هشت مرد سیاه پوش در برابر چشمان حیرت زده ما

نویسنده
نازنین کامدار

» مانور رسانه ای سری ترین پلیس جمهوری اسلامی

کمتر از یک هفته پس از اعلام تشکیل “یگان ضد اغتشاش زنان” از سوی نیروهای موسوم به “نیروی ویژه پاسدار ولایت” که تا پیش از این با عنوان”نیروی ویژه پاد وحشت” شناخته می شد، فرمانده این نیروها برای اولین بار با خبرنگاران رسانه های حکومتی گفت و گو کرد و به عکاسان اجازه داد از مقر این نیرو گزارش تصویری تهیه کنند؛تصاویری که بی شباهت به تصاویر گروه موسوم به داعش نیست وابراز نگرانی در شبکه های اجتماعی را به همراه داشته است.

خبرنگار خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، در مقدمه گزارش تصویری اش درباره نیروهای ویژه پاسدار ولایت نوشته است: “برای اولین بار است که درهای آهنین «نوپو» به روی خبرنگاری گشوده می‌شود و ما مهمان آنها هستیم؛ گوشی‌های تلفن همراه تحویل داده می‌شود؛ سوار بر بنزهای مشکی پلیس می‌شویم، محل مصاحبه‌مان ساختمان نارنجی رنگ پلیس یگان ویژه است. محل ماموریتشان سوله چهار طبقه‌ ایست در میدان اصلی، هشت مرد سیاه پوش در برابر چشمان حیرت زده ما، با سرعت بروی پشت بام می‌روند. در ثانیه‌ای، طناب‌ها از روی پشت بام آویزان می‌شود؛ صدای فریاد مردی بلند است و گه گاهی سایه مردی از کنار پنجره، چنان عبور می‌کند که گویا خطای دید است….صدای مبهم مردی در بی سیم، استقرار تک‌تیراندازها، هجوم خودروهای پلیس. ترسی مبهم و باور ناکردنی را در جانمان می‌اندازد؛ ترس از ثانیه‌ای دیگر. ترس از عاقبت مردی که در سوله جیغ می‌کشید، مردی سیاهپوش با طنابی به دور کمر، بروی عمود دیوار می‌ایستد و قدم به قدم نزدیک پنجره می‌شود و «سرچ کم» خود را از گوشه پنجره وارد می‌کند و ما می‌توانیم تصاویر درون اتاق را بینیم؛ مردی اسلحه را در گردن دیگری نگه داشته و حالا در کمتر از دقیقه‌ای فضا تغییر می‌کند، مردی در بی‌سیم «یاعلی» می‌گوید و با اشاره‌ای، گاز اشک آور فضا را ملتهب می‌کند، از پشت ماسک دیدم که ماموران ضربت از طریق پنجره وارد اتاق شده و گروگانگیر را دستگیر کردند”.

این خبرگزاری در معرفی سرهنگ حسین امجدیان، فرمانده یگان نوپو هم نوشته: “بسیار خوش برخورد‌تر از آن بود که فکرش را می‌کردم. لباس مشکی رنگش پر شده از مدال‌های ورزشی و نظامی. می‌توان محبت مضاعف را در صدایش دید؛ هنگامی که در مورد مامورانش صحبت می‌کند. اتاقش ساده اما پر از عکس‌های مامورانی است با لباس سیاه که ماسکی بر صورت دارند؛ می‌گوید نوپو یعنی «نیروی ویژه پاسدار ولایت»؛ از مامورانش بخصوص تیراندازیشان بسیار تعریف می‌کند. معتقد است ماموران یگان ویژه بهترین و خاص‌ترین پلیس‌ها هستند و حالا ماموران نوپو، نیروهای فوق تخصصی یگان ویژه هستند. قرار است با سرهنگ امجدیان فرمانده نوپو مصاحبه کنم. با آنکه به تازگی فرماندهی نوپو را برعهده گرفته اما علاقه ویژه‌ای به ماموران رهایی گروگانش دارد و آنها را خاص‌ترین می‌داند”.

