چهره‌ی حمله‌کنندگان به مطهری
قابل شناسایی است

نویسنده
حسین محمدی

» سخن‌گوی وزارت کشور:

هم‌زمان با اعلام سخن‌گوی وزارت کشور مبنی بر وجود فیلمی بیست دقیقه‌ای از حمله به علی مطهری در شیراز و قابل شناسایی بودن چهره‌ی مهاجمان،، این نماینده مجلس در نامه‌ای به معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت که هیچ‌کدام از مسوولان برای نرفتن به شیراز به او هشدار نداده‌ بودند.

نامه مطهری خطاب به حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و رییس هیات تحقیق حادثه شیراز نوشته شده است. مطهری در این نامه نوشته: “از طرف برخی طرفهای این حادثه مطرح شده است که قبل از روز حادثه مقامات مسئول به اینجانب توصیه کرده‌اند که به شیراز سفر نکنم و در عین حال سفر کرده‌ام، به اطلاع می‌رساند که این مطلب صحت ندارد و هیچ توصیه‌ای در این خصوص وجود نداشته است”.
وی همچنین به نامه شورای تامین امنیت نیز اشاره کرده است: “مصوبه صریحی از طرف شورای تأمین وجود نداشته بلکه نامه شورای تأمین به دانشگاه شیراز صرفا شامل توصیه و ترجیح عدم برگزاری مراسم بوده و در واقع تصمیم را به عهده دانشگاه گذاشته است و وقتی دانشگاه از مقصود آنها استعلام کرده پاسخی دریافت نکرده است. علاوه بر این، همین توصیه از ناحیه شورای تأمین نیز به اطلاع اینجانب نرسیده بود”.

 علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، یک روز پیش گفته بود: “با توجه به مصوبه شورای تامین استانداری فارس مبنی بر ضرورت لغو سفر آقای مطهری به شیراز و سخنرانی او در دانشگاه و نیز ابلاغ این مصوبه به رییس دانشگاه شیراز، وی از اجرای این دستور تمرد کرده و لذا تقصیر اساسی در واقعه شیراز با شخص رییس دانشگاه شیراز و قائم مقام او است و حتما باید در قبال عدم اجرای مصوبه شورای تامین استان فارس پاسخگو باشند”.
 اما علی لاریجانی، رییس مجلس نهم، نیز در نشستی مطبوعاتی در پاسخ به سوالی درباره‌ی حمله به علی مطهری در شیراز گفت: “نباید این تفکر ایجاد شود که انجام این امور به نظام کمک می‌کند. بنابراین دستگاه‌های نظارتی و اجرایی باید با عوامل اینگونه اقدامات برخورد کنند، هر چند که دستگاه قضایی تاکنون دستورات لازم را برای پیگیری این حادثه داده و دولت نیز تاکنون اقدامات موثری را انجام داده است و ما امیدواریم کارها به خوبی اجرا شود”.
مطهری روز ۱۹ اسفند برای سخن‌رانی در دانشگاه شیراز به این شهر سفر کرده بود، اما با حمله برخی افراد مواجه شده و شیشه‌های ماشینی که قرار بود وی را به دانشگاه شیراز برساند، با سنگ، چوب و آجر خرد شده بود.
بعد از این حمله، سخن‌گوی وزیر کشور درباره هویت مهاجمان به مطهری گفته بود: “تقریبا ۲۰ دقیقه فیلم حادثه حمله به علی مطهری وجود دارد و چهره خودسرها قابل شناسایی است”.
پس از حمله مطهری، حسن روحانی به وزرای کشور و اطلاعات دستور داد تا عوامل حمله به علی مطهری را شناسایی کنند. این نامه نخستین بار توسط ایسنا و با امضای محمد نهاوندیان، رییس دفتر روحانی، منتشر شد:‌ “دستور دهید هر دو وزارت‌خانه فورا عوامل شرور، ناقض قانون و دشمن شادکن و همچنین نیروهای حامی و آمر پشت پرده شناسایی و جهت اجرای عدالت به قوه قضاییه سپرده شوند. ضمنا مسوولین امنیتی استان که در این ماجرا قصور یا تقصیر داشته‌اند، تحت تعقیب قانون قرار گیرند. هر چه سریع‌تر گزارش امر به این‌جانب و هیات وزیران ارائه گردد”.
از سوی دیگر رجانیوز، وب‌سایت نزدیک به جبهه پایداری، درباره حمله به مطهری نوشت: “حمله به علی مطهری و هر چهره‌سیاسی دیگری محکوم است، چرا که به تعبیر رهبر معظم انقلاب باعث فشل شدن نیروهای درونی کشور و جری‌تر شدن دشمن می‌شود. همچنین به نظر می‌رسد تریبون ندادن به فردی مثل علی مطهری که سست‌و ضعیف بودن سخنان و استدلالهایش واضح و روشن است بیش از هرچیز به نفع فتنه‌گران و آشوب‌طلبانی باشد که درصدد هستند از آبی که او گل‌آلود می‌کند ماهی بگیرند و بر موجش سوار شوند. بهتر است به علی مطهری در دانشگاه و مجامع مختلف تریبون داده شود و از او ماجرای جاسوسه‌ای که از کانادا آمده بود و در دفتر او رفت‌وآمد می‌کرد را پرسید و بازهم پرسید که چرا او از پیگیری سوال خود از وزیر اطلاعات مبنی بر شنود دفترش منصرف شد”.