ادا و اطوار اعتراضات مدنی در اروپا

نویسنده
مریم کاشانی

» نمایندگان از مطهری شکایت کردند

سایت جهان نیوز هفته قبل خبر از شکایت تعدادی از نمایندگان مجلس از مطهری به “هیات نظارت بر رفتار نمایندگان” داد. این سایت نوشت: “خبرنگار جهان مطلع شد، بعد از اظهارات جنجالی علی مطهری نماینده مردم تهران در نجف آباد در خصوص رفع حصر دو تن از سران فتنه، ‌برخی نمایندگان مجلس از مطهری به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کردند. نمایندگان این اظهارات و رفتارهای مطهری را دور از شان نمایندگی اش دانسته و به همین خاطر از وی شکایت کردند. گفتنی است تعدادی از نمایندگان مجلس پای نامه شکایت از مطهری را امضا کرده اند.” جهان نیوز وابسته به علیرضا زاکانی، نماینده راستگرای مجلس و رئیس سابق بسیج دانشجویی است.

ظاهرا این شکایت به دلیل سخنان چندی پیش مطهری در نجف آباد صورت گرفته است. در همان سخنرانی بود که علی مطهری از رویه حذف مخالفین در جمهوری اسلامی انتقاد کرد و گفت: “این رویه چه در زمان حضرت امام و چه پس از آن اشتباه بوده و کار غلطی است.”

او تاکید داشت: “عده‌ای اصرار دارند بگویند انقلاب ریزش‌هایی دارد و رویش‌هایی که رویش‌های آن بسیار بیشتر از ریزش‌هاست در حالی که فقط کسانی که در مقابل انقلاب حمله مسلحانه انجام می‌دهند همچون گروه فرقان و سازمان منافقین ریزش‌های انقلاب هستند. مراقب باشیم فرصت طلبان در انقلاب رخنه نکنند و انقلابیون راستین را به حاشیه نکشانند تا تجربه انقلاب مشروطه تکرار نشود.”

او از حصر بدون حکم قضایی هم انتقاد کرده و گفته بود: “این غلط است که ما بدون حکم قضایی و تشکیل دادگاه عده‌ای را در حصر بگذاریم و بعد بگویید به شما لطف کردیم!”

دهم تیر، روزنامه رسالت در سرمقاله ای با عنوان “فرصت‌طلب کیست، منتقد کدام است؟” نسبت به اظهارات مطهری واکنش نشان داد. محمدکاظم انبارلویی سردبیر رسالت نوشته بود: “اینکه ریزش‌های انقلاب را فقط فرقان و منافقین بدانیم و چشم خود را به ریزش‌های دیگر که اهل فتنه هستند ببندیم نوعی چشم‌بندی سیاسی است. تاریخ انقلاب و حقایق آن این چشم‌بندی را نوعی غفلت و جهل می‌داند. این بیان آقای مطهری برخورد امام با نهضت آزادی و باند تبهکاری مهدی هاشمی را تخطئه می‌کند.”

نویسنده روزنامه رسالت از اعتراض مطهری نسبت به حصر رهبران جنبش سبز هم ابراز تاسف کرده و نوشته بود: “اگر آقای مطهری کمترین اطلاع از حکم محاربه که در کتب فقهی علما آمده داشته باشد، هرگز تقاضای محاکمه آنها را نمی‌کرد. چون با محاکمه سران فتنه، قطعی است حکم آنها اعدام است و سران فتنه «باغی» هستند.”

روز بعد علی مطهری، طی نوشته ای از دیدار “سه هفته پیش” (اواخر خرداد) گروهی از نمایندگان با سیدعلی خامنه ای خبر داد و اینکه در آن جلسه نسبت به حصر رهبران جنبش سبز اعتراض کرده است. به روایت مطهری، خامنه ای پاسخ داده بود: “من قبلا درباره بصیرت صحبت کرده‌ام و اینکه نباید راه شهدا و راه انقلاب را گم کنیم. جرم اینها بزرگ است و اگر امام(ره) بودند شدیدتر برخورد می‌کردند. اگر اینها محاکمه شوند حکمشان خیلی سنگین خواهد بود و قطعا شما راضی نخواهید بود. ما اکنون به اینها ملاطفت کرده‌ایم.”

پس از این توضیحات بود که مشخص شد سخنان مطهری در نجف آباد پاسخی به “ابراز ملاطفت” آیت الله خامنه ای بوده است.

مطهری همچنین پاسخی به روزنامه رسالت نوشت. او در این پاسخ تاکید کرده بود: “اینکه بخواهیم اصرار بر ریزش‌های انقلاب داشته باشیم و همه منتقدان را ریزش انقلاب به حساب آوریم حاکی از بی‌مهری و تعلق خاطر نداشتن و بی‌تفاوتی نسبت به آینده انقلاب اسلامی و انحصار طلبی در قدرت است.”

او اضافه کرده بود: “نهضت آزادی هم اگر پاسخ منسوب به امام خمینی به نامه وزیر کشور وقت درباره این گروه اصالت داشته باشد، این نامه حداکثر می‌رساند که پستهای کلیدی نباید به دست این گروه سپرده شود و الّا خارج از دایره انقلاب نیستند و ریزش محسوب نمی‌شوند.”

