اسیدپاش ها فراموش شدند؛ خبرجدیدی نیست!

نویسنده
مریم کاشانی

» وزیر کشور: در حال حاضر نتیجه ای نداریم

بعد از مهرماه گذشته که خبر اسیدپاشی‌ها در اصفهان بصورت عمومی منتشر شد،‌ هنوز خبری از دستگیری اسیدپاشها منتشر نشده است. بر اساس اخباری که اولین بار در خبرگزاری ایسنا منتشر شد، ماجرای اسیدپاشی‌ها در اصفهان مدتی پیش از انتشار این اخبار آغاز شده بود. ایسنا در اولین گزارش خود آورده بود: “به گفته شاهدان عینی و کسبه این خیابان، زن جوان در حالی که سوار بر خودروی سمند خود بود توسط مهاجمان ناشناس موتورسوار مورد اسیدپاشی قرار گرفت. این حادثه زمانی اتفاق افتاد که از چندی پیش تاکنون در شبکه‌های اجتماعی مطالبی با محتوای اسیدپاشی به زنان بی‌حجاب در اصفهان منتشر می‌شود اما مشخص نیست که آیا حادثه شب‌گذشته ارتباطی با این مطالب داشته است یا خیر؟”

اما با وجود گذشت هفته‌ها از اولین حوادث اصفهان، هنوز اقدامی جدی از سوی دستگاه‌های امنیتی و انتظامی انجام نشده است. در این مدت گروهی از معترضان به اسیدپاشی احضار یا دستگیر شدند و رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران سناریوهایی درباره وابستگی اسیدپاشان به اسرائیل، انگلیس و امریکا ساختند و کوشیدند تا گسترش اعتراض‌ها را هم به پروژه‌ای امنیتی تبدیل کنند، اما هنوز خبری از اسیدپاشها نیست. برخی از دستگیرشدگان در ماجرای اعتراض‌ها به اسیدپاشی، همانند مهدیه گلرو اکنون هفته‌ها است که در بازداشت هستند و خبری از آزادی آنها نیست و البته خبری از اسیدپاش‌ها هم نیست.

روز شنبه، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور طی سخنانی در همدان گفت: “پیگیرقضیه اسیدپاشی‌های اصفهان هستیم، به طوریکه کمیته ای در اصفهان و تهران تشکیل شده و موضوع به طور جدی پیگیری می شود. مساله اسیدپاشی دغدغه رئیس جمهور و سران قواست و ما مصمم هستیم که این قضیه را به نتیجه برسانیم.” بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، او همچنین تاکید کرد: “در حال حاضر نتایج جدیدی نداریم، اما به سرنخ‌هایی رسیده‌ایم که از سوی دستگاه‌های امنیتی گزارش شده و فعلا نمی‌توانیم اعلام کنیم.”

پیش از این هم حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور طی سخنانی اعلام کرده بود: “پلیس براساس تمام فرضیه های مطرح شده مجبور به گستردن چتر بررسی‌ها شد و کارهای فنی صورت گرفته برای کشف جرم در این پرونده کم سابقه است [و…] هر هفته جلسه ای برای رصد اقدامات انجام شده در معاونت امنیتی و انتظامی وزارت کشور برگزار می شود […] هم اکنون چتر گسترده بررسی افراد در اصفهان در حال جمع شدن است تا بتوانیم مظنونین اصلی قضیه را از میان تمام فرضیه های پیش بینی شده، جمع کرده و به نتیجه برسیم، که در صورت دستیابی به نتیجه قطعی به سرعت به اطلاع مردم می رسانیم.”

و البته آنچنان که معاون حسن روحانی در امور زنان و خانواده، اواخر آبان ماه اعلام کرد هیچ سرنخی از اسیدپاشان وجود نداشت. او گفته بود: “وزیران اطلاعات، دادگستری و کشور گزارش خود را درباره حادثه اسیدپاشی به رییس‌جمهوری داده‌اند اما چون سرنخی کشف نشده، پیگیری‌ها به نتیجه نرسیده است.”

با اینهمه در حالی که هنوز “چتر گسترده بررسی افراد در اصفهان” جمع نشده بود، گروهی از مظنون‌های اصلی ماجرا کنار گذاشته شدند.

