۱۳۹۲ در ناجا کلید خورد و ضمن ابلاغ دستورالعمل به پلیس‌های تخصصی کار جذب و به کارگیری این افراد از ابتدای سال ۱۳۹۳ صورت گرفت و تعداد بسیار زیادی از افراد جامعه تمایل خود را جهت همکاری اعلام کرده‌اند. جذب پلیس‌های افتخاری در کلیه استان‌ها توسط پلیس‌های تخصصی صورت می‌گیرد و روسای پلیس فتا هر استان نیز در خصوص نحوه جذب و به کارگیری پلیس‌های افتخاری در استان مربوطه اقدامات لازم را انجام داده اند. در فضای سایبری، پلیس فتا پشتیبان مردم است”.

وی همچنین گفته: “خوشبختانه در جذب پلیس‌های افتخاری محدودیت سنی، شغلی و جنسیتی نداریم و در حال حاضر تعداد زیادی از افراد جذب شده بانوان هستند. علاقه مندان به فعالیت در فضای سایبر می توانند ضمن مراجعه به سایت همیاران پلیس فتا در جهت ثبت نام و عضویت اقدام کنند”.

گفتنی ست، راه اندازی این نیروی داوطلب مسلح در حالی در جریان است که نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی مشغول توسعه سایر نیروهای خود هستند.