جرم فرجی دانا جایگزینی روسای نامحبوب دانشگاه ها

نویسنده
آرش معتمد

» دانشگاهیان از تغییرات استقبال کردند

یک روز مانده است تا وقتی که رضا فرجی دانا وزیر علوم و تحقیقات و فناوری در مجلس استیضاح شود. این اولین استیضاحی است که دولت روحانی با آن مواجه می شود. استیضاح کنندگان به فرجی دانا انتقاد می کنند که اجازه ادامه تحصیل دانشجویان ستاره را در دانشگاه ها داده، بیش از ۳۰۰۰ مورد بورسیه را متوقف کرده و سوم اینکه از “عناصر فتنه” ـ- کسانی که به نوعی از جنبش سبز دفاع کرده اند و یا به آن وابسته بودند- ـ در دستگاه وزارت علوم و دانشگاه ها استفاده کرده است.

این سومی یکی از مهمترین اتهاماتی است که استیضاح کنندگان متوجه رئیس دانا می کنند، اما نگاهی به انتصاب هایی که در طول ۹ ماه وزارت رضا فرجی دانا صورت گرفته است نشان می دهد که افراد جدید با استقبال دانشجویان و استادان دانشگاه مواجه شده اند، تا جایی که در برخی موارد برای ورود مسئول جدید، دانشجویان مراسم استقبال برگزار کردند؛مراسمی که در مورد دانشگاه علامه و دانشگاه محقق اردبیلی پر رنگ تر بود.

پیش از فرجی دانا، جعفر توفیقی برای ۶۷ روز سرپرست وزارت علوم بود. با شروع سرپرستی توفیقی بود که بحث استعفای ۳۳ رئیس دانشگاه در رسانه های اصولگرا پیچید اما زود همه چیز تکذیب شد.

در مدت سرپرستی جعفر توفیقی در وزارت علوم چند تن از روسای دانشگاه‌ها تغییر کردند واولین تغییر به نام دانشگاه صنعتی اصفهان گره خورد.

در ششم شهریور ۱۳۹۲ محمد اسماعیل همدانی گلشن - رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با حکم جعفر توفیقی تغییر کرد. همچنین توفیقی، طی حکمی سید محمود مدرس هاشمی، دانشیار دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان را به سمت سرپرست این دانشگاه منصوب کرد.

پس از آن نیز قرعه تغییر به نام صدرالدین شریعتی رئیس پرداستان دانشگاه علامه خورد. در ۱۱ شهریور ۱۳۹۲ حکم برکناری رئیس دانشگاه علامه صادر شد و دکتر حسین سلیمی از روز ۱۲ شهریور در این دانشگاه حاضر شد و سرپرستی آن را با حکم جعفر توفیقی برعهده گرفت. دکتر حسن سلیمی متولد ۱۳۴۲ از استادان برجسته علوم سیاسی و روابط بین الملل در ایران است که در دانشگاه علامه سمت استادی داشت.

در ۲۱ مهر ۱۳۹۲ نیز رئیس دانشگاه یاسوج تغییر کرد و بدین ترتیب دکتر شاپور رمضانی جایگزین دکتر اردوان ارژنگ در ریاست دانشگاه دولتی یاسوج شده است. دکتر رمضانی پیش از این برای مدتی به عنوان معاون اداری مالی در دانشگاه یاسوج فعالیت می کرد. وی از اساتید گروه شیمی دانشگاه یاسوج و از دانشگاهیان این شهراست.

در ۲۲ مهرماه ۱۳۹۲ با دستور جعفر توفیقی، مهدی صادقی شاهدانی رئیس دانشگاه علوم اقتصادی برکنارشد. توفیقی طی حکمی محمدرضا منجذب عضو هیات علمی دانشگاه علوم اقتصادی را به ریاست این دانشگاه منصوب کرد.

 

 

 

 

 

همچنین در دوره سرپرستی جعفر توفیقی در وزارت علوم بود که انتصاب حمید میرزاده به عنوان رئیس دانشگاه آزاد به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی که توفیقی به لحاظ حقوقی عضو آن بود، تصویب شد.

اولین انتصاب های فرجی دانا در همان چند روز اول آغاز مسئولیتش بود. با آمدن فرجی دانا به وزارت علوم تغییرات به صورتی دیگر ادامه پیدا کرد. این تغییرات بیشتر بر اساس اعتراض دانشجویان نسبت به روسای قبلی و یا بر اساس گزارش هیات ارزیابی، از جمله در مورد دانشگاه تهران، بود.

۱-         ۱۲ آبان ۱۳۹۲ طی حکمی جعفر میلی منفرد به عنوان معاون آموزشی وزارت علوم منصوب شد. او در سه سال اول ریاست جمهوری خاتمی نیز معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود و پس از آن در معاونت‌های مختلف حضور داشت. سپس در سال ۱۳۸۲ سرپرست وزارت علوم شد و در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد نیز سرپرست گروه مکاترونیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مسئول قطب علمی قدرت دانشگاه صنعتی امیرکبیر بود.

