آیا غزه تمرین جنگ با ایران است؟

نویسنده

» تحلیل فاکس‌نیوز از جنگ فلسطین و اسرائیل

جنیفر گریفین

 

ممکن است اسرائیل در تشدید بمباران و تلاش برای از بین بردن موشک‌های حماس هدف بزرگتری داشته باشد. ممکن است هدف اصلی اسرائیل ایران باشد.

درگیری‌های ۶ روز گذشته می‌تواند مقدمه‌ای برای حمله هوایی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران باشد. همواره تصور می‌شود که اگر اسرائیل به ایران حمله کند، ایران از طریق گروه‌هایی مانند حماس و حزب‌الله لبنان، که مدام به آن‌ها سلاح می‌رساند، پاسخ اسرائیل را بدهد.

موشک‌های ایرانی که حماس استفاده می‌کند حدود ۷۵ کیلومتر برد دارد و می‌تواند تل‌آویو و اورشلیم را هدف قرار دهد.

مایکل اورن سفیر اسرائیل در سازمان ملل به فاکس‌نیوز گفت: “مسئله ما مرز با غزه نیست. یکی از موشک‌هایی که به سمت ما شلیک می‌شود فجر-۵ است که مستقیما از ایران می‌آید. ما می‌دانیم که تروریست‌های حماس را ایران آموزش داده؛ آن‌ها رابطه محکمی با هم دارند.”

سال گذشته حماس با کمک ایران قطعات این موشک‌ها را از طریق تونل‌هایی از صحرای سینای مصر قاچاق کرده است. این تونل‌‌ها از قبل وجود داشته اما قبل از بهار عربی، حسنی مبارک رئیس‌جمهور سابق مصر توسط نیروهای امنیتی این کشور تا اندازه‌ای مراقب قاچاق اسلحه به نوار غزه از طریق این تونل‌ها بود.

مبارک اجازه می‌داد مقداری سلاح به غزه برسد، اما حالا مصر رئیس‌جمهوری دارد که این جریان را افزایش داده است. البته ایران در روزهای اخیر فرستادن اسلحه به این منطقه را انکار کرده است.

جاناتان شانزر، از بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها گفت: “این موشک‌ها ایرانی است و به نظر می‌رسد حدود صدتا از آن‌ها از طریق سودان به غزه رسیده باشد. وقتی اسرائیلی‌ها از وجود این موشک‌ها باخبر شدند، فقط کافی بود تا حماس بهانه دست بدهد و اسرائیل بیاید و این موشک‌ها و پرتاب‌کننده‌هایشان را نابود کند.”

این بهانه زمانی داده شد که حماس یک راکت ضدتانک را به سمت یک جیپ نظامی داخل اسرائیل شلیک کرد.

پرزیدنت اوباما روز یکشنبه در سفر به تایلند گفت: “هیچ کشوری در دنیا نیست که شلیک موشک به سمت شهروندانش را از خارج از مرزهای خود تحمل کند.”

حالا ۳۰ هزار نیروی اسرائیلی پشت مرز غزه جمع شده‌اند تا اگر حملات هوایی اسرائیل نتواند تمام موشک‌ها را نابود کند از راه زمین وارد غزه شوند.

سناتور جو لیبرمن در فاکس نیوز ساندی گفت: “اگر فکر کنند که لازم است، وارد غزه می‌شوند تا باقی موشک‌ها را، که بیشترش از ایران می‌آید، نابود کنند.”

بنا بر اطلاعاتی که اسرائیل منتشر کرده است، از روز چهارشنبه سپر موشکی اسرائیل، که به گنبد آهنین مشهور است، ۳۰۰ فقره از این موشک‌ها را سرنگون کرده است.

دولت اوباما در ماه مارس ۲۰۱۰ اعلام کرد ۲۰۵ میلیون دلار به اسرائیل کمک می‌کند تا ۱۰ آتشبار برای گنبد آهنینی خریداری کند. کمیته خدمات تسلیحاتی مجلس نمایندگان آمریکا اجازه دادن ۶۸۰ میلیون دلار دیگر به اسرائیل ظرف سه سال آینده را به این منظور صادر کرده است.

مقامات پنتاگون گفته‌اند که وجود سپر موشکی قدرتمند تا اندازه‌ای به اسرائیل امنیت می‌دهد و این کشور را از حمله زودهنگام و یک‌جانبه به ایران بازمی‌دارد. حالا به نظر می‌رسد که اسرائیل در حال حذف تهدید موشکی نزدیک به خود است و پیش از تصمیم برای حمله به ایران متحدان این کشور را نابود می‌کند.

منبع: فاکس نیوز – ۱۹ نوامبر