راه حل ابتکار:
مردم با گرد و غبار کنار بیایند!

نویسنده
فیروزه متین

» وضعیت وخیم محیط زیست در ایران

در حالی که شعاع تحت نفوذ ریزگردها و گرد و غبار به نوار شمالی کشور، از جمله بندر انزلی و ارومیه کشیده شده است، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در اظهاراتی با تکرار ماجرای بنزین های آلوده در دولت محمود احمدی نژاد، اعلام کرد که مردم باید با ریزگردها کنار بیایند.

 دورتازه نفوذ ریزگردها به داخل ایران چند روزیست که شروع شده و هم اکنون علاوه بر تحت تاثیر قراردادن تمامی استان های غربی و تهران، به شمال کشور و شهرهای بندر انزلی و ارومیه نیز سرایت کرده است.

در همین حال، آنطور که مقامات هواشناسی می گویند، به نظر می رسد دور جدید گرد و غبار تا اطلاع ثانوی در کشور ماندگار خواهد بود.

در همین زمینه، احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور گفته است: “در مرزهای غربی استان های کردستان، کرمانشاه،ایلام و خوزستان پدیده گرد و خاک پیش‌بینی می شود. توصیه می‌شود که شهروندان در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل،کردستان، شمال کرمانشاه، زنجان جهت پیش گیری از آسیب های احتمالی تمهیدات لازم را به کار ببندند”.

قاسم حقانی، معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران هم گفته: “پدیده گرد و غبار و ریزگردها که کشور تحت تاثیر آن قرار دارد دارای دو منشاء داخلی و خارجی است که در بخش خارجی کارگروه ملی مقابله با پدیده گرد و غباراقدامات لازم را پیگیری می کند اما در ارتباط با بخش داخلی نیازمند اقداماتی است که در این خصوص همراهی و همکاری دستگاه های ذیربط را می طلبد. با فرا رسیدن فصل گرما و کاهش رطوبت خاک و پوشش گیاهی طبیعی و وزش بادهای موسمی احتمال آغاز پدیده گرد و غبار در استان تهران به ویژه پایتخت دور از ذهن نیست. از تمامی مسئولان و دست اندرکاران درخواست می شود امکانات و اعتبارات لازم را در اختیاردستگاه‌های اجرائی مسئول نظیر منابع طبیعی قرار دهند تا اقدامات موثر و پیشگیرانه در سطح گسترده تری به مرحله اجرا درآید”.

در همین حال، سومین نشست ستاد مبارزه با ریزگردها در استان خوزستان نیز شب گذشته تشکیل شده و آنطور که احمد سیاحی،معاون عمرانی استاندار خوزستان اعلام کرده، تنها۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با ریزگرد‌ها تاکنون ابلاغ شده است: “این اعتبار به چند دستگاه اجرایی اختصاص داده شده تا اقدام‌های خود را در رابطه با ریزگرد‌ها اجرا کنند. علاوه بر این اعتبار، ۷۰ میلیارد ریال به منابع طبیعی برای مقابله با بیابان زایی و تثبیت کانون‌های گرد و غبار اختصاص یافته است. مقرر شده شرکت نفت نیز مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال برای بیابان زدایی اراضی اطراف تاسیسات نفتی اختصاص دهد. تدوین سند جامع مقابله با ریزگردها نیز در حال آماده شدن است و تا یک ماه آینده در ستاد ملی مقابله با ریزگردها ارایه می شود”.

در چنین شرایطی روز گذشته معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که به دلیل وضعیت بحرانی، آبی، هواو محیط با انتقادات زیادی رو به روست، در یک همایش دولتی آب پاکی را روی دست همگان ریخته و گفته که مردم باید با پدید گرد و غبار سازگار شوند.

او گفته است: “یکی از مواردی که باعث آلودگی هوا در سال‌های ۹۳-۹۱ شده بود بنزن موجود در بنزن‌های پتروشیمی بود که در دولت گذشته ارائه می‌شد و در دولت جدید با همکاری خوب وزارت نفت و تلاش سازمان محیط زیست، تولید این بنزین‌ها متوقف و از رده خارج شد”.

 او افزوده است: “در بحث پدیده گرد و غبار، تغییر آب و هوا در شمال آفریقا و غرب آسیا، همچنین کاهش بارندگی و افزایش دما، درست نبودن الگوی مصرف آب و جنگ و درگیری در منطقه و همچنین رهاسازی مناطق کشاورزی بسیار موثر است و همین امر باعث می‌شود که از سوی کشور عراق، مرزهای سوریه و بیابان‌های عربستان طوفان گرد و خاک به سوی ما بیاید. خیلی از شهرهای مرزی ما و حتی شهر تهران با پدیده گرد و غبار درگیرند. باید با همکاری منطقه‌ای و سازمان‌های بین‌المللی از پدید آمدن گرد و غبار پیشگیری کنیم و این در صورتی است که فرسایش بادی خاک و الگوی غلط مصرف در کشور خودمان نیز باعث استمرار این پدیده شده است. در موضوع گرد و غبار هیچ مسئولی نمی‌تواند به مردم وعده دهد که این مشکل تا چند سال آینده حل می‌شود و مردم باید با مشکل گرد و غبار کنار بیایند”.