مینیاتور فعلا شد S81

نویسنده
آکام مکری

» یک هفته بعد از دخالت آیت الله خامنه ای

یک هفته بعد از آنکه آیت الله خامنه ای در جریان بازدید از نمایشگاه “پیشرفت های صنعت خودرو سازی ملی”  دستور تغییر نام خودروی “مینیاتور” را صادر کرد، مدیر عامل سایپا دیروز اعلام کرد نام مینیاتور به S81 تغییر می یابد.

رهبر جمهوری اسلامی در جریان بازدید از این نمایشگاه، آنجا که به خودروی “مینیاتور” رسید، پرسیده بود: “چرا مینیاتور؟”

 یکی از مسئولین نمایشگاه در جواب او  گفته بود: “مینیاتور اسم نقاشی‌های ایرانی است و همه می‌دانند که ما منظور دیگری نداریم”.

اما آقای خامنه ای اظهار داشت: “این کلمه در زبان فرانسوی هم استفاده می‌شود. کلماتی هم وجود دارد که مال ماست اما آنقدر آنجا استفاده شده که دیگر خارجی محسوب می‌شود. حالا چرا مینیاتور؟ یک اسم دیگر انتخاب کنید که حرف و حدیث نداشته باشد”.

آن فرد مسئول در ادامه از رهبر جمهوری اسلامی پرسید: “به نظر شما اسمش را چه بگذاریم؟” رهبر جمهوری اسلامی هم گفت: “نمی دانم چی بگذارید ولی مینیاتور نه!”.

پس از اظهارنظر آیت الله خامنه ای، مدیر عامل گروه خودرو سازی سایپا با بیان اینکه تمامی رهنمودهای آیت الله خامنه ای به عنوان سرلوحه برنامه های گروه سایپا قرار خواهد گرفت، اعلام کرد: “با توجه به اینکه نام مینیاتور به زودی تغییر خواهد کرد از نام S81 که نام پروژه ای آن است، استفاده خواهد شد”.

همزمان، رییس کمیته صنعت کمیسیون صنایع مجلس هم با اشاره به انتقاد رهبر جمهوری اسلامی از نام “مینیاتور”،  اظهار داشت: “انتخاب یک نام جدید و مناسب برای مینیاتور در حال انجام است و اسم این خودرو به زودی تغییر خواهد کرد.”

مینیاتور در 23 آذرماه 87 با حضور محمود احمدی نژاد رونمایی شد و مهرداد بذرپاش، مدیرعامل وقت سایپا در واکنش به خبرنگارانی که در خصوص چرایی انتخاب نام مینیاتور پرسیده بودند، گفته بود: با توجه به زیبایی ظاهری این خودرو نام مینیاتور را برای آن انتخاب کردیم.

“مینیاتور” یک خودروی ایرانی و ساخت شرکت سایپا است که  از آن به عنوان دومین خودروی ملی ایران یاد می شود.