عفت مرعشی و دم مسیحایی هاشمی

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» دومین یادداشت پس از نامه‌ای به خدا

عفت مرعشی، همسر اکبر هاشمی رفسنجانی، نفوذ غیر عادی همسرش در ساختار قدرت جمهوری اسلامی را غیر واقعی دانسته است. به گفته او هاشمی رفسنجانی دست کم ۱۶ سال است که توسط “همه قوای حاکم در کشور” تضعیف می شود و “هرکس از راه می رسد، حمله ای به او می کند” اما خبری از “دم مسیحایی” او که “می تواند دستگاه قضا و همه نهادهای کشور را مسخ هاشمی کند” نیست.

همسر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در یادداشتی توضیح داده که اگرچه “هاشمی مقتدر است” و “حجم حملات” علیه او نشانگر همین اقتدار است اما قدرت هاشمی در “استقامت و نفوذ کلام و دفاع از حقوق مردم” است، “نه در تعلیل وظایف دستگاه های قانونی”.

عفت مرعشی گفته که یادداشت خود را در توضیح این ادعا که “هاشمی رفسنجانی چنان نفوذی دارد که نمی گذارد فرزندانش محاکمه شوند”، نوشته است.

همسر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این پرسش که “اگر هاشمی چنان نفوذی دارد که قانون و قضا را هم تعطیل کند، چه کسی باید پاسخگو باشد؟” گفته است: “دستگاه قضایی اثر پذیر که بر مدار قانون عمل نمی کند و مجری اراده سیاسیون است و نیز نهادهای نظارتی و بالاتر که نمی توانند، جلوی اعمال نفوذ را بگیرند، یا هاشمی که به ادعای آقایان چنان مقتدر است که در همه جا اراده اش را حاکم می کند؟”

او سپس افزوده که این “مدعیان نادان جز اثبات بی عرضگی مسوولان نتیجه ای دیگر از دعوی خود نمی گیرند”.

به گفته مرعشی “اتفاقا این هاشمی رفسنجانی است که همواره از اعمال نفوذ سیاسی و خارج از چارچوب قانون در دستگاه قضایی نالیده است.”

 

“مادر همه بچه های ایران”

یادداشت فوق دومین یادداشتی است که همسر اکبر هاشمی رفسنجانی پس از بازداشت و زندانی شدن دو فرزندش منتشر کرده است.

هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود همسرش را به عنوان زنی قدرتمند توصیف کرده که همواره در موضوعات مختلف و مهم از مشورت او بهره مند شده است.

عفت مرعشی دستکم یک بار باعث نجات جان هاشمی رفسنجانی از سوءقصد گروه های مسلح مخالف جمهوری اسلامی در اوایل انقلاب شده است.

نام او چندان در رسانه های عمومی مطرح نبود تا اینکه در روز برگزاری انتخابات دهم ریاست جمهوری از مردم خواست در صورت تقلب در انتخابات برای اعتراض به خیابان ها بریزند.

انتشار فیلم این سخنان خانم مرعشی در رسانه ها، بازتاب وسیعی به دنبال داشت و از طرف منابع حکومتی به عنوان نشانه ای از تحریک مردم به آشوب توسط هاشمی رفسنجانی و خانواده اش ارزیابی شد.

او در نخستین یادداشت خود پس از بازداشت دو فرزندش مهدی و فائزه هاشمی که آن را “نامه ای به خدا” دانسته بود، خود را “مادر همه بچه های این آب و خاک” توصیف کرد و با اشاره به مدت طولانی زندانی بودن هاشمی رفسنجانی قبل از انقلاب، نوشت: “من آن همه زجر را در دوان ستم تحمل کردم که بچه های من، «همه بچه های من» آزاد باشند، نه دربند.”

مهدی هاشمی که حدود سه سال در بریتانیا اقامت داشت، روز دوم مهر ماه سال جاری به ایران بازگشت و در همان فرودگاه و در بدو ورود به ایران تفهیم اتهام شد.

او یک روز پس از آن خود را به دادسرایی در زندان اوین در تهران معرفی کرد که به اتهامات امنیتی رسیدگی می کند. مهدی هاشمی از آن روز تا زمان انتقال به بیمارستان دی تهران در اواسط آبان و برای تست پزشکی، بازداشت بوده است.