از همان روز اول که این خبر منتشر شد و افکار عمومی در ایران را جریحه‌دار کرد، تریبون‌های وابسته به راستگرایان اعلام کردند که این ماجرا یک سناریو برای آسیب زدن به چهره حزب‌الله و همچنین تحت تاثیر قرار دادن مجلس درباره طرح موسوم به حمایت از آمران به معروف بوده است. امام جمعه اصفهان در اولین نماز جمعه این شهر بعد از انتشار اخبار حوادث اسیدپاشی، گفته بود: “این وصله‌ها به امت حزب‌الهی نمی‌چسبد.” او معتقد بود: “هم زمانی این اتفاقات با تصویب قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر سوءظن‌هایی را پیش می‌آورد که نکند عاملین این حرکات با هویت سرویس‌های جاسوسی کشورهای بیگانه دست به چنین اقدامی زده‌اند و یا اینکه آنها اطلاع دارند در زمین دشمن بازی می‌کنند.”

همین سناریو از سوی دیگر مسئولان جمهوری اسلامی نیز تکرار شد و آنها پیش از آنکه حتی نشانه‌ای درباره اسیدپاشان کشف شده باشد، با قاطعیت درباره هویت افراد نامشخص مزبور سخن می‌گفتند.

عوض حیدرپور، نماینده شهرضا در مجلس گفته بود: “بر اساس برداشت اولیه عامل بروز این حادثه تنها یک نفر بوده و ادعای سازمان‌یافته بودن این حوادث اشتباه است. طبق تحقیقات به عمل آمده دو فرضیه درباره عامل حادثه اسیدپاشی مطرح شده، نخست اینکه این فرد یک بیمار روانی بوده و یا اینکه فرد اسیدپاش با هوشیاری و علم به جرم این اقدامات را انجام داده است.”

حجت‌الاسلام حیدر مصلحی، وزیر سابق اطلاعات معتقد بود: “عده‌ای از اسیدپاشی اصفهان، فضای سنگین رسانه‌ای را راه‌اندازی کردند که به‌طور دقیق طراحی شده بود و پشت‌صحنه آن هم سرویس‌های جاسوسی هستند. بنده اطمینان دارم سرویس جاسوسی انگلیس (ام.آی.۶) پشت این موضوع است.” او گفته بود: “وقتی طرح امر به معروف و نهی از منکر به مجلس می‌رود، ناگهان معضلی به‌نام «اسیدپاشی» راه می‌اندازند و فضای رسانه‌ای دنیا را وارد عمل می‌کنند. با بررسی‌هایی که ما انجام دادیم، دریافتیم که یک توطئه طراحی شده داخل و بیرون مشترک با هم است که در این شکی نیست.”

به این ترتیب یکی دیگر از روش های معمول قضایی در جمهوری اسلامی تکرار شد و در حالی که متهمان یک حادثه هنوز دستگیر نشده بودند، هویت آنها و وابستگی‌شان با قاطعیت مشخص گردید و از طرفی کاملا معلوم شد که این حوادث، ارتباطی به “امت حزب‌الله” نداشته است.

حجت‌الاسلام محمدرضا صالحیان مسئول دفتر نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان اصفهان دیروز از خبرگزاری ایسنا بازدید کرد و درباره نحوه پوشش خبری حادثه اسیدپاشی که اولین بار توسط این خبرگزاری صورت گرفته بود گفت: “اطلاع‌رسانی به مردم به معنای وقوع اختلافات در درون خانواده بزرگ ایران نیست و بر اساس فرموده امام خمینی (ره) “ملت ایران باید همه اطلاعاتی باشند” و به همین دلیل نیز لازم است برای افزایش هشیاری جامعه اخبار لازم در اختیار مردم قرار گیرد.” او اضافه کرد: “ وظیفه شما به‌عنوان یک رسانه تبیین دو مقوله اطلاع‌رسانی به جامعه و سوءاستفاده دشمن از فضای رسانه‌ای داخل به ‌عنوان دو مقوله جدا از یکدیگر است، بنابراین لازم است خبرگزاری ایسنا به زمینه‌هایی که دشمن در تمام ۳۶ سال گذشته از وقوع هر قصه و ماجرایی برای به ثمر رسیدن آن سوءاستفاده و برای لطمه زدن به کشور از آن استفاده کرده است، بپردازد.”

حجت‌الاسلام صالحیان همچنین گفت: “در جریان اسیدپاشی اطلاع‌رسانی به جامعه ضریب اشتباه مردم به‌ویژه بانوان را کاهش داد، بنابراین بحث محرم بودن مردم یک شهر، استان و کشور با بحث سوءاستفاده دشمن از فضای رسانه‌ای دو مقوله کاملاً مجزا و تفکیک ‌شده است.” او درباره چگونگی کاهش ضریب اشتباه مردم، “به‌ویژه بانوان” توضیحی نداده بود.