فجر-۵: امتیاز کوتاه‌مدت فلسطین

نویسنده

» گزارش گاردین از شلیک موشک‌های ساخت ایران به اسرائیل

یان بلک

در جنگ مستقیم بین اسرائیل و فلسطینیان نوار غزه، مشخص است که چه کسی قدرتمندتر است. نیروهای مسلح اسرائیل جدیدترین سلاح‌های جهان را در اختیار دارد. آن‌ها می‌توانند همانگونه که فرمانده نظامی حماس، احمد جباری را کشتند، با هواپیماهای بدون سرنشین حمله کنند. ترکیبی از سلاح‌های دقیق و اطلاعات درست.

اما فلسطینی‌ها در دور اخیر حملات خود از سلاحی استفاده کردند که امتیازی کوتاه مدت به آن‌ها می‌دهد: موشکی که می‌تواند قلب غیرنظامی اسرائیل را هدف قرار دهد. این موشک فجر-5 نام دارد که توسط ایران ساخته شده و به حزب‌الله لبنان هم داده شده است. حدود 75 کیلومتر برد دارد که می‌تواند تل‌آویو و دیگر مناطق پرجمعیت مرکز اسرائیل را هدف قرار دهد.

ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد که اسرائیل بیشتر این موشک‌ها را در اولین ساعات حمله هوایی نابود کرده است. اما جهاد اسلامی، یک گروه نظامی فلسطینی دیگر، روز پنجشنبه گفت یک موشک فجر-5 به سمت تل‌آویو شلیک شده است که برای اولین بار آژیر خطر را پس از حمله عراق در جریان جنگ 1991 خلیج‌فارس به صدا درآورد. باراک در پیام تلویزیونی هشدار داد که غزه بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد.

موشه یعلون، معاون نخست‌وزیر اسرائیل، روز جمعه اشاره کرد که زرادخانه فلسطین حالا دیگر تقریبا ته کشیده است. وی گفت: “شاید هنوز یکی دو موشک برایشان باقی مانده باشد. اما تعداد آن‌ها آنقدر زیاد نیست که بتوانند مرکز اسرائیل را مورد تهدید قرار دهند.”

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، در سخنرانی روز پنجشنبه خود در بیروت به موشک‌های ساخت ایران اشاره کرد. وی گفت: “شلیک موشک‌های فجر-5 به سمت تل‌آویو نشان‌دهنده پختگی، دانش و قدرت و شجاعت مقاومت فلسطین در نوار غزه است. دشمن اسرائیلی از اینکه پایتختش مورد هدف قرار گرفته شگفت‌زده شده است.”

این‌که فجر-5 دقیقا چگونه به غزه رسیده است مشخص نیست. اما احتمالا قطعات آن از طریق تونل‌هایی که این منطقه محاصره شده را به دنیای بیرون وصل می‌کند به غزه می‌رسد. در اکتبر 2011 بازرسان بین‌المللی در صحرای سینا گزارش دادن که موشکی در بیابان های این منطقه آزمایش شده است.

اسرائیل از طریق مجراهای دیپلماتیک، نظامی و اطلاعاتی تمام سعی خود را کرده تا از قاچاق سلاح به غزه جلوگیری کند، خصوصا آن‌هایی که از ایران می‌رسد. در ژانویه 2010 افرادی که حدس‌زده می‌شود ماموران موساد بوده‌اند، محمد المبحوح، رابط حماس با سپاه پاسداران ایران را ترور کردند و سال قبل از آن به یک کاروان بزرگ در سودان حمله کردند. همین ماه گذشته اسرائیل به بمباران کارخانه یارموک در خارطوم، که گفته می‌شود متعلق به ایران است، متهم شد.

اسرائیل نگرانی خود را از سلاح‌هایی که پس از سقوط معمر قذافی از طریق مصر و سودان از لیبی به غزه می‌رسد ابراز کرده است، که بیشتر آن ها موشک‌های ضدهوایی SA-7 است که قدرت کمتری نسبت به فجر-5 دارد.

یورام کوهن، رئیس سرویس امنیتی شین بت اسرائیل، در ماه مه لیبی را “دروازه‌ جدیدی به جهنم” خواند. در ماه‌های اخیر اسرائیل سعی کرده است مصر را، که از زمان به قدرت رسیدن محمد مرسی به جای حسنی مبارک، دوستی کمتری با این کشور نشان می‌دهد، متقاعد کند که جلوی قاچاق اسلحه را بگیرد.

منبع: گاردین – 16 نوامبر