وزیر کشور: داعش برای تهاجم به ایران برنامه دارد

نویسنده
نازنین کامدار

» نشست اضطراری معاونان امنیتی استانداری ها

رحمانی فضلی، وزیر کشور دولت حسن روحانی که ده روز قبل و در گردهمایی سراسری استانداران هر گونه احتمال اقدام داعش بر علیه مرزهای ایران را رد کرده بود، روز گذشته و در نشست معاونان امنیتی-انتظامی استانداری ها از برنامه داعش برای حمله به ایران خبر و به نیروهای اطلاعاتی و امنیتی هشدار داد که نسبت به این مسئله حساس تر باشند.

سخنان وزیر کشور حسن روحانی که با بازتاب خبری وسیعی در رسانه های داخلی و حتی خارجی همراه بود، پس از آن بیان شد که منابع خبری بی.بی.سی از اعلام موافقت سید علی خامنه ای برای همکاری نظامی ایران و آمریکا در عراق برسر مسئله داعش خبر دادند؛ خبری که هم ایران و هم آمریکا آن را تکذیب اما رسانه های بین المللی، شواهدی از آن را منتشر کرده اند.

عبدالرضا رحمانی فضلی دیروز در حاشیه نشست معاونان سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری‌های سراسر کشور گفت: “داعش برنامه‌های وسیعی دارد و طبق اسناد ما آنها برنامه برای تجاوز به کشور ما و سایر کشورها را دارند، اما ایران قدرتمندتر از آن است که یک گروه کوچک بخواهد به ‌آن تجاوز کند”.

او افزود: “عده‌ای از اتباع افغانستان و پاکستان قصد داشتند برای پیوستن به داعش در عراق از کشور ما عبور کنند که ما مانع عبور آنها شده و چندین نفر را نیز در این زمینه بازداشت کردیم. ما موردی درباره سربازگیری داعش در داخل کشورمان نداشته‌ایم. مردم در مناطق مرزی و نیروهای امنیتی از هوشیاری کاملی برخوردارند و ما بر مرزها مسلط هستیم”.

نشست با معاونان امنیتی استانداری، از جمله برنامه های معمول وزارت کشور نیست و همین امر با پرسش های خبرنگاران در خصوص دلیل برگزاری این نشست و ارتباط آن با تهدیدات داعش مواجه شده که رحمانی فضلی نیز در جواب گفته است: “ما هر چند ماه چنین جلساتی را برگزار می‌کنیم تا آخرین وضعیت سیاسی امنیتی کشور را بررسی کرده و سیاست‌های وزارت کشور را به استانداری‌ها ابلاغ کنیم. در این جلسه وضعیت مرزهای شرقی و غربی کشور مورد بررسی قرار گرفت. ما برای تأمین امینت مرزهای کشور آمادگی لازم داریم اما لازم بود با معاونان امنیتی سیاسی استانداری‌ها شرایط این مناطق را بررسی کنیم”.

خبر برنامه تهاجم داعش به ایران در حالی از زبان رحمانی فضلی اعلام شد که او در دهم شهریور ماه در جمع استانداران گفته بود: “خطری از سوی داعش متوجه مرزهای ایران نیست و آمادگی کامل در مرزها وجود دارد”.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی نیز از جمله مقامات شرکت کننده در نشست اضطراری معاونان استانداری ها بود که طی آن اعلام کرد برخی از خانواده ها از پیوستن فرزندان شان به داعش خبر داده اند.

او گفته: “داعش یک جریان وحشی و تروریست است و نیروهای امنیتی ما در کشور کاملا کوشا هستند. بعضی خانواده‌ها اخباری به ما درباره جذب فرزندان خود به داعش داده‌اند اما جای نگرانی نیست زیرا ما در آمادگی کامل به سر می‌بریم”.

احمدی مقدم افزوده است: “عملیات‌های اخیر ارتش عراق این نوید را می‌دهد که گروه داعش از مرزهای کشور دور شود. ما تاکنون در هیچ نقطه‌ای از مرزهای کشور با داعش روبرو نیستیم و آنها در مرزهای کشور حضور ندارند. ما شاهد جمع‌آوری پول برای داعش در شهرهای مرزی نبوده‌ایم. داعش در کشور ما عقبه اجتماعی نداشته و با استقبال مردمی روبرو نشده است. ما در مناطق کردنشین کشورمان شاهدیم که پس از حمله داعش به کردهای عراق، آنها در جمع‌آوری کمک‌ها برای کردهای عراق بسیار فعال شدند. البته ممکن است تعداد انگشت شماری فریب داعش را خورده باشند ولی آنها چالشی برای امنیت کشور محسوب نمی‌شوند زیرا موج مخالفت با داعش در کشور ما بسیار گسترده است”.

او نیز در برابر پرسش خبرنگاران در مورد دلیل تشکیل این نشست اضطراری قرار گرفته و گفته است: “معاونان سیاسی و امنیتی در استانداری‌ها به عنوان دبیران شورای تامین استان‌ها محسوب می‌شوند و آنها بیشترین همکاری را با نیروی انتظامی داشته‌اند. این جلسه در جهت ایجاد هماهنگی ناجا با استانداری‌ها و بیان توانمندی‌های نیروی انتظامی برای تامین امنیت کشور است”.

گفتنیست، خبر دستگیری چند تن به اتهام همکاری با داعش را پیش از این غلامحسین محسنی اژه ای نیز تایید کرده بود.

این تحرکات در حالی در سطح مقامات امنیتی مطرح می شود که بر اساس گزارش های بین المللی، نگرانی ایران از احتمال حمله نیروهای داعش موجب شده تا سید علی خامنه ای مجوز همکاری ایران با آمریکا در عراق را صادر کند؛خبری که اگر چه از سوی ایران و آمریکا تکذیب شد، اما سخنان ظریف حکایت از واقعیت آن داشت.

او روز گذشته در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت: “آمریکایی‌ها تا امروز خیلی در این بحث جدی نبودند به خاطر معیارهای دوگانه‌ای که داشتند، اینها مدت‌ها از داعش در سوریه به اشکال مختلف حمایت کردند و الان نمی‌توانند تصمیم بگیرند شعارهایی که پشت سر هم مطرح کردند و خودشان را گرفتار آن شعارها کردند امروز با آن شعارها چکار کنند این گروه خطرناکی است که یک روز خطر آن متوجه عراق بود بعد به سوریه و دوباره به عراق پرداخته و فردا این خطر متوجه سایر کشورهای منطقه و شاید سراسر منطقه باشد. این خطر کل منطقه را تهدید می‌کند و نیاز به یک همکاری بین‌المللی دارد”.