نماینده مجلس: آقای روحانی روضه خوانی بس است

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» حامیان دولت در داخل و خارج مجلس متحد شدند

نطق یک نماینده اصول‌گرای مخالف دولت در مجلس، با واکنش برخی حامیان حسن روحانی در خارج و داخل پارلمان مواجه شده و آن‌ها از این سخنان که به عقیده آن‌ها “بوی نفرت” می‌داد، انتقاد کرده‌اند.

عطاءالله حکیمی، نماینده رودبار و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس،‌روز یکشنبه ضمن  نطقی به انتقاد از عمل‌کرد حسن روحانی پرداخت.

 این نماینده مجلس با اشاره به وعده‌های روحانی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، نحوه عمل‌کرد دولت یازدهم در مسایل اقتصادی و همچنین گفت‌وگوها بر سر برنامه هسته‌ای ایران را مورد نقد قرار داد.

وی خطاب به روحانی گفت: “ژنرال‌هایی که با خود آورده‌اید همه بیمارند؛ یا بیماری جسمی دارند و یا بیماری اقتصادی و هر روز حاشیه برای نظام درست می‌کنند و با توهین خود، عصاره ملت را کوچک شمرده و نمایندگان را در حد شنیدن گزارش اقدامات چند ژنرال بیمار در حوزه‌های بین‌المللی، اقتصاد و فرهنگ نمی‌دانند”.

وی همچنین روحانی و “ژنرال‌های بازنشسته دولت” را متهم کرد که در زمان جنگ هشت ساله میان ایران و عراق “در خارج از کشور یا مشغول تحصیل در بهترین دانشگاه‌های دنیا بودند و یا مشغول تفریح”. حکیمی اضافه کرد که “اطلاع کامل دارم برخی از ژنرال‌های دولت نیز پاسپورت دول بیگانه را دارند”.

این‌ها اما همه سخنان حکیمی نبود. او خطاب به روحانی گفت که “روضه‌خوانی بس است”، چرا که “ما روضه خوان قهارتر از شما هم داریم”.

به عقیده حکیمی، روحانی  “چون سابقه کار اجرایی کلان” نداشته، “فقط برای ملت روضه” می‌خواند:  “روضه مجلس را در جمع ملت و روضه ملت را در جمع مجلس می خوانید و این نهایت بی تدبیری است”.

این سخنان حکیمی اما با واکنش‌هایی در داخل و خارج مجلس روبه‌رو شد. کمال‌الدین پیرموذن، عضو فراکسیون رهروان ولایت، پس از نطق حکیمی در تذکری گفت: “رییس‌جمهور تبلور اراده ملت است و توهین به رییس‌جمهور توهین به ملت به شمار می رود. آقای حکیمی به این اعتماد ملت و دولت مقتدر که فردا تعامل عزت‌خواه و سازنده‌اش به بار می‌نشیند، توهین نکن و قدرت چانه زنی را از رییس جمهور و دولت مقتدر نگیر”.

محمدسادات ابراهیمی، عضو فراکسیون روحانیت مجلس نیز با اشاره به نطق حکیمی  به روزنامه دولتی ایران گفت: “حفظ حرمت رییس‌جمهوری به عنوان دومین مقام رسمی کشور، حفظ حرمت مردم و احترام به مردم محسوب می‌شود”.

به عقیده ابراهیمی: “به کار بردن ادبیاتی که روضه‌خوانی روحانیت را زیر سوال می‌برد، نشان‌دهنده این است که خود گوینده احترام خاصی به مسایل دینی ندارد”.

 هم‌زمان وب‌سایت تابناک - نزدیک به محسن رضایی - نوشت که در جلسه غیرعلنی مجلس، علاوه بر بحث مذاکرات هسته‌ای، مساله “توهین به رییس‌جمهوری” مورد بحث و بررسی قرار گرفته و علی لاریجانی نیز نسبت به این مساله اعتراض کرده است.

در همین ارتباط، غلام علی جعفرزاده، نماینده مجلس، با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس،گفت: “دو موضوع در این جلسه غیر علنی بررسی شد؛ اول این‌که یکی از ناطقان در نطق پیش از دستور نوبت صبح، به رییس‌جمهور توهین و صحبت‌هایی کرد که از آن‌ها بوی نقد نمی‌آمد و به نظر بیشتر بوی نفرت داشت؛ این جملات آنقدر بد بود که برازنده لباس روحانیت نبود.  دکتر لاریجانی در این خصوص توضیح دادند. خود من شنیدم حتی برخی از مراجع نیز در این باره در جلسات درسی خود به این موضوع پرداخته‌اند و این را یک توهین تلقی کرده و عنوان کردند، این نوع برخورد‌ها دیگر نقد نیست، بلکه فحاشی به سران است”.

هم‌زمان برخی وب‌سایت‌های نزدیک به دولت نیز با انتشار مقاله‌ها و تحلیل‌هایی، به انتقاد از حکیمی پرداختند. آن‌ها به ویژه به بخشی از سخنان وی درباره عدم حضور اعضای کابینه در زمان جنگ واکنش نشان داده و به بررسی سوابق برخی وزرای دولت و خانواده‌های آن‌ها در جنگ پرداخته اند.