۲-         ، ۱۲ آبان ۱۳۹۲ رضا فرجی دانا جعفر توفیقی را به عنوان مشاور ارشد وزیر منصوب کرد. توفیقی پس از اینکه جعفر میلی منفرد نتوانست از مجلس برای حضور در دولت روحانی رای اعتماد بگیرد، به عنوان سرپرست وزارت علوم منصوب شد. با حکم او بود که روسای چند دانشگاه تغییر کردند.

۳-         ۱۲ ابان ۱۳۹۲ رضا فرجی دانا، مجتبی صدیقی را بعنوان معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان کشور منصوب کرد. او استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مدتی نیز معاون دانشجویی این دانشگاه بود. صدیقی کسی است که برای اولین بار پرده از بورسیه های غیر قانونی برداشت.

۴-         ۱۲ آبان ۱۳۹۲ سعید سمنانیان به عنوان معاون وزیر علوم و رئیس مرکز هیأتهای امنا و هیأتهای ممیزه مرکزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منصوب شد. دکتر سعید سمنانیان استاد رشته علوم اعصاب دانشگاه تربیت مدرس است و از سوابق اجرایی وی می‌توان به معاونت‌ پژوهشی، ‌مسئول‌ بخش‌ فیزیولوژی‌ دانشکده‌ علوم پزشکی و‌ عضویت در شورای‌ پژوهشی‌ دانشکده‌ پزشکی‌ دانشگاه‌ تربیت‌ مدرس‌، مسئول‌ مرکز تحقیقات‌ بیوشیمی‌ و بیوفیزیک‌ دانشگاه‌ تهران‌ اشاره کرد.

۵-         ۱۲ آبان ۱۳۹۲ دکترمحمود صادقی به عنوان مشاور وزیر و مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات منصوب شد. دکتر محمود صادقی دانشیار رشته حقوق خصوصی دانشگاه تربیت مدرس است و از سوابق اجرایی وی می توان به مدیریت گروه حقوق و مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه تربیت مدرس اشاره کرد.

۶-         ۱۲ آبان ۱۳۹۲ دکتر علی مقاری به عنوان رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم منصوب شد. دکتر علی مقاری استاد رشته شیمی- فیزیک دانشگاه تهران است و پیش از این ریاست پردیس علوم این دانشگاه را برعهده داشت.

۷-         ۲۰ آبان ۱۳۹۲ طی حکمی از سوی رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، علی خاکی صدیق، به جای مجید قاسمی سرپرست دانشگاه خواجه نصیر شد. علی خاکی صدیق استاد گروه کنترل دانشکده برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی است.همچنین علی خاکی صدیق از سال ۱۳۸۲ الی ۱۳۸۶ نیز ریاست دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی را دارا بوده‌است.

۸-         ۲۰ آذر ۱۳۹۲ با حکم وزیر علوم تحقیقات و فناوری، دکتر عبدالله حاتم زاده رئیس دانشگاه گیلان برکنار شد. به جای او دکتر احمد رضی دانشیار گروه ادبیات فارسی این دانشگاه با حکم وزیر علوم به عنوان سرپرست جدید دانشگاه گیلان منصوب شده است. عبدالله حاتم زاده رئیس دانشگاه گیلان کسی بود که در نامش در پرونده بورسیه های غیر قانونی زیاد بر سر زبان افتاده بود. گفته می شد حدود ۱۵۰ نفر از این بورسیه ها با دستور او در دانشگاه گیلان انجام شده بود.

۹-         ۲۰ آذر ۱۳۹۲ وزیر علوم در حکمی ابوالفضل فراهانی را به جای حسن زیاری به عنوان رئیس دانشگاه پیام نور منصوب کرد. وی استاد تمام وقت دانشگاه پیام نور است. پیش از این دکتر حسن زیاری ریاست دانشگاه پیام نور را برعهده داشته است. ابوالفضل فراهانی پیش از این در سمت‌های معاونت پژوهشی، معاونت سنجش و ریاست دانشکده علوم انسانی دانشگاه پیام نور حضور داشته است.         

۱۰-       ۲۰ آذر ۱۳۹۲ طی حکمی از سوی وزیر علوم محمدحسین رامشت رئیس دانشگاه اصفهان برکنار و دکتر هوشنگ طالبی سرپرست این دانشگاه شد. دکتر هوشنگ طالبی حبیب آبادی در سال های ۷۶ الی ۸۴ رئیس دانشگاه اصفهان بود. دکتر هوشنگ طالبی نتوانست در جلسه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی رای اعتماد بگیرد.

