نگرانی از انحراف در سازوکار و نحوه انتخاب رهبر

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» علی سعیدی: تاریخ تکرار پذیر است

در پی انتشار برخی اخبار درباره آینده مجلس خبرگان رهبری و ابراز نگرانی ها از حضور کسانی همچون اکبرهاشمی رفسنجانی و نزدیکان وی در انتخابات آتی این مجلس، نماینده رهبر جمهوری اسلامی به تلویح و با مقایسه وضعیت فعلی حکومت با زمان صدر اسلام نسبت به نگرانی آیت الله علی خامنه ای درباره میراث خود و همچنین انحراف در سازوکار و نحوه انتخاب رهبر در آینده خبرداد.

حجت الاسلام علی سعیدی در جریان مراسمی با عنوان “اجلاس بسیج اساتید” در مشهد با مقایسه وضعیت کنونی جمهوری اسلامی با صدر اسلام گفت: “اکثر رهبران الهی نسبت به میراث خود نگران بوده و امت را هشدار می‌دادند این نگرانی در قرآن از زبان انبیاء بسیار بیان شده است. انحراف در سازوکار و نحوه انتخاب رهبر، انحراف در آیین الهی و ربایش نرم افزار انقلاب از جمله عوامل نگرانی رهبران انقلاب می‌باشد.”

او با گفتن اینکه “بزرگ‌ترین چالش‌های تمدن اسلامی تکرار اشتباهات خواص عصر پیامبر و علوی در زمان ما بوده است” تاکید کرد که “عوامل انحراف چهار دسته هستند که شامل این گروه‌ها می‌شود، نخستین گروه آقازاده‌ها، گروه دوم بستگان بودند، گروه سوم مردم و گروه چهارم خواص بودند که خواص بیشترین انحراف را در انقلاب‌های توحیدی داشتند و گرفتار دام‌های گوناگونی شدند.”

به گفته او “نخستین اشتباه در عملکرد خواص در عصر پیامبر(ص) و عصر علوی بود، به این معنا که رفتار خواص در زمان پیامبر(ص) به گونه‌ای و بعد از ایشان به گونه دیگری بود، در حال حاضر نیز عده‌ای در کشور تحت عنوان اصلاح طلب افراطی از نوع سازمان مجاهدین هیچ یک از اصول ولایت را قبول ندارد.”

نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران اضافه کرد:“عده ای بر مبنای رهبری حرکت می‌کنند و عده‌ای تنها نظاره‌گر صحنه هستند، برخی هم حامی نیروهای ارزشی جامعه و هم حامی فتنه‌گرانند، هر چند که به فتنه گران بیشتر لبخند می‌زنند. برخی بعد از فتنه گفتند اختلاف بین موسوی و احمدی‌نژاد است ربطی و به نظام ندارد آنان نیز این اختلاف را تنزل دادند.”

او همچنین با تاکید بر اینکه”عده‌ای در این مسیر بازیگری کردند و مردم را به اشتباه کشاندند؛ اما مردم مرتکب اشتباه نشدند” افزود:“متاسفانه خواص در برابر عوامل فتنه سکوت کردند، باند معاویه فتنه ایجاد کرد و پایگاه وحی را از مکه و مدینه به شام برد؛ اما خواص حاضر به نقد نشدند، در زمان فتنه ۸۸ نیز خواص سکوت و اشتباه صدر اسلام را تکرار کردند.”

به گفته علی سعیدی “در فتنه‌ها چند لایه وجود دارد، یک لایه کف خیابان، یک لایه روی صحنه و یک لایه پشت به صحنه، چنانچه خواص به پشت صحنه ننگرند فریب خواهند خورد، زیرا افراد پشت صحنه هیچ چیز از خد باقی نمی‌گذارند در ماجرای فتنه عناصری پشت صحنه بودند که باید با «کد» آنان را شناخت و شناختن و شناساندن این عناصر بر عهده خواص است.”

علی سعیدی همچنین اضافه کرده: “جامعه هرگز بدون رهبری دوام نمی آورد. دیروز امام خمینی رهبری انقلاب را بر عهده داشت و امروز مقام معظم رهبری در راس حکومت و انقلاب اسلامی قرار دارد خطی مشی همان است ولی برخی خواص بدون در نظر گرفتن متغیر های زمان بین این دو دوره تفاوت قائل می شوند حال آنکه امروز تصمیم نهایی با مقام معظم رهبری است.”