حسین امجدیان، فرمانده یگان نوپو نیز در ادامه به تعریف و تمجید از نیروهای سرکوب اش پرداخته و در مورد نحوه جذب این نیروها گفته: “هرساله برای جذب و انتخاب ماموران جدید آزمونی از میان ماموران یگان ویژه داوطلب، برگزار می‌شود؛ آمادگی جسمانی بسیار بالایی باید داشته باشند و «قد» یکی از مهم‌ترین فاکتورهاست. بعد از آزمون باید ماموران داوطلب از «هفت خان» تست سلامتی عبور کرده و از تست‌های هوش، روانشناختی و… عبور کنند. ماموران نوپو از ضریب هوش فوق العاده‌ای برخوردار هستند و در برابر اصرار ما برای بیان عدد خودداری می‌کند و آنرا محرمانه می داند. «ثانیه» برای ما بسیار اهمیت دارد و باید مامورانی تربیت کنیم تا مدیریت حادثه‌شان قوی باشد و این تنها از عهده مامورانی با ضریب هوشی بالا بر می‌آید. افسران باتجربه نسبت به مصاحبه با این افراد اقدام می‌کنند اما باید بدانید که ویژگی اصلی این شغل، ایمان، اعتقاد و روحیه شهادت طلبی است چراکه بچه‌ها باید این روحیه را داشته باشند که وقتی پایشان را از در مقر بیرون می‌گذارند ممکن است برگشتی در کار نباشد و باید این روحیه را در خود داشته و تقویت کنند”. 

او درباره مهارت های این نیروی سرکوب هم چنین گفته است: “ماموران ما عبور از موانع شهری را با ورزش پارکور می‌آموزند و بعد از آن نیز باید رشته تخصصی خود در ورزش‌های رزمی و دفاع شخصی را فراگیرند. در این سالها بچه‌ها توانستند در ورزش‌هایی همچون جودو و تکواندو و… صاحب سبک شده و حتی سکوهای قهرمانی ستاد کل نیروهای مسلح را کسب کنند. تیراندازی ماموران باید «عالی باشد، عالی»؛ چراکه یک الی سه ثانیه حداقل زمان از رویت تا شلیک است و بنابراین باید دقیق، سریع و حرفه‌ای و مسلط باشند.ماموران دوره‌های خاص هوابرد را نیز می‌آموزند و پرش از انواع چترها، سقوط آزاد، پاراگرایدر، پاراموتور و.. را به خوبی آموزش می‌بینند بطوری که نقطه زنی مقطعی را می‌توانند بدون خطایی انجام دهند. ماموران نوپو می‌توانند در پشت بام هرساختمان بلندی بدون خطایی و در نقطه پیش بینی شده فرود آیند، می‌توانند صعود و فرود در کوهستان، جنگل و دریا در روز و شب را داشته باشند؛ البته تمام این موفقیت ها شانسی نیست چراکه ماموران ما موظف هستند تا پاراموتور و پاراگرایدر را تا سطح مربی گری بیاموزند و هرهفته این آموزش ها تداوم دارد و باید تمامی این ورزش‌ها را به صورت هفتگی ادامه دهند تا ذره‌ای از آمادگی دور نشوند.”

 او درباره راه اندازی این تشکیلات هم که تا پیش از این نام اش تنها به شکل مخفف شنیده می شد، گفته است: “نحوه آموزش ماموران نوپو، برداشت آزادی از تیپ ۶۵ نوهد (نیروهای ویژه هوابرد ) است و اولین بار در سال ۷۰ به ضرورت راه‌اندازی واحد رهایی گروگان پی بردیم و از آن پس روند شکل‌گیری نوپو از سال ۷۴ تا پنج سال بعد از آن قوت گرفت با این حال سعی کردیم احترام به گروگان و گروگانگیر را سرلوحه کار خود قرار دهیم و برهمین اساس است که نیروی رهایی گروگان ناجا متفاوت‌تر از تمامی نیروها رهایی دنیاست. زمانی ماموران نوپو وارد صحنه می‌شوند که داستان را تمام کنند و اگر گروگانگیری با مذاکره حل و فصل نشود نوپو وارد صحنه شده و بااین حال نجات جان گروگان و گرووگانگیر مهم است اما هدف اصلی قطعا سلامت گروگان است. از سال ۹۱ بنا به تدبیر فرمانده ناجا، به همه استان‌ها ابلاغ شده است که از صفر تا ۱۰۰ عملیات گروگان‌گیری به واحد رهایی یگان‌های ویژه واگذار شود. فرمانده ناجا ابلاغ کرده است که همه ماموریت به صورت کامل در جرائم خشن در اختیار یگان ویژه باشد.”

او درباره نام این تشکیلات نیز چنین توضیح داده: “نیروهای ویژه پاد وحشت یک اصطلاح فرانسوی است که به تمامی نیروهای ویژه دنیا اطلاق می‌شود ولی واحد نوپو، با این نیروها متفاوت و یک نیروی ویژه تمام عیار با فاکتورهای بومی است که به نام «نیروهای ویژه پاسداران ولایت» نامگذاری شده است”.