۱۱-       ۲۳ آذر ۱۳۹۲ دکتر جواد حدادنیا رئیس دانشگاه فناوری های نوین سبزوار با حفظ سمت به ریاست دانشگاه حکیم سبزواری هم منصوب شد. ریاست این دانشگاه پیش از این به عهده دکتر محمدیان بود.

۱۲-       ۲۶ آذر ۱۳۹۲ سعید جبل‌عاملی با حکم وزیر علوم عزل و محمدعلی برخورداری سرپرست دانشگاه علم و صنعت شد. دانشگاه علم و صنعت از اولین دانشگاه‌هایی بود که هیات ارزیابی وزارت علوم در آن حضور یافت. پس از حضور هیات سه نفره وزارت علوم در دانشگاه علم و صنعت، طی حکمی از سوی وزیر علوم سعید جبل‌عاملی از ریاست این دانشگاه عزل و محمدعلی برخورداری استاد دانشکده عمران این دانشگاه و رئیس سابق دانشگاه خوارزمی( تربیت معلم سابق) جایگزین وی شد.

۱۳-       اول دی ۱۳۹۲ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی «علی‌محمد آخوندعلی » رئیس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول را از سمت خود عزل کرد.پس از عزل آخوند‌علی از سمت قبلی خود محمدرضا عصاری به عنوان سرپرست دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول منصوب شد.عصاری عضو هیات علمی این دانشگاه و دارای مدرک دکترای مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی است.

۱۴-       ۴ دی ۱۳۹۲ طی حکمی دکتر محمد کافی از اعضای هیات علمی این دانشگاه به عنوان سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد منصوب شد. وی استاد گروه آموزشی زراعت است. پیش از این علیرضا عاشوری در سمت ریاست دانشگاه فردوسی مشهد فعالیت می کرد.

۱۵-       ۹ دی ۱۳۹۲ وزیر علوم با صدور حکمی محمد قاسم سحاب را به سمت سرپرست دانشگاه تفرش منصوب کرد. پیش از این احمدرضا ربانی ریاست این دانشگاه را بر عهده داشت. دکتر سحاب استادیار رشته مهندسی عمران سازه است و بیش از این مدیریت گروه عمران دانشکده مهندسی عمران و نقشه برداری دانشگاه تفرش را برعهده داشته است.

۱۶-       ۱۸ دی ۱۳۹۲ حسن صدقی گمجی رئیس دانشگاه ارومیه، تغییر کرد. سپس رحیم حب نقی با حکم وزیر علوم، سرپرست دانشگاه ارومیه را بر عهده گرفت. حب نقی دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه ارومیه و در دور اول ریاست جمهوری حجت الاسلام محمد خاتمی، ریاست این دانشگاه را بر عهده داشت.

۱۷-       ۲۱ دی ۱۳۹۲ رضا فرجی دانا با صدور حکمی، محمدجواد فدایی فتح آبادی را به سمت سرپرست دانشگاه شهید باهنر کرمان منصوب کرد. فدایی عضو هیأت علمی و دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان همچنین دارای مدرک دکترای مهندسی عمران گرایش سازه است. رئیس پیشین نصرالله گرامی بود که وزیر علوم در نامه جداگانه ای از خدمات نصرالله گرامی در دوران تصدی ریاست دانشگاه شهید باهنر کرمان، قدردانی کرد. گفته می شود گرامی پیش از برکناری از سمت خود استعفا داده بود. اما دانشجویانی که به ریاست او اعتراض داشتند در همان زمان اعلام کردند گرامی چون می دانست برکنار می شود استعفا داده بود.

۱۸-       ۲۱ دی ۱۳۹۲ پس از کمپین سراسری و گسترده دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین در اعتراض به مدیریت عبدالعلی آل بویه سر انجام با صدور حکمی از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ابوالحسن نائینی به عنوان سرپرست جدید دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین منصوب شد. دکتر نائینی عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه بین المللی امام خمینی و دارای مدرک دکترای مهندسی عمران گرایش ژئو تکنیک است و پیش از این ریاست معاونت عمرانی، مدیریت گروه مهندسی عمران و ریاست دانشکده عمران دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین را برعهده داشته است.

۱۹-       ۲۲دی ۱۳۹۲ با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر رضا صادقی سرابی رئیس دانشگاه اراک برکنار شده و سرپرست جدید معرفی شد. بر این اساس دکتر حسن حمیدی به عنوان سرپرست جدید دانشگاه معرفی شده بود.رضا صادقی سرابی پیش از این استاد دانشگاه لرستان بود. دکتر حسن حمیدی دانش‌آموخته فیزیک اتمی است.

