بورس های غیرقانونی مردان دولت احمدی نژاد

نویسنده
نازنین کامدار

» انتشار اسامی در آستانه استیضاح

با قطعی شدن استیضاح رضا فرجی دانا، وزیر علوم دولت حسن روحانی، برخی از منابع نزدیک به دولت دست به انتشار جزئیاتی از هویت برخی از برخورداران از رانت های تحصیلی و بورسیه های غیر قانونی در دولت محمود احمدی نژاد زده اند.

هم اکنون ماجرای بورسیه های غیر قانونی، به اهرمی در دست منابع دولتی تبدیل شده تا از طریق افشای قطره چکانی اطلاعات، گام های خود را با برنامه پایداری چی های مجلس تنظیم کنند و در نهایت مانع از برکناری فرجی دانا شوند.

در همین راستا، روز گذشته، خبرگزاری ایلنا در ارتباط با پرونده ۳۰۰۰ بورسیه رانتی نوشت: “به دنبال اعلام وصول استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خبرنگار ایلنا با پیگیری خود به اسناد موثقی دست یافت که طی آن برخی مدیران رسانه ای منتسب به اصولگرایان، نمایندگان مجلس، اعضای درجه اول خانواده برخی از وزرای دولت احمدی نژاد و نیز فرزندان روحانیون صاحب منصب در لیست بورسیه های غیرقانونی و تخلفات غیرقانونی در رابطه با وزارت علوم قرار دارند”.

ایلنا افزوده: “در لیست بورسیه های غیرقانونی نام پسر و داماد وزیر ارتباطات دولت گذشته به چشم می خورد که وی هم اکنون از طراحان اصلی استیضاح وزیر علوم به شمار می رود.طبق اسناد به داماد این نماینده مجلس بورس ادامه تحصیل در امریکا و به پسر وی بورس ادامه تحصیل در کانادا اعطا شده است”.

نام این وزیر محمد سلیمانی نماینده کنونی مجلس و عضو شورای مرکزی جبهه پایداری است.

ایلنا همچنین افزوده: “مطابق بررسی های صورت گرفته در لیست بورسیه های غیرقانونی نام فرزند وزیر علوم دولت سابق دیده می شود که با معدل ۱۳ از بورس نخبگان استفاده کرده و اکنون مشغول تحصیل در مقطع دکتراست.همچنین خواهرزاده و داماد خواهر وی نیز موفق به دریافت بورسیه شده اند. در همین حال مطابق اسناد موجود به همسر وی نیز مجوز فعالیت یک مرکز آموزش عالی ویژه زنان در تهران داده شده است که مطابق قوانین موجود این امر یک تخلف قانونی به شمار می آید”.

گفتنیست، نام این وزیر نیز محمد مهدی زاهدی است که چندی پیش به رضا فرجی دانا در جلسه کمیسیون فحاشی کرده بود.

 ایلنا در ادامه نوشته: “نام یکی از مدیران رسانه منتسب به جریان اصول گرا نیز که این روزها با تمام توان پیگیر استیضاح وزیر علوم است، در این لیست وجود دارد. این اطلاعات حکایت از آن دارد که این مدیر رسانه ای هم اکنون در حال تحصیل در مقطع دکترا در رشته مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران است که به دلیل کبر سن طبق قانون شرایط استفاده از بورس را ندارد و ایلنا فقط به دلیل ملاحظات حرفه ای از ذکر نام این مدیر رسانه ای فعلا خودداری کرده است.ایلنا جزییات دیگری از تخلفات در وزارت علوم دولت گذشته را به دست آورده است که به تدریج آن را در اختیار افکار عمومی قرار خواهد داد”.