او در ادامه گفته: “در زمان پیامبر صحابه را به بالاترین مقام‌ها بردند و برای آنها مصونیت قائل شدند و همین اشتباه در انقلاب اسلامی رخ داد و گفتند هر کسی نفس امام خمینی بر صورت آنها دمیده شد، انسان بسیار خوبی است و نباید زیر سؤال برود در حالی که بسیاری امروز نقش طلحه و زبیر را دارند.”

به گفته نماینده رهبر جمهوری اسلامی “تاریخ تکرار پذیر است و اگر از آن درس نگیریم دچار همان اشتباهاتی می شویم که در طول تاریخ حادثه ها را رقم زد… نگرانی زمانی ایجاد می شود که انقلاب نرم افزار خود را از دست بدهد و پایه های دینی آن متزلزل شود، در تمام اعصار رهبران انقلاب نگران حفظ میراث خود بوده اند که بر سر انقلابشان چه خواهد آمد.”

 

چرا از عملکرد “خواص” ابراز نگرانی می شود؟

این اظهارات علی سعیدی و تاکید وی بر تلاش عده ای برای “انحراف در سازوکار و نحوه انتخاب رهبر” در شرایطی منتشر می شود که پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، ابتدا برخی رسانه های وابسته به سپاه پاسداران و همچنین مقامات این نهاد نظامی مدعی برنامه ریزی و تلاش اصلاح طلبان برای فتح سنگر به سنگر مناصب مختلف و بازگشت به قدرت شده بودند.

از جمله رییس کنونی و همچنین رییس سابق اداره سیاسی سپاه پاسداران مدعی شدند که اصلاح طلبان دولت حسن روحانی را یک “دولت انتقالی” برای بازگشت خود به مناصب و قدرت می دانند.

همزمان با این ابراز نگرانی ها اما چهره های اجرایی حامی اصولگرایان همچون دبیر شورای نگهبان یا برخی مقامات ارشد سپاه پاسداران و بسیج نیز وارد عرصه شدند و از جلوگیری از ورود اصلاح طلبان و نزدیکان دولت به مجلس و مجلس خبرگان خبر دادند؛ موضوعی که خود بر اهمیت انتخابات آتی مجلس و چالش برانگیز بودن آن می افزاید.

۱۱ فروردین ماه احمدجنتی دبیر شورای نگهبان در جمع ناظرین شورای نگهبان در همین ارتباط گفته بود: “امروز عده ای که سنگر اول را فتح کرده اند در پی تصرف مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی هستند. انتخابات خبرگان رهبری به ستون و اساس انقلاب مربوط می شود و الان عده ای در حال طراحی هستند تا مجلس خبرگان رهبری و بعد شورای اسلامی را تصرف کنند و مقاصد فاسد خود را از این طریق دنبال نمایند”.

وی با گفتن اینکه “آنها نقشه های خطرناکی می کشند لذا مقابله با این بصیرت می خواهد که از جمله آنها تقویت بصیرت در میان اعضای شورای نگهبان و ناظرین است” همچنین تاکید کرده بود: “اینها چیزهایی نیست که از آن غفلت کنیم لذا همه و بیش از آن ناظران ما باید با هوشیاری کامل نسبت به این موضوع توجه داشته باشند”.

او در بهمن ماه سال گذشته نیز در جمع مسوولان نظارتی شورای نگهبان در مشهد با گفتن اینکه “از هم اکنون باید به برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری توجه شود”، تأکید کرده بود: “انتخابات خبرگان رهبری بسیار مهم است چون به رهبری و ستون انقلاب مربوط می شود و عده ای از هم اکنون در حال برنامه ریزی برای تصرف مجلس خبرگان هستند. بنابراین نیازمند یک بیداری و بصیرت هستیم تا مسئولیت سنگین شورای نگهبان را به خوبی اجرایی کنیم.”

در بیشتر خبرها و تحلیل هایی که از سال گذشته تا کنون رسانه های مختلف اصلاح طلب و اصولگرا و همچنین رسانه های وابسته به نهادهای نظامی و امنیتی منتشر کرده اند از اکبرهاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از کسانی که نقش مهمی در انتخابات آتی مجلس خبرگان ایفا می کند یاد کرده شده است.

