مکارم‌شیرازی: اختلاط جوانان سرچشمه مشکلات است

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» تندروان، سد ورود بانوان به ورزشگاه ها

هنوز چند روز از تهدید فدراسیون بین المللی والیبال مبنی بر سقوط تیم ملی ایران در صحنه جهانی در صورت ادامه ممنوعیت ورود بانوان به تالارهای ورزشی نگذشته که ایسنا از مخالفت سرسختانه افراطیون و مراجع دینی در جمهوری اسلامی خبر داده است.

این خبرگزاری به نقل از آیت‌الله مکارم‌شیرازی نوشته است: “جو حاکم در ورزشگاه‌ها برای حضور زنان مناسب نیست و شکی نیست که اختلاط جوانان و آزاد بودن آنها سرچشمه مشکلات زیادی از نظر اخلاقی و اجتماعی می‌شود؛ اضافه بر این در بعضی انواع ورزش، مردان پوشش مناسبی در برابر زنان ندارند؛ بنابراین لازم است از حضور در این برنامه‌ها خودداری کنند بخصوص اینکه این برنامه‌ها را از رسانه‌ها می‌توانند ببیند و حضور آنها ضرورتی ندارد.”

مکارم شیرازی توضیح نداده که چگونه تماشای پوشش نامناسب مردان در ورزشگاهها نامناسب است، اما تماشای آن از طریق سیمای جمهوری اسلامی مناسب.

از سوی دیگر محمدرضا داورزنی، رییس فدراسیون والیبال با احساس خطر برای موقعیت تیم والیبال دست به دامان دولت و مجلس شده، و حسینی خو، مدیرکل حراست وزارت ورزش هم با تاکید بر اینکه “ممنوعیت حضور خبرنگاران زن نظر ارگان‌های دیگر است” به نوعی از بسته بودن دست این دو ارگان قانونی و قدرت تصمیم گیری در دستان قدرتمندان غیر مسئول خبر داده است.

به تازگی بانوان ایرانی ساکن اروپا به تشویق تیم ملی والیبال ایران در رقابتهای پایانی لیگ جهانی والیبال فلورانس ایتالیا پرداختند. آنها ضمن حضور در ورزشگاه ها،خواهان آزادی ورود زنان تماشاگر به ورزشگاه های ایران شدند و در عین حال از صدا و سیمای جمهوری اسلامی به دلیل سانسور صحنه های ورزشی انتقاد کردند.