پرونده بنیاد شهید؛ اعمال نفوذ از چند طرف

نویسنده
جلال یعقوبی

» سرنوشت گزارش تحقیق و تفحص مجلس

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت و عضو هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید ، دیروز به باشگاه خبرنگاران وابسته به صدا و سیما گفت: “گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در مرحله جمع‌بندی است تا به زودی گزارش را به مجلس ارائه کنیم. پیش از قرائت این گزارش در صحن علنی، جزئیات بیشتری قابل طرح نیست.”

تحقیق و تفحص مجلس از بنیاد شهید به دلیل آنکه مسعود زریبافان، یکی از نزدیکان محمود احمدی نژاد ریاست این بنیاد را بر عهده داشت، به بخشی از رویارویی مجلس با وی تبدیل شد. کار این هیات از تیرماه سال ۱۳۹۲ شروع شد و می بایست بعد از شش ماه به اتمام می رسید. اما پس از پایان مهلت شش ماهه، مجلس تصمیم گرفت که شش ماه دیگر زمان تحقیقات را افزایش دهد.

جعفرزاده ایمن‌آبادی، سال گذشته درباره علت طولانی شدن تحقیق و تفحص مجلس گفته بود: “قرار بود تا اواخر پاییز، این تحقیق و تفحص به سرانجام برسد، ولی در کمال ناباوری، دیدیم هر چه جلو‌تر می‌رویم، ابعاد فساد‌ها گسترده‌تر می‌شود.” ‌او با اشاره به کشف فساد ۱۷۰۰ میلیارد ریالی در بنیاد شهید، تاکید داشت: “این موضوع در گذشته بوده و حالا ما به مسائل جدیدتری رسیدیم. این مطالب جدید بحث فقط رقم نیست، داستان‌های دیگری رخ داده‌ که البته مجاز به انتشار آن نیستیم. فقط می‌توانم بگویم که ابعاد وحشتناکی دارد و هر ‌کسی‌‌ با‌ آگاهی از آن، ‌شرمنده ‌‌خانواده شهدا می‌‌شو‌د.”

بالاخره اوایل تیر ماه گذشته امیر خجسته، نماینده همدان در مجلس و رئیس هیات تحقیق و تفحص مجلس از بنیاد شهید، از اتمام کار این هیات خبر و وعده داد که گزارش نهایی به زودی در صحن مجلس قرائت می شود. با اینهمه پس از گذشت حدود دو ماه از پایان کار هیات مزبور، هنوز گزارش آن منتشر نشده است.

چند روز پیش روزنامه آرمان در نوشته ای با عنوان “تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در پیچ آخر” از قول امیر خجسته، آورد: “شاید هفته آینده یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های سال در مجلس قرائت شود.” او تاکید داشت: “در آینده نزدیک گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در صحن مجلس قرائت می‌شود و تا قبل از آن هیچ یک از اعضای تیم تحقیق و تفحص اجازه مصاحبه در این زمینه را ندارند.” این نماینده مجلس همچنین فاش کرده بود: “تا زمان قرائت این گزارش نمی‌توان در این باره صحبت کرد ولی باید این را گفت که از مسیرهای بسیاری برای اعمال نفوذ در تغییر مسیر تحقیق و تفحص وارد شدند ولی به نتیجه نرسید.”

اواخر تیر ماه گذشته، پس از آنکه مشخص شد هیات تحقیق و تفحص کار خود را به پایان رسانده است، مسعود زریبافان، رئیس پیشین بنیاد شهید طی گفتگویی تاکید کرد: “هیچ تخلفی نشده، هر چه باشد معلوم خواهد شد.” او گفت: “بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال ۹۱ به عنوان پاک‌ترین نهاد شناخته شد. هیچ تخلفی صورت نگرفته و صرفا دو مورد بوده که آن هم درزمان مدیریت بنده در بنیاد نبود، بلکه خود بنده آن را پیگیری و کشف کردم. آن دو مورد تخلف هم در مورد موسسه‌ای وابسته به ایثارگران بود که به عنوان مدعی حقوق ایثارگران پیگیر شدم و حکم بازداشت و توقیف اموال را گرفته و اموال را برگرداندم.”

