غزه احتمال حمله به ایران را زیاد کرده است؟

نویسنده

» تحلیل واشنگتن پست

مکس فیشر

نیروهای دفاعی اسرائیل به حملات هوایی خود به غزه به منظور تضعیف توانایی موشکی حماس ادامه می‌دهند، اما تحلیلگران به کشوری فکر می‌کنند که این موشک‌ها را در اختیار حماس قرار داده است: ایران. در دو سال گذشته ناظران وقایع خاورمیانه سعی داشتند بفهمند تهدیدهای مداوم اسرائیل مبنی بر هدف قرار دادن تجهیزات هسته‌ای ایران تا چه حد جدی است. حالا برخی می‌گویند درگیری اسرائیل و حماس که روز چهارشنبه با حمله هوایی به یک فرمانده نظامی این گروه آغاز شد می‌تواند احتمال حمله به ایران را بیشتر کند.

منطق پشت این تفکر این است که حماس نماینده ایران است و موشک هایی که در اختیار حماس است، به عنوان عامل بازدارنده حمله اسرائیل محسوب می‌شود. والتر راسل مید، تاریخ‌نویس می‌گوید: “اگر اسرائیل موفق شود، اگر نه تمام، بلکه اکثر تسلیحات حماس را نابود کند، می‌تواند فرصت حمله به ایران را بدون نگرانی از هدف قرار گرفتن از غزه پیدا کند. این پنجره برای همیشه باز نخواهد ماند.”

تام ریکس وبلاگنویس در زمینه سیاست خارجی می‌گوید، این ممکن است منجر به حمله اسرائیل به حزب‌الله لبنان هم بشود، هر چند که با یادآوری حمله فاجعه‌بار یک‌ماهه سال ۲۰۰۶ ممکن است رهبران اسرائیل نگران باشند درگیری دوباره در جبهه شمالی پرهزینه و وقت‌گیر باشد.

موفقیت آشکار سیستم دفاعی گنبد آهنین اسرائیل، خطرات ضدحمله ایران، حماس و حزب‌الله را کاهش داده است. البته، مسئله حمله به ایران بزرگ ‌تر از توانایی حماس یا دفاع موشکی اسرائیل است؛ بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند حمله اسرائیل می‌تواند پیشرفت‌های ایران را حداکثر دو سال عقب بیندازد، اما باعث می‌شود ایران حتما به دنبال سلاح هسته‌ای برود.

به اعتقاد تحلیلگران استراتژی اسرائیل در جنگ غزه باز هم راه حل کوتاه مدت است. این امکان وجود دارد که اسرائیل تصمیم بگیرد به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند.

گزارش شده است که در سال ۲۰۱۰ بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و وزیر دفاع، ایهود باراک به ارتش این کشور دستور داده بودند برای حمله قریب‌الوقوع به ایران آماده شوند، اما مقامات ارشد آن را نپذیرفته بودند. بنا به گزارشات اسرائیل و آمریکا، فرمان نتانیاهو هم به دلیل مسائل مرتبط با قدرت و اقتدار پیش نرفت و هم به دلیل اینکه فرماندهان نظامی نسبت به توانایی خود در انجام این ماموریت اطمینان نداشتند.

گمان می‌رود که سخنرانی نتانیاهو در سازمان ملل، فشار به آمریکا برای گرفتن موضع جدی‌تر بوده است، چراکه به اعتقاد او آمریکا برای انجام این ماموریت از اسرائیل مجهزتر است. اگر ارتش اسرائیل هنوز مطمئن نیست که بتواند حمله موفقیت آمیزی به تاسیسات هسته‌ای ایران انجام دهد، بنابراین حرف زدن در مورد اینکه بحران غزه احتمال این حمله را بالا می‌برد بسیار غیرعملی به نظر می رسد.

منبع: واشنگتن پست – ۲۰ نوامبر