در همین راستابرخی رسانه ها مدعی شده اند که روحانیون اصلاح طلبان همراه با اکبرهاشمی رفسنجانی رییس سابق مجلس خبرگان، علی اکبرناطق نوری، سید حسن خمینی و فرزندان برخی از روحانیون و مراجع تقلید شیعه و حسن روحانی، رییس کنونی دولت جمهوری اسلامی که خود یکی از اعضای فعلی مجلس خبرگان و رییس “کمسیون صیانت از رهبری” است قصد حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری را دارند.

برخی سایت های وابسته به نهادهای امنیتی نظامی حتی در مطالب مرتبط از برنامه هاشمی رفسنجانی برای تشکیل “خبرگان جوان” خبردادند و مدعی شدند که “اخیراً آقای ‌هاشمی رفسنجانی به تیمی مأموریت داده است افرادی را که با خودش همفکر هستند، انتخاب و هماهنگ کنند که برای خبرگان کاندیدا شوند و به آنها نیز گفته است اگر شما بتوانید در خبرگان به اکثریت تبدیل شوید، من هم حاضرم بیایم و رئیس مجلس شوم.”

از دیگر سو کهنسالی بسیاری از مقامات جمهوری اسلامی همچون آیت الله علی خامنه ای، احمد جنتی و سایر اعضای شورای شورای نگهبان، و تعداد زیادی از اعضای مجلس خبرگان رهبری نیز بر پیچیدگی ها و نگرانی های نزدیکان رهبرجمهوری اسلامی از انتخابات آتی مجلس خبرگان و البته رویارویی طیف های مختلف به ویژه میان سه گروه نزدیکان به خامنه ای، هاشمی رفسنجانی و نزدیکان به او و مصباح یزدی و روحانیون تندروافزوده است.

در همین ارتباط اردیبهشت ماه قربانعلی دری نجف آبادی وزیر سابق اطلاعات و از چهره های نزدیک به هاشمی رفسنجانی که همواره مورد اعتماد و منصوب آیت الله علی خامنه ای نیز بوده است گفته: “خدا رهبری را حفظ کند و به ایشان طول عمر دهد انشاالله. اما به هر حال باید برای بعد از ایشان به فکر باشیم”

پس از دری نجف آبادی، آیت الله ابوالقاسم خزعلی یکی از اعضای کنونی مجلس خبرگان هم در گفت و گویی با خبرگزاری رسا وابسته به حوزه علمیه قم مدعی شد که کسانی مثل هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری موفق نخواهند شد و “کسانی هستند که نگذارند این اتفاق بیافتد”.

او با اشاره به بیماری مهدوی کنی در این ارتباط گفته بود: “کسان دیگری هستند که به ریاست برسند، دیگران هستند. کسی که فتنه‌گران به دنبال او هستند، لیبرال شده است! با دشمنان نظام و رهبری همدست شده است، در چنین شرایطی اگرهم بیاید، نمی‌تواند مجلس خبرگان را باشرایط کنونی آن، اداره کند.”

او البته در ادامه گزینه های مورد نظرش برای ریاست مجلس خبرگان را هم اینگونه معرفی کرده بود: “اعضای خبرگان باید افراد پخته‌ای باشند که شرایط انقلاب را بدانند، اثرات و ایده‌های امام را بدانند، گروه‌هایی را که از اول انقلاب مورد عتاب و طرد امام واقع شده‌اند، بشناسند، اینطور افراد باید باشند. البته اینگونه افراد، نوعاً هم پیرمردها هستند. این خیال خامی است که بخواهند عده‌ای را بپرورند! کسانی که هستند نگذارند این اتفاق بیفتد…هنوز هستند کسانی مثل آن بزرگوار(مهدوی کنی) فکر می‌کنند و تهدیدات و مشکلات را می‌شناسند، مثل آقای مصباح یزدی. ایشان خیلی محکم است. اول کسی که ماهیت این فرد(هاشمی رفسنجانی) را نشان داد، او بود. گفت: این فرد، لیبرال است، به درد نمی‌خورد. الان هم امثال آقای مهدوی، آقای مصباح، آقای جنتی و دیگران هستند و به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل خواهند کرد.”