مطهری کنایه ای هم به صدور حکم اعدام توسط سرمقاله نویس رسالت داده بود: “در حالی که صلاحیت قضاوت نیز ندارد حکم قضائی صادر می‌کند که آنها محارب و باغی هستند و حکمشان اعدام است، کاری که حتی پیامبر خدا هم خود را مجاز به انجام آن نمی‌داند. اما اینکه وی چه لذتی از اعدام منتقد و معترض می‌برد شاید نیاز به یک روانکاوی داشته باشد.”

روزنامه رسالت در پاسخ به مطهری نوشت: “به نظر می‌رسد دفاعیات متهمان مورد نظر را می‌شود در بیانیه‌های دعوت به آشوب و اغتشاش سران فتنه به خوبی شنید. جرم حضرات، جرم مشهود است و در به خطر انداختن اقتدار و امنیت ملی پای در وادی محاربه گذاشته‌اند. این حکم نویسنده مقاله نیست. داوری ملت ایران در قیام تاریخی ۹ دی است.” او افزود: “دوستی و علاقه‌مندی آقای مطهری به سران فتنه نباید چشم او را به حقایق تاریخی و جرایم و جنایت‌ها و خیانت‌های آنان ببندد.”

مطهری پاسخ دیگری نوشت و در آن تاکید کرد: “آنچه پس از انتخابات سال ۸۸ اتفاق افتاد ابتدا یک اعتراض مدنی به نتیجه انتخابات بود ولی از آنجا که سرمقاله‌نویس محترم روزنامه رسالت و دوستانشان اساسا اعتراض مدنی را در جمهوری اسلامی به رسمیت نمی‌شناسند، با نوع برخوردی که با آن اعتراض شد فتنه‌ای رقم زده شد. بنابراین اصرار ایشان بر محارب و باغی بودن دو کاندیدای معترض مسموع نیست.”

او اضافه کرد: “اگر از چند ماه قبل از انتخابات عده‌ای راه نمی‌افتادند و اعلام نمی‌کردند که نظر مقام رهبری به آقای احمدی‌نژاد است و در نتیجه از ابتدا فضای جامعه را دوقطبی نمی‌کردند، اگر مقامات عالی نظام مانند شورای نگهبان بعد از آن مناظره کذایی اقدام لازم را در محکوم کردن آقای احمدی‌نژاد انجام می‌دادند،‌ اگر روز بعد از انتخابات و پس از آغاز اعتراضات، به جای سخن گفتن از رئیس‌جمهور ۲۴ میلیونی و جشن ملی، موضوع به اعلام نظر شورای نگهبان موکول می‌شد، اگر در همان ابتدا به معترضان اجازه صحبت کردن داده می‌شد و چند اگر دیگر، در این صورت آیا اساسا فتنه‌ای به این وسعت پدید می‌آمد تا امروز شما اصرار بر محارب و باغی بودن آنها داشته باشید؟”

سردبیر روزنامه رسالت نیز در جوابیه ای دیگر نوشت: “در پاسخ به این شبهه عرض می‌کنیم اعتراض مدنی ادب و آدابی دارد. آیا ادب و آداب و مراحل قانونی آن رعایت شد؟ راهپیمایی غیرقانونی را نمی‌توان «اعتراض مدنی» نام نهاد و از مسئولیت‌های آن شانه خالی کرد. اگر می‌خواهید ادا و اطوار اعتراضات مدنی در اروپا را درآورید در آن اعتراضات ده‌ها نفر کشته نمی‌شوند، مغازه‌ها غارت نمی‌شوند، به نوامیس ملت هجوم نمی‌شود، با ده‌ها سرویس امنیتی غرب و شرق عالم وصل نمی‌شوند، از سوی رادیو بی‌بی‌سی و رادیو آمریکا حمایت نمی‌شوند و…”

نویسنده رسالت افزوده بود: “به نظر می‌رسد بحث روشن است، اگر آقای مطهری می‌‌خواهد غائله خاتمه پیدا کند راه‌حل آن فشار از بالا و چانه‌زنی در پایین نیست. باید به اصلاح‌طلبان ساختارشکن بقبولاند به نفع آنهاست موتور فتنه را خاموش کنند. همچنین اگر دسترسی به سران فتنه دارد به آنها تفهیم کند که جنگ با اسلام، نظام و مردم را خاتمه دهند و حداقل یک فکری برای قبر و قیامت خود آن هنگام که در محضر الهی ظاهر می‌شوند بکنند.”

همزمان با مناظره مکتوب علی مطهری و روزنامه رسالت، او پاسخی نیز به اظهارات حجت الاسلام حمید روحانی منتشر کرد.