 خبرگزاری تسنیم در پایان گزارش خود افزوده: “مردان سیاه پوش ناجا آنگونه که فرمانده یگان‌های ویژه عنوان کرده است در پایان برنامه ششم توسعه بایستی به برترین نیرو در خاورمیانه بدل شوند؛ راهی که بنظر سخت می‌آید اما مردان سیاه پوش ولایت، عمده این مسیر را طی کرده‌اند”.

گفتنی ست، از این نیرو برای اولین بار برای سرکوب اعتراضات در کوی دانشگاه تهران در سال ۷۸ استفاده شد و در یازدهمین جلسه دادگاه کوی دانشگاه فرهاد‏‎ ارجمندی‌‏‎، فرمانده وقت این نیرو اعتراف کرد که برای دستگیری دانشجویان به همراه نیروهایش وارد خوابگاه کوی دانشگاه تهران شده است.

این نیروها، در اعتراضات سال ۸۸ نیز به سرکوب مردم پرداختند و در سال ۹۰، اسد الله حیدر نژاد، فرمانده وقت این نیروها، از فعالیت های آنها پرده برداشت: “یکی از مهم ترین وظایف این نیروها مقابله با اغتشاشات است. زمانی که قدرت و توان از اداره و کنترل ماموران کلانتری و نیروهای دیگر خارج شود، به گونه‌ای که آنان نتوانند صحنه اغتشاش را آرام کنند و اغتشاشات گسترش پیدا کند واحدهای یگان ویژه وارد عمل شده و نسبت به آرام کردن محیط اقدام می‌کنند.در تقسیم بندی دیگری که درباره وظایف این یگان وجود دارد در وضعیت مختلفی که بر جامعه حکم فرماست، وظایف مختلف و منطبق به این وضعیت‌ها را برعهده دارند. در وضعیت عادی (سفید) هیچ گونه رویداد و دلیلی بر برهم زدن نظم عمومی و امنیت داخلی دیده نمی‌شود و سازمان‌های مسئول وظایف جاری خودشان را دنبال می‌کنند. در وضعیت غیر عادی(خاکستری) نظم و انضباط جامعه به علت وقوع برخی بی‌نظمی‌ها، تخلفات و جرایم مختل شده و اقدامات مخل نظم و امنیت جامعه در مراحل اولیه به سر می‌برد و اقدامات مخرب آغاز نشده است و یگان‌های ویژه فقط به نیروهای دیگر کمک می‌کنند.در وضعیت فوق‌العاده (زرد) وضعیت نظم و امنیت جامعه به علت وقوع تخلفات و بی‌نظمی‌های گسترده به شدت دستخوش اختلال شده و گروه‌های سازمان یافته و هدف دار با شعارهای ضد نظام، اقدام به اغتشاش، حمله به اماکن و تاسیسات دولتی و وابسته به دولت و تخریب، آتش زدن و غارت این اماکن و تاسیسات خصوصی و عمومی می‌کنند. اینجا هم نیروهای یگان ویژه دست به کار می‌شوند و وظایف محوله‌شان را انجام می‌دهند.وضعیت بحرانی( قرمز) هم در ادامه وضعیت فوق‌العاده بروز می‌کند و با هدف براندازی انجام می‌شود. اینجا نیروهای جان برکف یگان‌های ویژه پاسداران ناجا در این وضعیت براساس تدابیر فرماندهان وارد صحنه شده و ضمن برخورد با مخلان و متخلفان نظم و امنیت را به جامعه برمی گردانند”.

 

او لباس ضد ضربه، فشنگ ساچمه‌زن، انواع گازها و پرتاب‌کننده‌ گازها، کلاه ایمنی، ماسک، سپر، تجهیزات رهایی گروگان، خودرو آبپاش، تفنگ پرتاب گاز، تپانچه گاز، دستگاه‌های پرتاب گاز، نارنجک دستی اشگ آور و اسپری اشک آور، نارنجک پرتابی اشک آور با چاشنی‌های ضربتی و الکترونیکی، نارنجک باتومی، فشنگ گازی، فشنگ ساچمه ریز، فشنگ پلاستیکی، مشقی و نارنجک دستی اشک آور، سپرهای حفاظتی، کلاه حفاظتی، باتوم ضد شورش، ماسک ضد گاز، جلیقه ضد ضربه و ضد گلوله، بی‌سیم خودرویی و دستی، دوربین چشمی دید در روز و شب، ساک حمل تجهیزات، دستگاه نشانه روی لیزری، تجهیزات چک و خنثی‌سازی مواد منفجره، نورافکن و کپسول اطفای حریق را از جمله تجهیزات این نیروها معرفی کرده بود.