وی همچنین به احتمال رد صلاحیت کسانی مانند هاشمی رفسنجانی نیز اشاره کرده و گفته بود: “مگر اینکه خدای ناکرده همه اینها از بین بروند! آن مطلب دیگری است، ولی خدا را شکر هنوز هستند. آقای جنتی بود که کاندیداتوری همین شخص را برای ریاست جمهوری رد کرد و گفت: ایشان شرایط لازم را ندارد و بدترین ضربه‌ای بود که به ایشان خورد.”

 

نگرانی همیشگی از هاشمی رفسنجانی

این برای نخستین بار نیست که نماینده رهبر جمهوری اسلامی به زبان اشاره و تلویح نسبت به قدرت گرفتن اکبرهاشمی رفسنجانی و آینده جمهوری اسلامی ابراز نگرانی می کند. او این نگرانی ها را در جریان انتخابات ریاست جمهوری یازدهم هم مطرح کرد اما شرایط به گونه ای رقم خورد که نتیجه ای برخلاف خواسته او و فرماندهان سپاه حاصل شد.

حجت الاسلام علی سعیدی اردیبهشت ماه سال گذشته در شرایطی که هنوز رایزنی برخی گروه های سیاسی با علی اکبر هاشمی رفسنجانی و همچنین محمد خاتمی برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری به نتیجه ای نرسیده بود، به همین زبان روایت و حدیث و مقایسه وضعیت کنونی با تاریخ اسلامی ضمن ابراز نگرانی از حضور احتمالی هاشمی رفسنجانی و محمدخاتمی، از فرماندهان، اعضا و مدیران عقیدتی سیاسی این نهاد نظامی خواسته بود تا جلو “بازگشت مردم به آنها” را بگیرند.

حجت الاسلام علی سعیدی در مراسمی تحت عنوان “تجلیل از فرماندهان، مربیان و مدیران عقیدتی سیاسی سپاه پاسداران” گفته بود: “رجعت و بازگشت به گذشته خطرآفرین می‌تواند جامعه اسلامی را دچار تردید، تهدید و انحراف سازد، لفظ رجعت دارای کاربردهای مختلفی است، اما منظور ما از «رجعت» بازگشت به گذشته است. گاهی رجعت فردی است و گاهی نیز رجعت در بخشی از جامعه رخ می‌دهد و در نهایت نیز گاهی ممکن است رجعت در کل مسیر آن جامعه و انقلاب آن مردم رخ دهد.”

او با گفتن اینکه “برخی تلاش‌ها در فضای سیاسی اجتماعی کشور برای القای رجعت به گذشته، رویگردانی از اصولگرایی و بازگشت به عصر کارگزاران و اصلاح‌طلبان از موارد رجعت است” از فرماندهان و اعضای سپاه پاسداران خواسته بود تا با “آگاهی بخشی و بصیرت‌افزایی” از “تبعات رجعت” در سطح جامعه جلوگیری کنند.

علی سعیدی با تاکید بر اینکه “همواره پیشگیری از رجعت مردم به مراتب آسانتر از مقابله با انحراف مردم است” درباره “انحراف مردم” در صورت بازگشت به اصلاح طلبان گفته بود: “واقعه عاشورا و انقلاب خونین حضرت اباعبدالله الحسین در برابر رجعت فکری کلی مردم، بخوبی نمایانگر ابعاد دقیق عمیق‌ترین انحراف فکری مردم در تاریخ بوده است.”

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه بدون اشاره به نام هاشمی رفسنجانی تصریح کرده بود: “ریشه‌های رجعت عمدتا ناشی ازگفتمان افرادی است که در مسیر رجعت قرار می‌گیرند چه کسانی که در روی صحنه به ایفای نقش می‌پردازند و چه کسانی که در پشت پرده اقدام به انحراف افکار مردم می‌کنند و عمدتاً شناسایی افرادی که در پشت صحنه به فتنه‌سازی مشغول هستند، بسیار سخت و ناممکن است زیرا که آنها از خود مدرکی باقی نمی‌گذارند و غالباً نیز دارای هوادارانی هستند که اجازه ورود به حریم آنها را نمی‌دهند.”