سند جنتی رو نشد، اما اتهام‌زنی ادامه دارد

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» نقل نقدی از توصیه انتخاباتی ملک عبدالله به خاتمی

رئیس سازمان بسیج مستضعفین مدعی توهین پادشاه عربستان به رئیس جمهور سابق ایران شد.

سردار محمدرضا نقدی روز گذشته و در جریان یک سخنرانی در دانشگاه تهران گفت که ملک عبدالله پادشاه عربستان خطاب به محمد خاتمی که از انصراف خود برای نامزدی در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری خبر داده بود، گفته بود: “غلط می کنی، تو باید بیایی”.

سایت بازتاب امروز نیز با انعکاس سخنان رئیس سازمان بسیج مستضعفین نوشت در حالی که تا کنون “انواع و اقسام روایت ها و ادعاها و اتهامات” درباره اهدای پول از جانب پادشاه عربستان سعودی به رئیس جمهور سابق بیان شده بود، به طعنه نوشته سردار نقدی “ظاهرا نسخه اصلی تری از منشا این روایت ها” را عنوان کرده است.

به نوشته این سایت، سخنان این فرمانده ارشد نظامی و امنیتی، احتمالا از “شنود، اعتراف یا تعریف کردن” برخی اعضای مجمع روحانیون مبارز که در سخنان نقدی “مجمع” عنوان شده، ناشی شده است.

سردار نقدی در جریان سخنرانی دیروز خود گفت: “آقایی در سال ۸۸ به عربستان سفر کرد و در مجمع به دوستان خود تعریف کرد پادشاه عربستان به من گفت آیا در انتخابات شرکت می کنید؟ که من در پاسخ گفتم من در انتخابات نمی آیم، موسوی می آید. پادشاه عربستان نیز گفت غلط می کنی تو باید بیایی.”

احتمالی که بازتاب به آن اشاره کرده اشاره به اعترافاتی است که به زور و شکنجه از همکاران محمد خاتمی در جریان سرکوب بعد از حوادث خرداد ۸۸ گرفته شد. چند تنی از این افراد بعد از زندان فاش ساختند که آن اعتراف ها بر اثر شکنجه گرفته شده بود.

رئیس بسیج پیش از این و در اسفند ۱۳۹۰ نیز گفته بود خاتمی در جریان انتخابات ۸۸ به “دستبوسی پادشاه خبیث و ملعون سعودی” رفته بود.

 

سفر با اطلاع

محمد خاتمی در اواخر اردیبهشت ۸۸ یعنی کمتر از یک ماه مانده به برگزاری انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری به عربستان سعودی سفر کرد.

سفر رئیس جمهور سابق به عربستان، به دعوت هلموت اشمیت صدر اعظم پیشین آلمان و مالکم فریزر نخست وزیر اسبق استرالیا و با هدف شرکت و سخنرانی در مجمع شورای تعامل و تفاهم جهانی انجام شد.

خاتمی در آن سفر سه روزه با تعدادی از مقام های بلندپایه پیشین و وقت جهان گفتگو کرد و از جمله در یک دیدار رسمی با ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان گفت و گو داشت.

بر اساس خبرهای رسمی منتشر شده در رسانه های دولتی ایران از جمله خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، خاتمی در آن دیدار سلام و پیغام آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی را به پادشاه عربستان ابلاغ کرد.

بر این اساس، مشخص است که سفر رئیس جمهور پیشین ایران به عربستان با هماهنگی یا دست کم اطلاع کامل رهبر جمهوری اسلامی صورت پذیرفته است.

ماه ها بعد، به دنبال تیرگی روابط حکومتگران با نخست وزیر دوران جنگ، و در زمانی که در هر گوشه صدای تکفیر میرحسین موسوی و مهدی کروبی بلند بود، مقامات جناح راست و امامان جمعه و نزدیکان بیت رهبری از خاتمی می خواستند که از “رهبران فتنه” فاصله بگیرند و از آن ها بد بگویند. از همان زمان محمد خاتمی بار دیگر به هدف بدگوئی ها و تهمت زنی ها بازگشت.

 

گیرنده یک میلیارد دلار

از جمله اتهامات پیشین علیه اصلاح طلبان و جنبش سبز وقتی بود که احمد جنتی، دبیرشورای نگهبان روز پنجم مرداد ۱۳۸۹ در یک سخنرانی به مناسب نیمه شعبان در قم گفت سندی را به دست آورده که نشان می دهد دولت آمریکا از طریق عربستان سعودی یک میلیارد دلار به “سران فتنه” داده است.

جنتی در سخنان خود گفت: “همین سعودی ها که به نمایندگی از طرف آمریکا صحبت می کردند، گفتند که اگر توانستید نظام را منقرض کنید، تا پنجاه میلیارد دلار دیگر هم می دهیم، اما خداوند این فتنه را به دست بندگان صالحش خاموش کرد.”

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتایج انتخابات و رهبران جنبش سبز به شدت از این اتهام انتقاد کردند.

آنها در یک نامه مشترک خطاب به مراجع تقلید از جنتی شکایت کردند و نوشتند که او به خاطر کهولت سن توان ذهنی خود را از دست داده است.

آنها در نامه خود نوشتند که جنتی در “ حاشیه امن سلاح و صلاح قرار دارد” و به خاطر همراهی سپاه پاسداران و قوه قضائیه با خود، نگران پاسخگویی نیست.

محمد خاتمی نیز در واکنش جداگانه ای، درخواست پیگیری اتهام های دبیرشورای نگهبان را مطرح کرد: “ادعا می‌کنند که میلیاردها دلار از خارج در اختیار کسانی قرار گرفته است برای ضربه زدن به انقلاب. چرا همین امر پیگیری نمی شود تا اگر واقعیت دارد تکلیف روشن شود و اگر دروغ است با دروغ‌پردازی‌هایی که مصداق بارز تشویش اذهان عمومی است برخورد شود.”

این سخنان رئیس جمهور سابق در حالی بیان شد که اندکی بعد، برخی چهره های جناح حاکم اصولگرا گفتند که خود او کسی بوده که این مبلغ را از عربستان دریافت کرده است.

دو تن از مشهورترین افرادی که این اتهام را به خاتمی نسبت دادند، هر دو از شاگردان محمدتقی مصباح یزدی، روحانی ساکن قم و عضو مجلس خبرگان رهبری بودند.

حمید رسایی، نماینده مجلس یکی از این دو بود که یک میلیارد دلار مورد اشاره جنتی را مبلغی دانست که تنها شخص سید محمد خاتمی در جریان دیدارش با ملک عبدالله، پادشاه عربستان، از وی دریافت کرده است.

قاسم روانبخش، از مسئولان هفته نامه پرتو سخن و دیگر شاگرد مصباح یزدی نیز در این خصوص گفت: “سفر خاتمی به عربستان سعودی قبل از انتخابات ۸۸ برای گرفتن کمک مالی بود.”

او گفت که دبیر شورای نگهبان اتهامات خود را بر اساس سند بیان کرده است.

با گذشت بیش از دو سال از آن اظهارات جنتی و اتهامات جدید سردار نقدی، هنوز سند مورد اشاره این افراد، مانند هزاران تهمت دیگر که به افراد وارد کرده اند، در هیچ کجا منتشر نشده و هیچ دادگاهی هم به شکایت ها رسیدگی نکرده است.