۲۰-       ۲۲دی ۱۳۹۲ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حکمی، محمد علی بهنمیار را به سمت رئیس جدید دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری منصوب کرد. پیش از این کریم سلیمانی این دانشگاه بود. محمد علی بهنمیار نیز پیش از این زمانی که این دانشگاه به عنوان مجتمع دانشگاه مازندران فعالیت می کرد، رئیس این مجتمع بود. بهمنیار استاد تمام گروه خاک شناسی دانشگاه کشاورزی ساری است.

۲۱-       ۲۳ دی ۱۳۹۲ دکتر عباس قربانی رئیس دانشگاه جامع استان گلستان برکنار شد. عباس قربانی استاد دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران بود. به جای او دکتر فرهاد یغمایی عضو هیات علمی دانشگاه گلستان که دارای مدرک دکترای آمار هستند ریاست دانشگاه گلستان را برعهده گرفت.

۲۲-       ۲۳ دی ۱۳۹۲ دکتر رامین رحمانی رئیس سابق دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برکنار شد. به جای او دکتر علی نجفی نژاد عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و دانش آموخته رشته آبخیزداری برای ریاست دانشگاه در نظر گرفته شد. رامین رحمانی دانشیار و عضو هیات علمی گروه جنگل شناسی و اکولوژی جنگل دانشگاه است.

۲۳-       ۲۳ دی ۱۳۹۲ وزیر علوم‌، تحقیقات و فناوری با قطعی کردن تغییر رئیس دانشگاه تبریز طی حکمی محمدرضا پورمحمدی را به عنوان سرپرست جدید دانشگاه تبریز تعیین کرد. رضا فرجی دانا با تغییر دکتر پرویز آژیده از ریاست دانشگاه تبریز طی حکمی دکتر پورمحمدی را به عنوان سرپرست این دانشگاه منصوب کرده است.

دکتر محمدرضا پورمحمدی در سال ۱۳۳۷ در تبریز بدنیا آمد. ایشان دارای مدرک دکتری رشته برنامه ریزی شهری از دانشگاهUWCC انگلستان در سال ۱۳۶۹ می باشد. نامبرده پس از اخذ مدرک فوق از همان سال به عنوان عضو هیات علمی در گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشکده علوم انسانی واجتماعی دانشگاه تبریز مشغول خدمت شد. این همکاری با رتبه علمی استادی در دانشگاه مذکور ادامه دارد.

پورمحمدی پیش از این مسئولیت‌هایی از جمله رئیس دانشکده علوم انسانی واجتماعی دانشگاه تبریز، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تبریز، معاون آموزشی وتحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز، رئیس دانشگاه تبریز در دولت اصلاحات را بر عهده داشت.

۲۴-       ۲۵ دی ۱۳۹۲ با گسترش اعتراض دانشجویان و راه اندازی کمپین مخالفت با ادامه ریاست دکتر میرمحمدی میبدی رئیس دانشگاه یزد، با حکم فرجی دانا از این سمت برکنار شد. فرجی دانا در حکم دیگری دکتر محمدصالح اولیا را به عنوان رئیس دانشگاه یزد منصوب کرد. محمد صالح اولیا متولد ۱۳۴۳ در شهر یزد هستند و مدرک دکترای خود را در سال ۷۵ از دانشگاه بیرمنگام انگلستان دریافت کرده اند. دکتر اولیا پیش از مسئولیت‌هایی از جمله ریاست پارک علم و فناوری استان یزد، ریاست دانشگاه امام جواد«ع»، سرپرستی دانشکده و مدیریت گروه رشته صنایع دانشگاه یزد، ریاست مجتمع فنی مهندسی دانشگاه یزد، عضویت در هیات مدیره خانه صنعت و معدن استان یزد و ریاست سازمان نظام صنفی رایانه ای استان یزدرا برعهده داشت. وی برادر مهندس اولیا نماینده پیشین اصلاح‌طلب شهر یزد در مجلس است.

۲۵-       ۲۵ دی ۱۳۹۲ وزیر علوم در حکمی “مجید ارشاد” را به عنوان سرپرست جدید دانشگاه شیراز معرفی کرد. همچنین وزیر علوم از خدمات “محمد موذنی” رئیس سابق دانشگاه شیراز قدردانی کرد. مجید ارشاد لنگرودی که عضو هیأت علمی و استاد تمام ریاضی دانشگاه شیراز است، پیش از این نیز از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ ریاست دانشگاه شیراز را برعهده داشته است.

۲۶-       ۲۹ دی ۱۳۹۲ دکتر رضا فرجی دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی دکتر محمد علی سبحان الهی را به سمت سرپرست دانشگاه خوارزمی منصوب کرد.دکتر سبحان الهی عضو هیات علمی گروه مهندسی صنایع دانشکده فنی دانشگاه خوارزمی است و از مسئولیت های وی در گذشته می توان به استانداری آذربایجان شرقی،معاونت پارلمانی و حقوقی وزارت علوم‌،‌تحقیقات و فناوری و معاونت پارلمانی و امور استانها در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اشاره کرد. تا این زمان دکتر زهرا حجازی زاده رئیس دانشگاه خوارزمی بود که برای برکناری او از سوی دانشجویان کمپین راه اندازی شده بود. در جلسه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر سبحان‌الهی نتوانست رای اعتماد بگیرد.

