خط لوله ۱۰ میلیارد دلاری گاز به سوریه

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از تلاش های ایران

به گزارش خبرگزاری ها، ایران ساخت یک خط لوله ۱۰ میلیارد دلاری گاز به سوریه را آغاز کرده است که نشانه‌ای از پشتیبانی آشکار از بشار اسد و تلاش برای بالابردن صادرات گاز ایران در واکنش به تحریم‌های بین‌المللی است.

این پروژه ۱۵۰۰ کیلومتری بار اول در ژوئیه ۲۰۱۱ با شروع درگیری شورشیان برای سرنگونی اسد اعلام شد. بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند با توجه به خطرات بیشمار، این خط لوله در مرحله برنامه‌ریزی باقی بماند؛ لیکن تصمیم ایران برای شروع به کار به عنوان نمایشی برای اطمینان دادن به اسد در سرکوب کردن مخالفان انگاشته می‌شود.

این امر همچنین تلاش ایران را برای گسترش خطوط لوله نفت و گاز به خاورمیانه و بازارهای آسیا در بحبوحه تشدید تحریم‌ها برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای نشان می‌دهد. آمریکا و متحدانش تهران را به تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای متهم می‌کنند که ایران آن را رد می‌کند.

خبرگزاری نیمه رسمی فارس گفت، ایران ساخت اولین فاز این پروژه را با هزینه ای حدود ۳ میلیارد دلار آغاز کرده است. این خط لوله گاز حوزه پارس جنوبی در خلیج فارس را از طریق عراق، که دولتش روابط نزدیکی با ایران دارد، به سوریه می‌رساند.

فارس می‌گوید کل این پروژه تا نیمه سال ۲۰۱۳ تکمیل  می‌شود.

سعید لیلاز، اقتصاددان، این پروژه را بیشتر نمایشی خواند تا یک برنامه جدی.

وی گفت: “با توجه به جنگ داخلی سوریه، چنین پروژه‌ای نمی‌تواند اکنون اجرا شود. کمبود امنیت و ثبات سیاسی در عراق و سوریه حداقل در این زمان اجازه اجرای چنین پروژه ای را نمی‌دهد. این یک ژست نمادین از جانب ایران است که نشان دهد می‌تواند تحریم‌های غرب را دور بزند.”

ایران در حال حاضر به کشورهای زیادی از جمله ارمنستان و ترکیه گازرسانی می‌کند و قصد دارد که یک خط لوله هم به پاکستان بکشد. ایران پس از روسیه بزرگترین منابع گازی جهان را دارد.

منبع: واشنگتن پست –۱۹ نوامبر