همزمان با انتشار تصمیم مهدی هاشمی برای بازگشت به ایران، فائزه خواهر او که به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” با حکم شش ماه زندان رو به رو بود، در خانه اش در تهران بازداشت و روانه زندان شد.

به نقل از اکبر هاشمی رفسنجانی پس از زندانی شدن فرزندانش گفته شد که “فرقی بین بچه های من و مردم نیست.”

 

از نفوذ پدرش خبری نیست

منابع خبری و سیاسی جناح حاکم با انتشار اخبار متعددی در هفته های اخیر، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به اعمال نفوذ سیاسی برای اخلال در پرونده مهدی هاشمی متهم می کنند.

عفت مرعشی در یادداشت اخیر خود این اتهام را به شدت رد کرده و گفته است: “آنها که می گویند هاشمی رفسنجانی نفوذ دارد، اکنون باید پاسخ دهند که این چه نفوذی است که بیش از یک ماه و نیم دختر و پسر ایشان دربند هستند و چون دیگر فرزندان این سرزمین یکی بیش از یک ماه است که در سلول های انفرادی به سر می برد و دیگری نیز چون دیگر زنان و دختران آزاده، در بند زنان اوین دوران محکومیت خود را سپری می کند.”

به گفته او “مهدی باید از زندان آزاد می شد چون مطابق قانون یک ماه دوران انفرادی خود را گذرانده بود اما خلاف قوانین قضایی کشور کماکان در انفرادی است و از نفوذ پدرش نیز خبری نیست”.

همسر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزوده است: “این چه نفوذی هست که حتی هاشمی رفسنجانی نمی تواند پسر بیمارش را به گواهی پزشکان ناراحتی قلبی دارد را در بیمارستان نگه دارد؟ این چه نفوذی است که پسر او را از بیمارستان می دزدند و با اون شرایط و به شکل مخفیانه خارجش می کنند و او نمی تواند حتی اعتراض کند؟”

مقام های دستگاه قضایی پیشتر این اتهام خانواده هاشمی رفسنجانی را که مهدی هاشمی را در حالی که همچنان نیاز به درمان پزشکی داشت از بیمارستان “دزدیده” و به زندان بازگردانده اند تکذیب کرده و گفته بودند او با نظر پزشکان از بیمارستان مرخص شد.

 

پاسخ روشن است

عفت مرعشی با طرح این پرسش که “مگر قانون اجازه محاکمه غیابی را نمی دهد. چرا پیش از دو سال [در محاکمه مهدی] تعلل کردند؟” پاسخ این پرسش را “روشن” دانسته است: “مهدی در تبعید که محاکمه نشود، برای تداوم حمله سیاسی علیه هاشمی رفسنجانی مفیدتر است تا مهدی محاکمه شده. اگر محاکمه اش عادلانه باشد، معلوم می شود که جرمی نداشته یا اگر هم محکمه او را مجرم بداند و حکمش اجرا شود، دیگر دستاویزی برای متهم کردن هاشمی باقی نمی ماند.”

خانواده هاشمی رفسنجانی هدف از برخوردهای اخیر با اعضای این خانواده را حذف کامل اکبر هاشمی رفسنجانی از قدرت در جمهوری اسلامی عنوان می کنند.

عفت مرعشی در پایان نامه خود گفته است که “مادر همه بچه های این سرزمین همچنان مقاوم است.”

روزنامه کیهان به مدیرمسئولی حسین شریعتمداری در واکنش به این نامه عفت مرعشی، آن را “مظلوم نمایی” دانسته و نوشته است: “در این نوشته بدون اشاره به فعالیت های تخریبی هاشمی و برخی حامیان وی، از تضعیف توسط همه قوای حاکم سخن به میان آمده و این در حالی است که در مجلس خبرگان، این اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان بودند که تصمیم به تغییر رئیس مجلس گرفتند.”

در ادامه مطلب کیهان آمده است: “در موضوع ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، با وجود آن که احتمال می رفت دوره ریاست آقای هاشمی تمدید نشود، با تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب، آقای هاشمی در این سمت ابقا شد.”

کیهان در پایان نوشته که درباره مهدی هاشمی “اغماض ها و ارفاق هایی” صورت گرفته که “متأسفانه مانند سابق با روحیه طلبکارانه برخی اعضای خانواده وی مواجه شده است.”