۲۷-       ۲ بهمن ۱۳۹۲ رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حکمی داریوش سلیمی را به سمت مشاور وزیر و رئیس مرکز حراست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منصوب کرد.

۲۸-       ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ پس از حضور اعضای شورای نظارت بر دانشگاه های وزارت علوم در دانشگاه صنعتی بابل و شنیدن دلیل دعتراض دانشجویان در نحوه عملکرد رئیس دانشگاه جانعلی زاده برکنار شد. عسگر جانعلی زاده طی حکمی از سوی فرجی دانا برکنار و به جای او جواد واثقی امیری سرپرست شد. جواد واثقی امیری دکترای سازه از دانشگاه تربیت مدرس است. او برای ۶ سال در دولت اصلاحات رئیس دانشکده فنی دانشگاه صنعتی بابل و پس از آن نیز برای مدتی معاون دانشگاه صنعتی بابل بود. او پس از این استاد دانشگاه و عضو هیات علمی بود.

۲۹-       ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ با حکم وزیر علوم دکتر حمیدرضا خالصی فرد به سرپرستی دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان منصوب شد. دکتر خالصی فرد دانش آموخته فیزیک و استاد در همین دانشگاه است.

۳۰-       ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ طی حکمی از سوی وزیر علوم سید سعید بحرینان که پیش ازاین رئیس دانشکده فنی ‌ومهندسی و مسئول راه‌اندازی دانشگاه صنعتی شهدای هویزه بوده است دوباره به عنوان سرپرست این دانشگاه صنعتی منصوب شد. قبل از بحرینیان حسن مروتی رئیس این دانشگاه بود.

۳۱-       ۲۷ بهمن۱۳۹۲ با حکم رضا فرجی دانا، محمد زادشکویان رئیس دانشگاه مراغه برکنار و دکتر صالح شهابی وند بعنوان سرپرست دانشگاه مراغه منصوب شد. شهابی‌وند، عضو هیأت علمی دانشکده علوم پایه این دانشگاه است.

۳۲-       ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی دکتر مسعود شفیعی را به سمت سرپرست دانشگاه فنی حرفه ای منصوب کرد. برکناری سهراب رضایی رئیس سابق دانشگاه فنی و حرفه ای درحالی صورت گرفت که او سرگرم برگزاری یک نشست خبری برای ترسیم برنامه آینده این دانشگاه بود. شفیعی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

۳۳-       ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ طی حکمی از سوی وزیر علوم فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران برکنار شد. فرهاد رهیر که مدتی معاون وزیر اطلاعات و سپس معاون راهبری محمود احمدی نژاد بود با اعتراض گسترده دانشجویان مواجه بود و پس از استقرار هیات ارزیاب در دانشگاه تهران حکم برکناری اش صادر شد. به جای او دکتر محمد حسین امید معاون اداری وزارت علوم به طور موقت سرپرست شد. چرا که ریاست دانشگاه تهران به گفته وزیر علوم به صورت انتخابی و توسط هیات علمی دانشگاه تهران انتخاب می شد. سرانجام با به ثمر نشستن جلسات انتخابی هیات های علمی دانشگاه تهران در تاریخ ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ به پیشنهاد این هیات دکتر رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با صدور حکمی دکتر محمود نیلی احمد آبادی را به سمت سرپرستی دانشگاه تهران منصوب کرد.

۳۴-       ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ وزیر علوم در حکمی ‘دکتر عباس زراعت’ را به سمت سرپرست دانشگاه کاشان منصوب کرد. دکتر زراعت، در حال حاضر عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان است. تا این زمان ‘دکتر عباس کتابی’ رئیس این دانشگاه بود.

 

۳۵-       ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری طی حکمی جلیل مقدسی را به سمت سرپرست دانشگاه صنعتی شیراز منصوب کرد. مقدسی استاد رشته شیمی دانشگاه شیراز است و از سوابق اجرایی وی می‌توان به ریاست دانشگاه صنعتی شیراز، ریاست واحد بین‌الملل دانشگاه شیراز، نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در هیئت‌امنای موسسه آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی زند و ریاست منطقه۵ دانشگاه پیام‌نور اشاره کرد. پیش از مقدسی شاهرخ جم رئیس سابق دانشگاه صنعتی شیراز بود.