همزمان با افشاگری ایلنا، جواد هروی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم در گفت و گو با پیام نو از پیگیری پرونده اعطای بورسیه های غیرقانونی در دولت خبرداد و گفت: “انتظار داشتیم که وزارت علوم بدون هیچ واهمه ای اسامی را منتشر می کرد و پای این موارد می ایستاد، به هر حال الان دارند وزیر را استیضاح و احتمالا برکنار می کنند. هر چه می شد بدتر از این که دیگر نبود. متاسفم که باید بگویم وزارت علوم در این مورد کوتاهی کرد. این کار مجلس و نمایندگان نبود که این کار را انجام دهند، باید خود وزارت علوم موضوع را جدی پیگیری و اطلاع رسانی می کرد.”

 او ادامه داده: “عدم برگزاری آزمون بزرگترین تخلف در دوره دکتری است که اینجا انجام گرفته و بلافاصله بعد از آن هم استخدام این افراد در دستگاه های دولتی بوده است. هر دوی این تخلفات با هم انجام شده و شکی در آن نیست. وزارت علوم باید محکم می ایستاد ولی این کار را نکرد. من نسبت به اینکه وزارت علوم در اطلاع رسانی اطلاعات این پرونده به مردم کوتاهی کرده واقعا به این وزارتخانه انتقاد دارم. البته کاری که وزارت علوم کرد این بود که این پرونده را از زیر خاک درآورد و مطرح کرد. واقعا بعد از این بقیه قضایا را وزارت علوم مسکوت گذاشته است. یعنی حتی من هم که عضو کمیته پیگیری این بورسیه ها هستم نمی دانم آنها چه می کنند. اطلاع رسانی ضعیف وزارت علوم در این قضیه جای سوالات زیادی را باقی گذاشته است که چرا ان قضیه را به سکوت برگزار کرده و حاضر نیست قدم های بیشتر و محکمتری را بردارد؟”

او اضافه می کند: “من البته حدس می زنم که عمق فاجعه آنقدری نبود که خود وزارت علوم حدس می زد، اما هر چه بیشتر بررسی می شود فاجعه عمق بیشتری پیدا می کند”.

انتشار مشخصات بستگان وزرای دولت احمدی نژاد و اعضای پایداری، خبرگزاری تسنیم را به تکاپو انداخته تا واکنشی از بین استیضاح کنندگان به دست آورد.این سایت امنیتی به همین منظور، با قاسم جعفری نماینده سخنگوی کمیسیون آموزش و از اعضای پایداری گفت و گو کرده و به نقل از او نوشته است: “اینکه در آستانه استیضاح بحث دروغ 3 هزار بورسیه غیرقانونی را مطرح می‌کنند، یک سناریور روانی-رسانه‌ای هدفمند و برنامه‌ریزی شده در یک ستاد جنگ روانی است و اینها در آستانه استیضاح در چند محور این موضوعات را مطرح می‌کنند. خود آقای فرجی‌دانا به شخص بنده گفت که ادعای سه هزار بورسیه‌‌ غیرقانونی در دولت احمدی‌نژاد را قبول ندارد؛ به کسانی که چنین ادعای را دارند می‌گوییم که اسنادشان را ارائه کنند تا در صورت اثبات برخورد کنیم اما برخی از این افراد اسنادی ارائه کردند که در تعداد بسیار پایینی بود که وقتی اسناد را بررسی کردیم دیدم همین تعداد کم هم سند دقیقی نیست. یکی از انتقادات نمایندگان متقاضی استیضاح وزیر علوم، این است که دیگران برای آقای وزیر می‌پزند و ایشان مجبور می‌شود که از دست‌پخت دیگران دفاع کند. همین افرادی که بورسیه‌های غیرقانونی در دولت گذشته را مطرح می‌کنند کسانی هستند که برای وزیر علوم،تعین تکلیف می‌کنند”.

 وی افزوده است: “تحقیق و تفحص از بورسیه‌های دولت‌های گذشته صورت بگیرد، هم از دولت هاشمی، هم خاتمی و هم احمدی‌نژاد و هرکجا تخلفی ثابت شد با آن برخورد می‌کنیم”.