کشف باند پرواز پهپادها در قلمرو حزب‌الله

آی ۲۴ نیوز
آی ۲۴ نیوز

» گزارش آی ۲۴ نیوز

تصاویر ماهواره ای منتشر شده توسط مجله بریتانیایی “IHS Jane’s” نشان می دهد که یک باند پرواز در شمال لبنان توسط حزب الله ساخته شده که ظاهراً محل نشست و برخاست پهپادهای ایرانی به سوی سوریه است.

باند مذکور در ۱۰ کیلومتری شهر هرمل، در نزدیکی مرز سوریه، قرار دارد. بررسی این تصاویر که توسط “گوگل ارث” گرفته شده نشان می دهد که این محل بین سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ ساخته شده.

این باند برای پرواز پهپادهایی ازنوع “ابابیل-۳” طراحی شده که توسط سازمان تروریستی شیعه حزب الله مورد استفاده قرار می گیرد. هواپیماهای بدون سرنشین “شاهد-۱۲۹” که در سال ۲۰۱۳ از آنها رونمایی شد و بردشان از مرز ۱۷۰۰ کیلومتر می گذرد نیز می توانند در این باند پرواز تردد کنند.

یک منبع موثق از سازمان تروریستی حزب الله تأیید کرده که در جریان نبردهای سوریه عواملش از پهپادهای ایرانی استفاده کرده اند.

ارتش اسراییل براین باور است که امروز حزب الله ده ها پهپاد دراختیار دارد که با کمک ایران ساخته شده اند.

در سال ۲۰۱۲، نیروی هوایی اسراییل یکی از پهپادهای حزب الله را در شمال نقب منهدم ساخت. این هواپیمای بدون سرنشین در لبنان به پرواز درآمد و سپس از طریق نوار غزه به آسمان اسراییل نفوذ کرد.

شش ماه بعد، یک پهپاد دیگر نیز توسط نیروهای اسراییلی در کرانه های حیفا ردیابی شد، ولی حزب الله تا به امروز دست داشتن در این رویداد را تکذیب کرده است.

منبع: آی ۲۴ نیوز، ۲۶ آوریل