۳۶-       ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ رضا فرجی دانا طی حکمی محمد مهدی فاتح را به سمت سرپرست دانشگاه شاهرود منصوب کرد. وی در نامه ای از خدمات علی مراد زاده - رئیس سابق دانشگاه شاهرود در زمان تصدی این مسئولیت قدردانی کرد. فاتح استاد رشته مهدسی مکانیک دانشگاه شاهرود، عضو قطب علمی سیستم های مقاوم و هوشمند و دبیر مجله سیستم های هوشمند در مهندسی برق است.

۳۷-       ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ دکتر ˈاحمد محقرˈ سرپرست دانشگاه دولتی بجنورد شد. وی جایگزین دکتر محسن طالب زاده شد که از سال ۸۴ تاکنون ریاست دانشگاه دولتی بجنورد را بر عهده داشته است. محقر، دارای دکترای جامعه شناسی سیاسی از دانشگاه تهران و عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد است که پس از تشکیل استان خراسان شمالی، معاونت سیاسی، امنیتی استانداری خراسان شمالی را تا زمان روی کار آمدن دولت نهم عهده دار بود.

۳۸-       ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ حجت الاسلام عسکری دیرباز رئیس دانشگاه قم شد.

۳۹-       ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ با حکم فرجی‌دانا وزیر علوم، دکتر یوسف ثبوتی چهره ماندگار فیزیک به مدیریت دانشگاه علوم پایه زنجان بازگشت. دکتر یوسف ثبوتی که در دولت دهم با تصمیم کامران دانشجو وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری از ریاست دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان برکنار شده بود، طی حکمی از سوی رضا فرجی‌دانا دوباره به سمت ریاست کمیسیون دائمی هیئت امنای این دانشگاه منصوب شد. دکتر یوسف ثبوتی پیشکسوت علم نجوم در ایران، چهره ماندگار فیزیک و عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، موسس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان است که برای دو دهه متوالی ریاست این مرکز آموزش عالی را به عهده داشته اما در سال ۸۹ با تصمیم کامران دانشجو از ریاست این دانشگاه برکنار شد. دکتر ثبوتی اکنون طی حکمی از سوی رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به سمت رئیس کمیسیون دائمی هیئت امنای دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان منصوب شد و پس از سه سال جدایی به عرصه مدیریتی این دانشگاه بازگشت. پیش از ثبوتی رسول خدابخش این مسئولیت را برعهده داشت.

۴۰-       ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ وزیر علوم امروز طی حکمی مجتبی بلباسی رئیس پارک علم و فناوری را از سمت خود عزل و علی معتمدزادگان را به سمت سرپرست پارک علم و فناوری استان مازندران منصوب کرد. گفتنی است دکتر علی معتمدزادگان عضو هیات علمی گروه علوم و صنایع غذایی، دانشکده مهندسی زراعی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری است و مدیریت مرکز رشد واحد های فناوری طبرستان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری از جمله سوابق اجرایی وی است.

۴۱-       ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ رضا فرجی دانا با صدور حکمی سرپرست جدید دانشگاه شهید چمران اهواز را منصوب کرده است. هم اکنون محمد رعایایی - استاد گروه زیست شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز به سمت سرپرست دانشگاه منصوب شده است. پیش از این حسن مروتی ریاست این دانشگاه را بر عهده داشت.

۴۲-       ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ طی حکمی از سوی فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، خلیل خلیلی به عنوان سرپرست دانشگاه بیرجند منصوب شد. پیش از این محمدرضا میری ریاست دانشگاه بیرجند را بر عهده داشت.

۴۳-       ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ در حکمی از سوی رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت‌الاسلام فخرالدین اصغری آقمشهدی به عنوان یازدهمین رئیس دانشگاه مازندران منصوب شد. اصغری آقمشهدی دانشیار رتبه ۲۹ گروه آموزشی حقوق دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران بوده و از سال ۷۴ به‌ عنوان عضوهیئت علمی این دانشگاه شروع به فعالیت کرد. مدیر گروه حقوق و ریاست دانشکده حقوق دانشگاه مازندران از جمله سوابق حجت الاسلام فخرالدین اصغری آقمشهدی بوده و ۵۰ مقاله علمی و تحقیقی و شش کتاب تخصصی در رشته حقوق به رشته تحریر درآورده است. پیش از این احمد احمدپور کاسگری رئیس این دانشگاه بود. دانشگاه مازندران، بزرگ ترین مرکز آموزش عالی دولتی استان است.

۴۴-       ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ دکتررضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، طی حکمی دکتر محمد ابراهیم اعلمی آل آقا را به سمت سرپرست دانشگاه های رازی منصوب کرد. تا این زمان دکتر محمد مهدی خدایی رئیس این دانشگاه بود. دکتر اعلمی آل آقا عضو هیئت علمی و دانشیار گروه مکانیک دانشگاه رازی است.

