آمادگی سپاه برای نبرد با اسرائیل

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» تلاش‌های بین‌المللی برای آتش بس

در ششمین روز از حمله اسرائیل به غزه، سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ آمادگی خود را برای مقابله با اسرائیل اعلام کرد. این نیروی سپاه همان یگانی است که مسئولیت سرکوب اعتراضات و تظاهرات جنبش سبز در تهران پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ را بر عهده داشت.

در بیانیه ای که روز گذشته صادر شد، سپاه تهران با محکوم کردن “حمله ددمنشانه رژیم جعلی اسرائیل و صهیونیسم بین‌الملل” به غزه، گفته که “بسیجیان و رزمندگان” این نهاد آماده اند تا “به کمک مردم مسلمان فلسطین و لبنان بشتابند.”

سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ همچنین با انتقاد از “سکوت مجامع بین‌المللی و مدعیان حقوق بشر” درباره حمله اسرائیل به غزه، اعزام نیرو به این درگیری را مشروط به “فرمان ولی امر مسلمین (آیت الله خامنه ای)” کرده است.

این بیانیه همزمان با اظهارات رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی صادر شد که دیروز در تهران گفت حمله به غزه را پیش از این پیش بینی کرده بود.

سرلشگر حسن فیروزآبادی با بیان اینکه “یکی دو ماه قبل پیش بینی کردم که رجز خوانی غرب علیه ایران به دلیل ناتوانی آنها عملی نخواهد شد” افزود که با این حال “این ادعای آنها در نهایت به مظلوم کشی ختم شده و رژیم صهیونیستی به غزه حمله خواهد کرد.”

رئیس ستادکل نیروهای مسلح تأکید کرد: “باید از مردم غزه حمایت کنیم. آنها مسلمانند و خونشان به ناحق ریخته می‌شود.”

یک روز پیش از این مقام عالی رتبه نیروهای نظامی جمهوری اسلامی، رئیس مجلس خواستار قرار دادن سلاح در اختیار فلسطینی ها توسط کشورهای اسلامی شده بود.

علی لاریجانی در جلسه علنی مجلس گفت: “وقتی آمریکا و غرب تمام سلاح‌ها را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می‌دهند، چرا کشورهای متعهد اسلامی سلاح‌های مورد نیاز را در اختیار ملت فلسطین قرار نمی‌دهند؟”

 لاریجانی افزود که “هر گونه حمله رژیم صهیونیستی به فلسطین، حمله به امت اسلامی است و آنها با این اقدام به فلسطین کمک نظامی خواهند کرد”.

در همان روز، نایب رئیس مجلس هم به صراحت بر نقش نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در درگیری نظامی میان غزه و اسرائیل تأکید کرد.

محمدحسن ابوترابی فرد گفت: “قدرت نیروهای مسلح ایران از غزه سربرآورده است و رژیم صهیونیستی را به خاک ذلت نشانده است”.

او افزود: “مگر دنیا تردیدی دارد به گل نشستن ماشین جنگی آمریکا در عراق از دستاوردهای نیروهای مسلح ما بوده و مگر تردید دارد بازوی مقاومت اسلامی تربیت‌یافته مکتب این افراد است”.

 

صریح می گوییم

این در حالی است که دخالت نظامی جمهوری اسلامی در کشورهای منطقه و بخصوص در فلسطین و اسرائیل معمولا توسط مقام های رسمی حکومت تکذیب و اغلب بیان می شد که حمایت ایران از کشورهایی مانند لبنان یا فلسطین حمایت معنوی است نه نظامی.

اما سخنان آیت الله خامنه ای در نماز جمعه چهاردهم بهمن ۱۳۹۰ تغییراتی را در این روند به دنبال آورد.

رهبر جمهوری اسلامی در آن هنگام با رد اتهام دخالت در حوادث بحرین، گفت: “صریح می‌گوئیم. ما در قضایای ضدیت با اسرائیل دخالت کردیم؛ نتیجه‌اش هم پیروزی جنگ ۳۳ روزه و پیروزی جنگ ۲۲ روزه بود. بعد از این هم هر جا هر ملتی، هر گروهی با رژیم صهیونیستی مبارزه کند، مقابله کند، ما پشت سرش هستیم و کمکش می‌کنیم و هیچ ابائی هم از گفتن این حرف نداریم.”

جنگ‌های ۳۳ روزه و ۲۲ روزه به دو درگیری نظامی جداگانه میان اسرائیل با حزب الله لبنان در سال ۲۰۰۶ و با گروه‌های مسلح فلسطینی در نوار غزه در روزهای پایانی سال ۲۰۰۸ و اوایل ۲۰۰۹ گفته می‌شود.

نظام جمهوری اسلامی توسط اسرائیل و دولت های غربی به عنوان بنیانگذار اصلی حزب الله لبنان و بزرگترین تأمین کننده تجهیزات نظامی و منابع مالی این گروه و همچنین برخی از گروه های فلسطینی مانند حماس و جهاد اسلامی معرفی می شود.