سید حمید روحانی که از حاضران در جلسه دیدار نمایندگان مجلس با خامنه ای بود، پس از انتشار روایت مطهری از این دیدار، طی نوشته ای، روایت خود را منتشر کرده بود. او با اشاره به اینکه این دیدار روز ۲۶ خرداد انجام شده است، نوشته بود: “در این میان یکی از نزدیکان باند قدرت طلبان که متأسفانه عنوان فرزند شهید را یدک می کشد و نان آن شهید را می خورد و آش فتنه سازان را هم می زند، بر آن شد به اصطلاح ما طلاب اظهارلحیه ای کرده باشد! از این رو، خطاب به رهبری از ناهنجاری های موتورسواران که مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی کنند و در پیاده روها، در لابلای عابران مانور می دهند، سخن به میان آورد! و اضافه کرد که بله شنیده است دفتر رهبری به اداره راهنمایی و رانندگی توصیه کرده است که قشر موتورسواران را که از طبقة مستضعف‌اند مورد تعرض و تعقیب قرار ندهند! به دنبال این سخن اصلاح طلبانه!! از مقام معظم رهبری خواست که دستور دهند آقایان کروبی و موسوی (از عوامل فتنه) را یا آزاد و یا محاکمه و مجازات کنند!”

روحانی اضافه کرده بود: “مسئول دفتر رهبری که در جلسه حضور داشت هرگونه دخالت دفتر در امور راهنمایی و رانندگی را تکذیب کرد. مقام معظم رهبری نیز یادآور شدند که حل مشکل ترافیک موتورسواران چه ارتباطی به ایشان و دفتر دارد، مجلس شورای اسلامی می‌تواند طرحی در این باره ارائه دهد و یا از دولت بخواهد لایحه‌ای به مجلس بیاورد و قانون روشن و معینی را در مورد آن به تصویب برساند و به مجریان ابلاغ کند. در مورد عوامل فتنه نیز فرمودند مسلم بدانید اگر اینها محاکمه شوند کیفرشان آن نیست که شما را راضی کند.”

علی مطهری در پاسخی تند، خطاب به حمید روحانی نوشته بود: “جناب‌عالی مطرح کردن یک مسئله فرهنگی مرتبط با ساماندهی موتورسواران در آن جلسه را مورد نقد قرار دادید که اصلا چرا مطرح شده است، یعنی در حضور مقام رهبری نباید درباره انضباط اجتماعی و فرهنگ عمومی و حل یک معضل اجتماعی و یک نقطه ضعف جامعه صحبت کرد، بلکه فقط باید از وضع موجود تعریف و تمجید کرد و احیانا به تملق و چاپلوسی پرداخت، کاری که خوشایند ایشان نیست. به علاوه، مسئله انضباط اجتماعی مسئله‌ای است که خود مقام رهبری با ذکر مصداق جزئی‌تر آن یعنی نحوه رانندگی ما ایرانیان در سخنرانی سال گذشته خود در بجنورد آنجا که درباره تمدن نوین اسلامی و سبک زندگی اسلامی بحث می‌کردند ذکر کرده‌اند و مطلب اینجانب در پیگیری همان مسئله بود. ظاهرا ناراحتی جناب‌عالی از مطرح شدن مسئله حصر خانگی بوده و این موضوع را بهانه قرار داده‌اید.”

او اضافه کرده بود: “مشکل جناب‌عالی این است که فکر می‌کنید در مواجهه با رهبر انقلاب فقط باید دل ایشان را شاد کنید و از مطرح کردن واقعیات و نقاط ضعف جامعه برای برطرف کردن آن خودداری نمایید. اصل «النصیحة لائمة المسلمین» را عمدا فراموش کرده‌اید و مؤید این حرف، ‌سخن پایانی جناب عالی در آن جلسه است که برای آنکه اظهار لحیه‌ای کرده باشید جملاتی گفتید که تعفن ناشی از تملق و چاپلوسی شما بسیاری از حضار جلسه را متأذی کرد. خیرخواه مقام رهبری کسانی هستند که واقعیات جامعه را به اطلاع ایشان می‌رسانند نه کسانی که سهوا و به خیال خود برای شاد کردن دل ایشان، یا عمدا و به طمع دنیا مطالب بی‌ارزش و یا غیرواقعی و احیانا تملق‌آمیز را مطرح می‌کنند.”

در سالهای گذشته راستگرایان جمهوری اسلامی، تلاش زیادی برای ساکت کردن مطهری انجام داده اند. رد صلاحیت در انتخابات مجلس و کار گذاشتن شنود در دفتر کار وی تا شکایت دادستان تهران  و اخیرا شکایت نمایندگان دیگر مجلس از او، بخشی از این برنامه بوده است.

در اسفند سال ۱۳۹۰، پیامکهایی در سطح ایران منتشر می شد که هدف آن تضعیف علی مطهری بود. به گزارش سایت الف، وابسته به احمد توکلی متن یکی از این پیامکها چنین بود: “مزخرفات علی مطهری عوضی در دانشگاه الزهرا(س): مقام عدالت بالاتر از ولایت است! ولایت فقیه یعنی استبداد و ولی فقیه یعنی مستبد! منتها ولی فقیه ما مستبد عادل است! لطفا شخصیت این مردک عوضی را به مردم نشان دهید.”