۴۵-       ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ با حکم وزیر علوم دکتر محمد مهدی مقیمی به سمت سرپرست دانشگاه فسا منصوب شد. تا این زمان دکتر حسین شاهسوند حسنی رئیس فسا بود. دکتر مقیمی عضو هیئت علمی و استادیار دانشکده کشاورزی دانشگاه فسا است.

۴۶-       ۲۷ فروردین ۱۳۹۳ دکتر گودرز صادقی طی حکمی از سوی وزارت علوم و فناوری اطلاعات، به سمت ریاست دانشگاه محقق اردبیلی منصوب شد.صادقی که پیش از این دبیر هیئت امنای دانشگاه‌های شمالغرب کشور بود، کارنامه ریاست دانشگاه ارومیه را در کارنامه خود دارد.رییس جدید دانشگاه محقق اردبیلی در حالی وارد دانشگاه محقق اردبیلی شد که جمعی دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاهی با سر دادن شعارهایی از جمله، “روحانی مچکریم”، “سلام بر روحانی درود بر صادقی” وی را تا دفتر ریاست همراهی کردند. دکتر گودرز صادقی دانشیار رشته فارماکولوژی دامپزشکی است و از سوابق اجرایی وی می توان به ریاست دانشگاه ارومیه ریاست گرایش فارماکولوژی دامپزشکی در شورای عالی برنامه ریزی و دبیر هیئت امنای دانشگاههای شمال غرب کشور اشاره کرد.

۴۷-       ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ دکتر رضا فرجی دانا وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری، طی حکمی دکتر غلامرضا اکرمی را به سمت سرپرستی دانشگاه هنر منصوب کرد.پیش از این دکتر سعیدکشن فلاح رئیس دانشگاه هنر بود. دکتر اکرمی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران است و از سوابق اجرایی وی می توان به ریاست دانشکده معماری دانشگاه تهران اشاره کرد.

۴۸-       ۷ خرداد ۱۳۹۳ -وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، طی حکمی دکتر قادر رضا زاده را به سمت سرپرستی دانشگاه صنعتی ارومیه منصوب کرد. وزیر علوم، همچنین در نامه ای از خدمات دکتر ایرج میرزایی رئیس سابق دانشگاه صنعتی ارومیه در زمان تصدی این مسئولیت قدردانی کرد. دکتر قادر رضا زاده عضو هیات علمی گروه مکانیک دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه ارومیه است و پیش از این مسئولیت معاونت پژوهش و فناوری دانشکده فنی و مهندسی این دانشگاه را برعهده داشته است.

۴۹-       ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با صدور حکمی منصور غلامی را به سمت سرپرستی دانشگاه بوعلی سینای همدان منصوب کرد. تا این زمان محمدعلی زلفی گل رییس دانشگاه بوعلی سینای همدان بود. منصور غلامی عضو هیات علمی گروه کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا ی همدان است و معاونت اداری و مالی، ریاست دانشکده کشاورزی و ریاست دانشگاه بوعلی سینا از جمله سوابق اجرایی وی محسوب می شود. حکم ریاست دکتر زلفی گل ۲۷ بهمن ۸۸ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تایید شده بود و حکم وی سال گذشته به پایان رسیده است.

۵۰-       ۱ مرداد ۱۳۹۳ در حکمی از سوی وزیر علوم، خسرو عزیزی به عنوان سرپرست جدید دانشگاه لرستان معرفی شد. خسرو عزیزی در سال‌های ۸۳ و ۸۴ برای مدت یک سال سرپرستی دانشگاه لرستان را برعهده داشته است و هم اکنون عضو هیئت علمی و استادیار دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان است. سرپرست جدید دانشگاه لرستان دارای مدرک دکترای زراعت - اکولوژی و اصلاح نباتات است. پیش از این حسن زمانیان حدود پنج سال وظیفه سرپرستی دانشگاه لرستان را بر عهده داشته است.

۵۱-       ۳ تیر ۱۳۹۳ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، طی حکمی دکتر محمدتقی احمدی را به سمت سرپرست دانشگاه تربیت مدرس منصوب کرد. وزیر علوم، همچنین در نامه ای از خدمات دکتر بیژن رنجبر رئیس سابق دانشگاه تربیت مدرس در زمان تصدی این مسئولیت قدردانی کرد. گفتنی است دکتر محمد تقی احمدی عضو هیئت علمی و استاد دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس می باشد. سرپرست دانشگاه تربیت مدرس به صورت آرای هیات علمی انتخاب شده و توسط وزیر علوم حکم زده شد. چون قرار بود رئیس این دانشگاه به انتخاب هیات علمی باشد در ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ یعقوب فتح‌الهی با اختلاف فاحشی با دیگر گزینه‌های ریاست دانشگاه تربیت مدرس بیش از ۳۰۰ رای از ۵۰۰ رای اعضای هیات علمی دانشگاه را برای تصدی پست ریاست دانشگاه به خود اختصاص داد و به وزیر علوم معرفی شده بود.

