فشارها بر موسوی و رهنورد افزایش یافته

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» نگرانی ها نسبت به فضای تهدید و ارعاب زندانیان سبز

خانواده میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از سوی نیروهای امنیتی تهدید شده اند در صورت هرگونه اطلاع رسانی از وضعیت نخست وزیر زمان جنگ و همسرش، تماس های تلفنی و ملاقات های آنها را قطع خواهند کرد.

براساس گزارشی که وب سایت کلمه منتشر کرده است نیروهای امنیتی تهدید به قطع کامل ارتباط آقای موسوی و همسرش با خانواده آنها کرده اند و یکی از شروط ملاقات ها که به خانواده ابلاغ شده، عدم مبادله هیچ حرف سیاسی و یا خبر رسانی به مهندس موسوی و بالعکس عنوان شده است.

 این گزارش فضای ملاقات های اخیر آقای موسوی و خانم رهنورد را “ فضایی پر تنش و پر از تهدید و ارعاب” و “همراه با تفتیش کامل و گاه آزار دهنده بدنی و وسایل خانواده” توصیف کرده و نوشته که تماس های تلفنی به صورت محدود و به ندرت صورت میگیرد به طوریکه در طول هفته موجب بی خبری از آنها می شود.

میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از ۲۵ بهمن سال ۸۹ در حالی در بازداشت خانگی به سر می برند که علیرغم همه اتهاماتی که حامیان محمود احمدی نژاد و رهبر جمهوری اسلامی، متوجه آنها کرده اند هیچ دادگاهی برای رسیدگی به این ادعاها برگزار نشده است. تاکنون هیچ یک از مقامات جمهوری اسلامی نیز مسئولیت حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و همچنین مهدی کروبی را برعهده نگرفته اند.

پیش از این سیدحسن حبیبی موسوی، همسر خواهر میرحسین موسوی و پدر شهید علی موسوی پس از ملاقات با نخست وزیر زمان جنگ به “روز” گفته بود: در خانه خودشان ملاقات کردیم. از دو در آهنین و مانع گذشتیم و رسیدیم به خانه. حالشان خوب بود. مهندس موسوی گفت که در مواضع خودم عقب نشینی نکرده ام و نمی کنم و بر مواضع خودم هستم؛ همچنان سبز هستم و پشت سبزها ایستاده ام.

خدیجه موسوی خامنه، خواهر میرحسین موسوی هم در مصاحبه با “روز” گفته بود: به هیچ عنوان روزنامه به ایشان نمیدهند. اخبار هم آنطور که فکر کنید به ایشان نمی رسد. تلویزیون را می بینند و براساس اخبار تلویزیون و تحلیل هایی که خود می کنند در جریان قرار می گیرند و واقعا نگران وضعیت معیشتی مردم هستند. از این جهت خیلی ناراحت هستند و می گویند که به مردم خیلی دارد فشار می آید. ایشان همانطور که قبل از حصر بوده، هست و بر حقوق مردم ایستادگی میکند و در این زمینه هیچ تغییری نکرده اند.

خواهر میرحسین موسوی در پاسخ به این سوال که آقای موسوی آیا خواسته ای از مردم داشتند؟ حرفی زدند؟ می گوید: هیچ خواسته ای نداشت گفت سلام به مردم برسانید اما خواسته ای نداشت.

اکنون وب سایت کلمه خبر داده است نیروهای امنیتی از فرزندان آقای موسوی خواسته اند این مصاحبه را تکذیب کنند. براساس این گزارش نیروهای امنیتی به شدت از رسیدن پیام و خبری از میرحسین به مردم ناراحت بوده و اعلام کرده اند که کوچکترین خبری نباید از همین دیدارهای محدود منتشر شود.

این وب سایت که پیشتر خبر ملاقات اعضای خانواده و برخی اقوام با میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را منتشر کرده و خبر داده بود او به حاضران گفته است “سلام من را به ملت ایران برسانید”، اکنون خبر داده است که ماموران امنیتی رساندن سلام میرحسین به مردم را معادل شکستن مختصات حصر دانسته اند. در همین راستا میرمحمود موسوی، برادر میرحسین موسوی پس از مصاحبه ای کوتاه درباره وضعیت برادرش، امکان ملاقات با او را از دست داده و ماموران گفته اند که به علت عدم همکاری، او دیگر حق دیدن برادرش را نخواهد داشت.

میرمحمود موسوی پس از انتقال میرحسین موسوی به بیمارستان گفته بود که به حق دانستن مردم احترام می گذارد در عین حال تاکید کرده بود که مصلحت نیست که این دانستن از طریق ما و خانواده باشد و انشالله از طرق مناسبتری که عوارضی نداشته باشد، مردم در جریان قرار بگیرند.

 

میرحسین موسوی تهدید کرد

میرحسین موسوی تهدید کرده است که نسبت به بی حرمتی های ماموران به خانواده اش، تهدیدهای اقوامش و همچنین تداوم برخی رفتارهای مشکوک، واکنش شدید نشان خواهد داد. براساس گزارش منتشر شده در وب سایت کلمه، پس از هشدار جدی آقای موسوی بوده که او و همسرش هفته گذشته توانسته اند در منزل یکی از دختران خود با آن ها دیدار داشته باشند.

این وب سایت خبر داده که پس از انجام عمل آنژیوگرافی از میرحسین موسوی و انتقال او به منزل شخصی اش، امکان ملاقات هفته ای به خانواده او داده شده و ماموران و زندانبانان قبلی این ملاقات ها را در راستای آیین نامه سازمان زندان ها دانسته اند و رفتارها و تصمیمات خود را مطابق آیین نامه و نظرات مسوولان ذیربط می دانند اما با توجه به خواست مکرر میرحسین هنوز آیین نامه ای در مورد شرح وضعیت نگهداری آنها و قوانین مربوطه به رویت آقای موسوی و خانم رهنورد نرسیده است.

خانواده آقای موسوی خواستار انتشار بولتن سلامت او و خانم رهنورد و معاینه مستمر توسط پزشک شناخته شده و قابل اطمینان خانواده هستند. آنها همچنین خواستار امکان تماس مستمر و ارتباط منظم و همچنین رفع هرگونه سخنان تهدیدآمیز از جانب ماموران شده اند.

این گزارش همچنین از لرزش دست و صورت خانم رهنورد خبر داده و نوشته است که این مساله پیش از دستگیری، به هیچ وجه در وی سابقه نداشته است.

همچنین میرحسین موسوی در دو هفته گذشته مجددا دچار درد و ناراحتی در قلب و همچنین با نوسان شدید فشار خون روبرو بوده است.

 

ماموران از خود سلب مسولیت کردند

گزارش وب سایت کلمه خبر از سلب مسولیت از سوی ماموران امنیتی در زمینه تهیه غذا برای آقای موسوی و خانم رهنورد داده و این وب سایت ابراز نگرانی کرده که ماموران امنیتی با هدفی نا معلوم و درست مخالف رفتار دوسال گذشته، حدود سه هفته پیش به میرحسین و رهنورد گفته اند که از این پس مسئولیت تهیه غذا را برعهده نخواهند داشت.

براساس همین گزارش آقای موسوی و خانم رهنورد نسبت به این مساله شدیدا اعتراض کرده و تاکید کرده اند که این روش به منزله تهدید جانی بوده و مسئولیت سلامت آنها به عهده زندان کنندگان است.