۳۱ درصد مردم ایران گرسنه اند

نویسنده
نازنین کامدار

» آمارهای تکان دهنده از فقر و گرانی

در حالی که دولت حسن روحانی از کاهش نرخ رشد تورم در ماه های اخیر به عنوان بزرگترین دستاورد خود یاد می کند، آمارها از وضعیت زندگی در ایران همچنان نشان دهنده آن است که ۳۰ درصد افراد جامعه از گرسنگی رنج می برند؛ آماری که عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، ارائه داده و شرایط این بخش از جامعه را “فاجعه بار” توصیف کرده است.

سخنان او همزمان با انتشار گزارش توزیع “بسته امنیت غذایی” بود؛ بسته ای که قرارست نزدیک به ۷.۵ میلیون نفر از شهروندانی که تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد قرار دارند،از آن بهره مند شوند و یا معادل ریالی آن یعنی ۳۰ هزار تومان وجه نقد را از دولت دریافت کنند.

رسول خضری عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دیروز گفته است: “در کشور ۲۰ درصد افراد پروتئین و انرژی کافی دریافت نمی‌کنند. شاید بتوان گفت ۵۰ درصد دچار کمبود مواد غذایی هستند و ۳۰ درصد از گرسنگی سلولی رنج می‌برند”.

او افزوده است: “در واقع متوسط به بالا ۲۰ درصد خانواده‌ها ناامنی غذایی دارند. سلامت غذایی کودکان زیر پنج سال بسیار حائز اهمیت است، این در حالی است که در کشور ما بالای پنج درصد مبتلا به کم‌وزنی هستند و در آینده فرد قوی و سالمی نخواهند بود و حتی چیزی حدود هفت درصد کودکان زیر پنج سال کوتاهی قد دارند که این مساله ژنتیکی نیست بلکه مربوط به تغذیه است. کودکان زیر پنج سال اگر تغذیه سالمی نداشته باشند مبتلا به لاغری می‌شوند که در حال حاضر حدود چهار درصد را در بر می‌گیرد”.

این آمارها در حالی منتشر شده که در همین هفته، وزارت اقتصاد و دارایی نیز اعلام کرد ۳۱ درصد خانوارهای ایرانی در زیر خط فقر به سر می برند.

نشریه شادا (نشریه وزارت امور اقتصادی و دارایی) در گزارشی به بررسی نتایج اجرای فاز اول هدفمندسازی یارانه‌ها پرداخته و نوشته است: “فاز اول هدفمندی جز استقراض از بانک مرکزی، ندادن حق تولید و صنعت کشور و در نتیجه ورشکستگی کارخانه‌های تولیدی و عادت دادن عده‌ای به تنبلی و بیکاری با این امید که یارانه نقدی ماهیانه به حساب آنها واریز خواهد شد، نتیجه‌‌ای برای اقتصاد کشور نداشت اما در هر حال نمی‌توان منکر شد که بخشی از مردم به دلیل گرانی فشار اقتصادی به بودن یارانه نقدی عادت کرده‌اند. حالا در دولت جدید آخرین اطلاعاتی که از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها منتشر شده، نشان می‌دهد که مردم ایران پس از اجرای این طرح،‌ فقیرتر شده‌اند، میزان قدرت خرید خانوارهای ایرانی طی دوره‌ اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها به میزان ۱.۵ درصد کاهش یافته است. طی اجرای فاز اول طرح هدفمندی یارانه‌ها قیمت حامل‌های انرژی ۵۰۰ درصد افزایش داشته است. بررسی‌هایی که وزارت مسکن و شهرسازی برای اجرای طرح‌های مسکن انجام داده،‌نشان می‌دهد قدرت اقتصادی خانواده‌ها طی دوره نخست اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها ۲۵ درصد کاهش داشته است. حتی پیش از این از هر صد خانواده‌ای که وارد بازار مسکن می‌شدند، حداقل ۶۰ خانوار به سمت مسکن ملکی می‌رفتند ولی همین عدد در حال حاضر به ۶۵ خانوار رسیده که به سمت مسکن اجاره‌ای می‌روند.همچنین بر اساس آمارگیری سالانه هزینه و بودجه خانوار مرکز آمار ایران، در سال ۸۴ نرخ مالکیت ۷۱.۵ درصد بوده که در سال ۹۱ به ۶۶.۶ درصد رسیده است تا سال ۸۵، حدود ۲۵ درصد خانوار زیر خط فقر بودند ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد این عدد در حال حاضر به ۳۱ درصد رسیده است”.

گزارش ها همچنین از افزایش ۱۱ درصدی اجاره نشینی در ایران در چهارماه اول سال حکایت دارد.

خبرگزاری ایسنا در اینباره می نویسد: “میزان انعقاد قراردادهای اجاره‌نشینی در بهار امسال نسبت به زمستان پارسال ۱۱ درصد افزایش یافته که با توجه به آغاز فصل جابجایی و رونق گرفتن بازار این بخش پیش‌بینی می‌شود این روند ادامه یابد. در زمستان سال گذشته از ۴۸۳ هزار و ۷۰۸ مورد قرارداد منعقد شده حدود ۱۴۸ هزار مورد مربوط به قراردادهای اجاره مسکن بود که در سه ماه آغازین امسال در میان ۵۴۰ هزار و ۳۱۲ مورد قرارداد منعقد شده در این بخش، قراردادهای اجاره ۱۱ درصد افزایش یافت و به حدود ۱۶۷ هزار مورد رسید”.

ایسنا می افزاید: “میزان قراردادهای اجاره در فصل بهار امسال نسبت به بهار پارسال حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است.طبق آمار کمیسیون تخصصی املاک کشوری دی ماه پارسال کمترین میزان قراردادهای اجاره خانه منعقد شده اما در بهمن ماه میزان قراردادهای اجاره به اوج خود رسید و تاکنون هم این روند افزایشی ادامه یافته است.در فصل بهار امسال کل اجاره نامه‌های منعقد شده ۱۶۷ هزار و ۷۴۰ مورد بوده است که این میزان در خرداد ماه با ۷۲ هزار مورد به اوج خود رسیده است”.

 از سوی دیگر در تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران، شکاف قیمتی هر متر مربع آپارتمان و حتی اجاره‌بهای این متراژ در مناطق گران و ارزان شهر تهران حدود ۴۱ برابر اعلام شده؛ امری که بر میزان افزایش اجاره نشینی و از دست دادن مالکیت بی تاثیر نیست.

این آمارها در حالیست که دولت از دو روز قبل اعلام کرده برنامه توزیع “بسته امنیت غذایی” را در کشور برای ۷.۵ میلیون نفر آغاز کرده است.

به گزارش افکارنیوز، احمد بیگدلی مدیرکل دفتر تعاونی های توزیعی وزارت تعاون، کار و رفاه از واگذاری توزیع سبد امنیت غذایی ۷.۵ میلیون نفر افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی به تعاونی ها خبر داده و گفته است: “سبد کالای امنیت غذایی، از طریق شبکه گسترده تعاونی های مصرف سراسر کشور در اختیار افراد تحت پوشش طرح قرار می‏ گیرد. اتحادیه ‏های مصرف تعاونی های کارکنان دولت (اسکاد)، کارگران (امکان)، فرهنگیان، مصرف محلی از طریق شعبات و شبکه گسترده خود و نیز با همکاری و مشارکت بیش از ۳۰۰۰ تعاونی مصرف تحت پوشش، مسئولیت انجام این امر مهم را عهده‏ دار هستند”.