زریبافان در همان زمان به روزنامه شرق گفته بود: “بر پدر کسی که این کار را کرده و کسی که درباره مباحث مالی در بنیاد شهید در زمان مدیریت من دروغ گفته لعنت! عملکرد من روشن است. یک سال تلاش کردند اما نتیجه‌ای نداشت. هر چیزی که مربوط به زریبافان به دست آورده‌اند را رو کنند.”

با اینهمه گفته می شود که ابعاد تخلفات در بنیاد شهید گسترده تر از چیزی است که تصور می شده است. جعفرزاده ایمن‌آبادی اواخر خرداد ماه گذشته درباره تخلفات گسترده در بنیاد شهید گفته بود: “تکرار می کنم حجم فسادهای مالی آن قدر زیاد است می‌ترسیم اگر آنها را افشا کنیم مردم شوکه شوند، چراکه اتفاق‌های بسیار تلخی در این نهاد رخ داده که همه ناشی از توهم و سوء مدیریت است. در حال حاضر برخی اطلاعات این تحقیق و تفحص را به طور محرمانه برای دستگاه قضایی ارسال کرده‌ایم. متاسفانه آقای احمدی‌نژاد بر اساس تصمیمات شخصی خود عمل می‌کرده است.”

در ماه های گذشته، بخشی از ابعاد گسترده فساد در دوره احمدی نژاد منتشر شده است که بی سابقه بوده است. این افشاگری ها در حالی صورت می گیرد که گفته می شود، آیت الله خامنه ای راضی به افشای پرونده های فساد دولت احمدی نژاد نیست.

خامنه ای دیروز در دیدار با اعضای دولت روحانی هم آنها را به رعایت انصاف در انتقاد از دولت قبل توصیه کرد و صریحا گفت: “همواره دولتها نسبت به دوره های گذشته خود منتقد بوده اند که ایرادی هم ندارد اما این انتقاد نباید حالت اغراق آمیز و تخریب پیدا کند زیرا در روحیه مردم تأثیر بد می گذارد و آنان را نسبت به آینده نیز نامطمئن می کند.” او با اشاره به آنچه که “برخی اظهارنظرهای مبالغه آمیز و غیرمنصفانه درخصوص دولت های گذشته” می نامید، اضافه کرد: “اگر در این اظهار نظرها بی انصافی شود، قطعاً در آینده نیز نسبت به عملکرد ما هم بی انصافی خواهد شد. اگر برخی سیاست ها یا عملکردهای دوره گذشته را قبول نداریم، بهترین شیوه، اصلاح آن در عمل است و این روش، بهتر از اظهار نظر است.”

پیش از این هم اخباری از نارضایتی رهبر جمهوری اسلامی نسبت به انتشار گسترده اخبار فساد در دوره احمدی نژاد منتشر شده بود. حتی یکبار علی اکبر ناطق نوری کنایه زد که: “شخصی مسئولیتی را در کشور بر عهده می‌گیرد و هر طور دلش خواست بیت‌المال را خرج می‌کند، آن وقت می‌گویند تا زمانی که بر مسند است، مصلحت نیست جلوی او را بگیریم. وقتی هم که از مسندش کنار رفت می‌گویی حالا که رفته است و دیگر مرده را لگد نزنیم. پس کی و کجا می‌خواهیم حساب بیت‌المال را برسیم؟”

گفته می شود که تاخیر در انتشار گزارش تحقیق و تفحص مجلس درباره بنیاد شهید، به دلیل نارضایتی از جنجال دوباره بر سر فسادی دیگر در دوره احمدی نژاد است. باید دید که بالاخره مجلس کدام بخش از گزارش این تحقیق و تفحص را علنی خواهد کرد.