 

متحدان سابق، دشمنان کنونی

اعلام آمادگی سپاه برای اعزام نیروهای خود به فلسطین در حالی است که منابع اطلاعاتی غربی، این نهاد را به آموزش چریک های لبنانی و فلسطینی متهم می‌کنند.

به جز این در یک مورد مشخص در تیرماه ۱۳۶۱، تعدادی از فرماندهان سپاه پاسداران به سرپرستی احمد متوسلیان، فرمانده لشگر ۲۷ محمد رسول الله، قصد ورود به لبنان و کمک به نیروهای این کشور در جنگ با اسرائیل را داشتند که از آن هنگام ناپدید شده‌اند و گزارش‌های متناقضی درباره کشته شدن آن‌ها به دست فالانژهای لبنانی یا نیروهای اسرائیلی و یا زنده ماندن آن‌ها پس از سال‌ها منتشر می‌شود.

سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ که روز گذشته آمادگی نیروهای خود را برای اعزام به فلسطین و لبنان اعلام کرد، از بقایای لشگر ۲۷ محمد رسول الله در دوران جنگ ایران و عراق است که فرماندهان آن در لبنان ناپدید شدند.

آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی که سپاه اعزام نیروهای خود علیه اسرائیل را مشروط به دستور او کرده، تاکنون واکنشی به حمله اخیر اسرائیل به نوار غزه نشان نداده است.

این در حالی است که مدتهاست احتمال حمله نظامی اسرائیل به تأسیسات اتمی ایران برای متوقف کردن برنامه هسته ای جمهوری اسلامی وجود دارد و مسئولان دولتی و نظامی این کشور اعلام کرده اند در صورت شکست مذاکرات دیپلماتیک برای راضی کردن تهران به کنار گذاشتن برنامه اتمی، امکان چنین حمله ای بسیار زیاد است.

مسئولان جمهوری اسلامی در مقابل اعلام کرده اند که در صورت حمله نظامی اسرائیل به ایران، این کشور را نابود می کنند.

 ایران در دوران حکومت محمدرضا شاه پهلوی، از متحدان اسرائیل در منطقه بود اما جمهوری اسلامی موجودیت چنین کشوری را به رسمیت نمی شناسد.

 

خونین ترین روز

هفت روز از آغاز درگیری ها در نوار غزه می گذرد و رایزنی های بین المللی برای توقف جنگ به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.

روز گذشته، خونین ترین روز در غزه بود و بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار برقراری آتش بس فوری شد.

بان کی مون گفت او درحال سفر به قاهره برای پیوستن به مذاکرات برای ترغیب دو طرف به آتش بس است.

بیش از ۱۰۰ فلسطینی و سه اسرائیل در شش روز درگیری‌ها کشته شده‌اند. اسرائیل غزه را از دریا و هوا هدف می‌گیرد و در مقابل پیکارجویان حماس به سوی اسرائیل راکت شلیک می‌کنند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه گفت که او آماده گسترش این عملیات است؛ اظهاراتی که پس از دستور فراخواندن ۷۵ هزار نیروی ذخیره ارتش مطرح شد.

به گزارش بی بی سی، محمد مرسی رئیس جمهوری مصر گفته است که حمله زمینی دارای “تبعات جدی” خواهد بود و افزوده که مصر و “جهان آزاد هرگز این چنین وضعی را نخواهند پذیرفت.”

اتحادیه عرب که روز یکشنبه نشستی اضطراری در قاهره داشت، درحال اعزام هیاتی از وزرای خارجه به غزه در روز سه شنبه است.

انتظار می رود نبیل عربی، دبیر کل اتحادیه عرب، ریاست این هیات را که متشکل از تعدادی از وزرای خارجه اتحادیه عرب خواهد بود، برعهده داشته باشد.

در حمله هواپیماهای اسرائیلی به خودروی حامل فرمانده نظامی حماس در روز چهارشنبه گذشته، احمد الجعبری و تعدادی دیگر کشته شدند.

اسرائیل اعلام کرد که این فرمانده نظامی حماس را در تلافی راکت پرانی مداوم گروه های فلسطینی از نوار غزه به اسرائیل کشته است.

کشتن الجعبری به آغاز دور جدیدی از درگیری نظامی میان اسرائیل با غزه منجر شد که نگرانی جامعه جهانی از گسترش درگیری ها با آغاز حمله زمینی ارتش اسرائیل به این منطقه را به دنبال داشته است.

اسرائیل اعلام کرده که عملیات خود را تا توقف پرتاب راکت از نوار غزه علیه خود ادامه می دهد.

حماس از سال ۲۰۰۷ و پس از آنکه در یک درگیری خونبار موفق شد کنترل نوار غزه را از دست تشکیلات خودگردان فلسطینی خارج کند، بر این منطقه بسیار کوچک سرزمین های فلسطینی حکومت می کند.