دراویش در اعتصاب وصیت‌نامه نوشتند: خداحافظ

نویسنده
رژین یونسی

» در زندان های اوین، تهران و نظام شیراز

دراویش گنابادی محبوس در زندان‌های مختلف ایران با انتشار وصیت‌نامه‌ای خطاب به دراویش “طریقت گنابادی و آزادمردان جهان” خواستار “خونخواهی خود تا محاکمه کامل ماموران و آمران ستم‌های وارد بر اهل طریقت و عرفان” شده و با اشاره به اعتصاب‌های قبلی، اعلام کرده‌اند که “این‌بار برای مرگ آمده‌اند.”

حمیدرضا مرادی‌سروستانی، افشین کرم‌پور، فرشید یداللهی، رضا انتصاری، امیراسلامی، امید بهروزی، مصطفی دانشجو، مصطفی عبدی و کسری نوری از روز ۹ شهریورماه در زندان‌های اوین تهران و نظام شیراز دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

شکوفه یداللهی، مادر کسری نوری و خواهر فرشید یداللهی که هر دو در اعتصاب غذا هستند به روز گفته بود دراویش زندانی، در اعتراض به احکام ناعادلانه، ایجاد محدودیت برای زندانیان و انتقال از بند زندانیان سیاسی تصمیم گرفته‌اند تا برآورده شدن مطالباتشان به اعتصاب خود ادامه دهند.

این چندمین‌بار در سالهای گذشته است که تعدادی از دراویش گنابادی در زندان‌های مختلف دست به اعتصاب غذا می‌زنند.

شماری از آنها که اینک دوباره دست به اعتصاب غذا زده‌اند در اسفندماه سال گذشته نیز در زندان‌های اوین تهران، رجایی‌شهر کرج،‌ نظام شیراز و زندان بندرعباس، در اقدام مشابهی به وضعیت خود اعتراض کرده بودند.

بیش از دوهزار نفر از جامعه دراویش گنابادی نیز با آغاز اعتصاب غذا با زندانیان اعتصابی همبستگی کردند. تعدادی از خانواده ها نیز به مدت چند روز مقابل دادستانی تهران تجمع و تحصن کردند؛ تجمعی که با دخالت پلیس به خشونت کشیده و منجر به بازداشت تعدادی از خانواده‌ها شد.

۹ درویش گنابادی که از ۹ شهریور ماه تا کنون در اعتصاب هستند روز یکشنبه، ۱۶ شهریور ماه با انتشار بیانیه‌ای خطاب به دراویش طریقت گنابادی ایران با اشاره حمایت‌های جامعه دراویش از زندانیان دربند عضو این اقلیت مذهبی و عدم پاسخگویی مسئولان به درخواست‌های آنها نوشته‌اند: “آنچه بیرون از زندان بر شما می‌رود بسیار سخت‌تر از آن چیزی ست که در زندان بر ما اعمال می‌شود.”

این دسته از زندانیان دراویش گنابادی گفته‌اند با توجه به عدم پاسخگویی به مطالبات صفنی و شهروندی آنها به عنوان یک زندانی از کلیه خواسته‌های صنفی خود صرف‌نظر کرده و اعتصاب آنها “تا حصول آزادی کامل جامعه درویشان از زندان نگاه امنیتی و پاسخ گویی صریح مسئولین عالی رتبه‌ کشور نسبت به سال‌ها نقض حقوق دراویش و پایان دادن به دشمنی‌های جاهلان در لباس دین با برادران اهل عرفان و تصوف” به اعتصاب غذای خود ادامه خواهند داد.

آنها در انتهای بیانیه خود نوشته اند: “این‌بار برای مرگ آماده‌ایم و وصیت نامه‌مان را هم نوشته‌ایم.”

این “وصیت‌نامه” که دو روز پس از بیانیه آنها در سایت مجذوبان نور منتشر شده، با “خداحافظ” به پایان رسیده است.

گرچه زندانیان متعلق به جامعه دراویش گنابادی ایرانی سلسله نعمت‌اللهی از چندین سال پیش با فشارها و محدودیت‌های امنیتی فراوانی روبرو بوده‌اند، اما برخوردهای امنیتی با آنها در زندان، به ویژه بعد از تحصن اسفندماه گذشته و اتفاقات بند ۳۵۰ زندان اوین در فروردین‌ماه گذشته شدت گرفته است.