۵۲-       ۴ تیر ۱۳۹۳ علیرضا رهایی رئیس دانشگاه امیر کبیر برکنار و سید احمد معتمدی استاد همین دانشگاه به عنوان سرپرست جدید منصوب شد. معتمدی در دولت سید محمد خاتمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود.

۵۳-       ۸ تیر ۱۳۹۳ رئیس دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرد: مسعود نیلی و محمود فتوحی دو گزینه انتخاب شده برای ریاست این دانشگاه صبح روز گذشته به دفتر وزارت علوم معرفی شدند. دکتر نیلی و فتوحی دو گزینه ای بودند که برای ریاست دانشگاه صنعتی شریف در شورای دانشگاه تایید شدند و روز گذشته این دو گزینه به دفتر وزیر علوم معرفی شدند. در جلسه شورای روز ۴ تیر ۹۳ دانشگاه صنعتی شریف سه نفر به عنوان گزینه های ریاست دانشگاه به اعضای شورا معرفی شدند که یکی از افراد کناره گیری کرد و دو نفر به عنوان گزینه های ریاست باقی ماندند. قرار است رئیس دانشگاه شریف مانند رئیس دانشگاه تهران انتخاب هیات علمی باشد.

۵۴-       ۹ تیر ۱۳۹۳ وزیرعلوم، تحقیقات و سرپرست دانشگاه‌ سمنان را منصوب کرد. عباس هنر بخش رئوف به سمت سرپرست دانشگاه سمنان منصوب شده است. تا این زمان دکترعلی خیرالدین رئیس دانشگاه سمنان بود. دکتر عباس هنر بخش رئوف دانشیار رشته مهندسی مواد و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان است و از جمله سوابق اجرایی وی می توان به تصدی مسئولیت معاونت های آموزشی و دانشجویی، ریاست دانشکده مهندسی و مدیریت گروه مهندسی مواد دانشگاه سمنان اشاره کرد.

۵۵-       ۹ تیر ۱۳۹۳ دکتر محمد صادق آخوندی سرپرستان دانشگاه‌ قم شد. قبل از او سید محمد هادی مشکوه السادات سرپرست سابق دانشگاه صنعتی قم بود. دکتر آخوندی دارای دکترای فیزیک جامد و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تهران است و در گذشته مسئولیت راه اندازی دانشگاه صنعتی قم را برعهده داشته است.

۵۶-       ۹ تیر ۱۳۹۳ دکتر شایان شاه محمدی سرپرست دانشگاه‌ شهرکرد شد.تا این زمان دکتراسماعیل اسدی رئیس دانشگاه شهرکرد بود. دکتر شاه محمدی دانشیار و عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهرکرد است و پیش از این ریاست دانشکده هنر و معماری و پژوهشکده بین المللی تالاب هامون دانشگاه زابل را برعهده داشته است.

۵۷-       ۱۰ تیر ۱۳۹۳  رضا فرجی دانا در حکمی مسعود شفیعی سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای را با حفظ سمت به سرپرستی دانشگاه جامع علمی - کاربردی تعیین کرد. فرجی دانا همچنین در نامه ای جداگانه از خدمات عبدالرسول پورعباس رئیس سابق دانشگاه جامع علمی - کاربردی در زمان تصدی این مسئولیت قدردانی کرده است.

۵۸-       ۴ مرداد ۱۳۹۳ دکتر رضا فرجی دانا وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری، در حکمی دکتر فردین اخلاقیان طاب را به سمت سرپرستی دانشگاه کردستان منصوب کرد. وزیرعلوم، همچنین در نامه جداگانه‌ای از خدمات دکتر جهانشیر امینی رئیس سابق دانشگاه کردستان در زمان تصدی این مسئولیت قدردانی کرد. گفتنی است دکتر فردین اخلاقیان طاب دارای دکترای مهندسی کامپیوتر و عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان است.

 

با این حال هنوز دانشگاه های زیادی هستند که رئیس آنها تغییر نکرده است.

رییس دانشگاه ملایر، دانشگاه ولیعصر رفسنجان، دانشگاه ایلام، ولایت، سیرجان، شهیدبهشتی، زابل، الزهرا(س)، بناب، دریانوردی و علوم دریایی چابهار، فسا، سیستان و بلوچستان، نیشابور، تحصیلات تکمیلی و فناوری پیشرفته کرمان، زنجان، علوم و فنون دریایی خرمشهر، صنعتی کرمانشاه، دانشگاه دامغان، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشگاه سمنان، دانشگاه شاهد، دانشگاه هرمزگان، دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه صنعتی سهند، دانشگاه خلیج فارس و ده ها واحد دانشگاهی دیگر از این جمله اند.